Hej!
Här kommer en update. Detta gjordes i början av 2012.
Hade länge letat ”ny” kondensor eftersom den gamla var duktigt rutten, så när jag hittade en fräsch köpte jag den. AC-kompressorn är av okänd anledning bortkopplad, och det finns ingen gas i systemet. Men i framtiden kommer jag vilja ha AC, så jag vill ha alla detaljer komplett. ”Ny” och gammal kondensor:
Här är motorn och allt tillhörande monterat. Har rengjort allt. Det blev poly-bussningar även i övre motorfästet. Tyvärr dammigt:
Eftersom jag tänkte köra lite med bilden under sommaren 2012 så var det dags att hänga dit "nya" avgassystemet för provmontage. Bakvagnen var smutsig och jävlig och jag hittade en hel del rost tyvärr... Blev inte glad
Hade inte tittat så noga bak eftersom den var så fräsch under fram, och själva den "platta" delen av golvet.
Rostskyddet i golv och hjulhus bak består av grundfärg, sedan är det nån sorts tjockare plastbeläggning med grön lack ovanpå. Där det gått hål på rostskyddet var det i rostigt och bubbligt under smuts o färg.
Rötet tankband, rost i balken vid avgasupphängningen:
Andra tankbandet:
Mer rost, vid en annan upphängning:
Mer rost, uppe till höger, mitt i golvet:
Mer, bromsrören var halvruttna och bensinfiltret från stenåldern:
Sen började jag rota i hjulhusen, som såg fina ut vid första anblicken. Såg att rostskyddet/färgen släppt lite vid genomföringen för stötdämparen. Hackade lite med en mejsel och vips såg det ut så här:
Det var lika illa på andra sidan. Vid röret för tankpåfyllningen var det ruttet också. Där tröskel och hjulhus "möts" hackade jag också hål. Nu funderade jag på att ge upp, i flera minuter, men insåg snabbt att det var för sent. Bara att bita ihop
Bakom kjolpaketet fanns lite mer brunt. Detta är vänstra sidan, högra var betydligt bättre:
Planerna för sommaren 2012 skrotades snabbt. Så hela bakvagnen, tank m.m. åkte ner, bara att börja slipa rost. Planen var att fixa allt i golvet och i bakvagnen först, och sedan åtgärda rosten i hjulhusen sedan.
Blev ett antal högar med rost och smuts som denna. Notera mina” De Walt”-gula verktyg i bakgrunden
I främre delen av golvet var det i princip endast domkraftsfästena som var dåliga, de var intryckta i bilen lite grann, och allmänt rostiga. Skall tydligen vara väldigt vanligt på 9000. Har tyvärr ingen bild på hur de såg ut på bilen.
Det var allt för denna gång, fortsättning följer. Kommentera/fråga gärna
/David