3142
Sök

Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera... Visa mer

252 756 Visningar
Uppdaterades senast 12 augusti 2019
"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
25 november 2015
#361
Var du tvungen att göra något med airbagen när du bytte till den nyare ratten?
Samt hur sitter den "ful"ratten monterad? Har inte blivit klok på hur man lossar airbagen på den


198 Inlägg
26 november 2015
Trådstartare
#362
Nn1ck3 skrev:
Var du tvungen att göra något med airbagen när du bytte till den nyare ratten?
Samt hur sitter den "ful"ratten monterad? Har inte blivit klok på hur man lossar airbagen på den

Ja, jag fick köpa "ny" airbag. Airbagen på gamla ratten sitter skruvad från "baksidan".


"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
28 november 2015
#363
ny ratt och airbag har jag. mest intresserad av att veta om kontakterna är samma så de är bara att skifta?
vart på baksidan då? vet att det sitter två hål nånstans, har inte bilen i närheten. är de i de två hålen som den sitter skruvad?


198 Inlägg
31 december 2015
Trådstartare
#364
Nn1ck3 skrev:
ny ratt och airbag har jag. mest intresserad av att veta om kontakterna är samma så de är bara att skifta?
vart på baksidan då? vet att det sitter två hål nånstans, har inte bilen i närheten. är de i de två hålen som den sitter skruvad?

Ska bara vara att kolla bakifrån så ser du dem. Sitter några täckpluggar över har jag för mig.

Liten update. Jag har sålt mitt garage och då kan ju inte bilen stå kvar wink Så jag har fixat en vinterförvaring, jag blev dock tvungen att åka ett antal mil. Sommardäck, snö, framhjulsdrift och en sisådär 290hk är ingen bra kombination, men fram kom jag till slut. Några vinterbilder då, jag hoppas det inte blir några mer i framtiden:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b58c67151bba0b8c1186628c2c7524e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-54cf5e7cc8e4aeab89ee4670bb3419d7.jpg

Jag kör en VW Passat från 2012 till vardags, och jag kan väl erkänna att en 21 år gammal 9000 idag inte känns riktigt så komfortabel som jag minns dem, men 17", sänkning och hårdare bussningar gör väl sitt för att förstöra lyxbilskänslan smile

Fick för mig att besikta bilen innan jag ställde av den, dimljusen var tydligen för högt ställda (Marcus det är ditt fel för att du tjatade!) och så tog inte / kärvar handbromsen tydligen lite. Lite märkligt eftersom oken är nyrenoverade men bilen har ju stått mycket stilla. Jag får kika på det i vår / sommar.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 december 2015
#365
hon är ju så underbart vacker!


198 Inlägg
8 februari 2016
Trådstartare
#366
Hej!

Liten mini-update igen då. Har inte rört bilen men beställt en ny växelspaksknopp, en liten (45mm) laddtrycksmätare som jag hoppas skall passa bra i hålet för ljusvredet utan att behöva förstöra träpanelen. SAAB-dekalen skall jag sätta på mitt batteri för att "dölja" det riktiga märket. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-2e0b68abd7725f97ae94760f8ed06e3a.jpg

/David


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
8 februari 2016
#367
Riktigt trevlig renovering! Kika gärna in i min projekttråd smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 februari 2016
#368
hoppas du inte borrar hål o instrumentpanelen nere vid knät för vredet! Bättre o sätta mätarna framför växelspaken i så fall smile om du inte vill ha i a stolpen!


607 Inlägg
11 februari 2016
#369
Försök hitta en sån hållare jag har i min Aero brukar komma ut några på Tradera ibland.


198 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#370
Funkiee skrev:
hoppas du inte borrar hål o instrumentpanelen nere vid knät för vredet! Bättre o sätta mätarna framför växelspaken i så fall smile om du inte vill ha i a stolpen!

Ledsen, ljusvredet sitter redan där nere. Jag vill ABSOLUT inte ha några mätare i A-stolpen. Har funderat på mittkonsolen men ska försöka få till det med platsen för ljusvredet först.


198 Inlägg
16 november 2016
Trådstartare
#371
Hej!

Liten update: Har faktiskt kört bilen en del i somras, behövde en till bil och Aeron fick agera lite bruksbil till omväxling.

Ena bromsoket var slut så det fick jag byta och dimljusen justerades in. Blev blankt papper på besiktningen smile

För övrigt så har det inte hänt så mycket, utan jag har fokuserat på vårt hus, har målat, byggt altan/uterum och anlagt gräsmatta, så jobb har jag så det räcker smile Just nu står bilen på vinterförvaring, och väntar på att jag ska göra klart garaget invändigt.

Tada!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e71cd91e02a93a73a457bf61074863c2.jpg

Sedan en helhetsbild på träinredningen med nya knoppen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-cc694f4d43aa647b3c96a8ae8aefab5a.jpg

Nybesiktigad, utanför nya garaget smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-68c2c0a8ff1be23cbcd3613abc7f6a9d.jpg'

Bilen går oftast mycket bra, skjuter på fint. Dock så kan den ibland tveka och inte ladda fullt utan typ "bara" som en original-bil. Jag tror på att WG-porten kärvar, då jag bytt allt annat. Kör med ny T7-ventil, ny WG-klocka, nya stift, nya slangar. Enda som inte är bytt är turbon, och jag börjar fundera på om det verkligen är så smart att sätta dit en ny 15T då det finns potentare saker....

Jag har märkt att man anpassar sig snabbt även vad gäller effekt...


Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 november 2016
#372
alltså vilken bil! ångrar nästan att jag sålde min...

köp en 19T eller värre smile lika bra när man endå håller på tongue


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
19 november 2016
#373
Är boxen anpassad efter t7 ventil?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

198 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#374
Driftkungen skrev:
Är boxen anpassad efter t7 ventil?

Självklart  smile
Finns lite info tidigare i tråden.
Senast redigerat av David_Str (20 november 2016)


223 Inlägg
4 november 2017
#375
Vilken fantastisk renovering! Jag har läst igenom hela tråden nu och är mycket imponerad. Jag blir även inspirerad att få min 9000 Aero i lika gott skick. En vacker dag, förhoppningsvis. big_smile

Har det hänt något mer med bilen det senaste året?


198 Inlägg
12 augusti 2019
Trådstartare
#376
Hej!

Länge sedan jag skrev något här. Bilen har stått ett tag nu, det som har hänt är att jag skaffat ett par skapliga Super Aero som komplement till mina ASA 17”

Har börjat fundera på att sälja bilen, då jag inte riktigt känner jag har tid med den. Får man bara kaffepengar tror ni?

Det mesta är ju fixat maskinellt och rostmässigt och bilen ser väldigt bra ut för sin ålder men för att bli i mint condition behövs en hellack.

Kända fel: farthållaren har jag ännu inte fått att fungera, AC funktion osäker (ska testa fylla), backlucka lite rost nederkant insida (syns ej från utsidan). 

Vad kan vara ett rimligt pris nybesiktad/nyskattad med både 17” Isola och 16” Super Aero? 
Vinterdäck har jag inga.


1 705 Inlägg
12 augusti 2019
#377
Tyvärr är priserna generellt väldigt låga, men fina 9000 börjar bli mer och mer sällsynta så dom är liksom precis på gränsen att börja öka i värde igen känns det som. Jag skulle inte alls bli förvånad om du får mer för den om 5-10 år än vad du får idag.


607 Inlägg
12 augusti 2019
#378
Idag såldes en 9000 Aero -96 för 80k så värde finns det. Men hitta en svensk som vill betala är svårt men finns gott om folk i Tyskland/Österrike som är villiga att betala begärd pris.


1 945 Inlägg
29 december 2023
#379
MegaBump!

Hur har det gått med 9000? smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY


Sök