Audi 100 -94,centrallås eller inte?

MostWanted93
20 december 2012 · 143 Inlägg

Köpte mej en Audi 100 2.6E -94 för några dagar sen för att ha som vinterbil. Enligt säljaren så skulle de sitta centrallås i den, men de händer inte mycket när man låser dörren. De har elspeglar och Elhissar, iaf fram(så den borde ju ha clås).
Men vad jag får ut av instruktionsboken så är clåsen fjärrstyrda, och den enda knapp som finns på nyckeln är för en liten lampa som sitter i nyckeln.
De finns inte Heller nån knapp inuti bilen för att låsa(de ska ju sitta en alldeles breve handtaget)
Så, finns de sånna bilar med clås men utan knappen inuti och utan fjärr, eller ljög säljaren?

Om den har clås, är de elektriskt eller vacuum styrt?

it_mutt Avstängd
20 december 2012 · 10 388 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Köpte mej en Audi 100 2.6E -94 för några dagar sen för att ha som vinterbil. Enligt säljaren så skulle de sitta centrallås i den, men de händer inte mycket när man låser dörren. De har elspeglar och Elhissar, iaf fram(så den borde ju ha clås).
Men vad jag får ut av instruktionsboken så är clåsen fjärrstyrda, och den enda knapp som finns på nyckeln är för en liten lampa som sitter i nyckeln.
De finns inte Heller nån knapp inuti bilen för att låsa(de ska ju sitta en alldeles breve handtaget)
Så, finns de sånna bilar med clås men utan knappen inuti och utan fjärr, eller ljög säljaren?

Om den har clås, är de elektriskt eller vacuum styrt?

Klart där är centrallås.

Och jadå, finns utan fjärr (inte det minsta ovanligt) och utan "lås"-knapp inne i bilen (som låser alla dörrar) (inte heller vidare ovanligt).

Att boken säger att det är fjärrstyrt är ganska ointressant. På min gamla A4 visade instruktionsboken färddator, men, det var där inte i den osv.

Det är vakuumstyrt

- - - Edit - - -

C-lås har f.ö. varit standard på Audi 100 (senare A6) sen 91b

Senast redigerat av it_mutt (20 december 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mattsson_91 Självlärd
20 december 2012 · 3 083 Inlägg

Jag har C-lås på min audi 100 årsmod -88.

Och att det står i boken att det är fjärrstyrt kan ju vara att det kanske fanns som tillval.
Jag har inte heller knapp på nyckeln eller i bilen till mitt.

Hoppas det löser sig

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
it_mutt Avstängd
20 december 2012 · 10 388 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Jag har C-lås på min audi 100 årsmod -88.

Och att det står i boken att det är fjärrstyrt kan ju vara att det kanske fanns som tillval.
Jag har inte heller knapp på nyckeln eller i bilen till mitt.

Hoppas det löser sig

Säkerligen tillval, ELLER kanske "CD"-paketet? (då det ingick där). Var iaf inte standard innan 91b. Men ja, skönt att jag inte var helt fel på det med knappen iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MostWanted93
20 december 2012 · 143 Inlägg

Skönt och veta att de tydligen ska finnas iaf, man blir sådär lagomt irriterad av att låsa alla dörrar manuellt varje gång, speciellt när folk åker med som inte förstår att dom ska låsas.. tongue

Men låsplupparna i dörrarna går sjukt trögt, t ex ena bakdörren går inte ens att dra upp för hand. Antar att detta beror på att tidigare ägare uppenbarligen aldrig låste dörrarna då dom bor i ett område man inte ens behöver ta ut nycklarna på kvällarna, och bilen har stått rätt länge, och då kanske den försöker låsa men orkar inte?
Eller så antar jag att de är nått strul med huvudstyrningen i förardörren

it_mutt Avstängd
20 december 2012 · 10 388 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Skönt och veta att de tydligen ska finnas iaf, man blir sådär lagomt irriterad av att låsa alla dörrar manuellt varje gång, speciellt när folk åker med som inte förstår att dom ska låsas.. tongue

Men låsplupparna i dörrarna går sjukt trögt, t ex ena bakdörren går inte ens att dra upp för hand. Antar att detta beror på att tidigare ägare uppenbarligen aldrig låste dörrarna då dom bor i ett område man inte ens behöver ta ut nycklarna på kvällarna, och bilen har stått rätt länge, och då kanske den försöker låsa men orkar inte?
Eller så antar jag att de är nått strul med huvudstyrningen i förardörren

När du låser/öppnar, hör du pumpen då? (kanske lättare att höra om någon sitter i bilen)

Vanligaste är att pumpen ger upp eller att någon slang spricker så det läcker

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JsoooN
20 december 2012 · 388 Inlägg

Skulle också ta en titt på pumpen och leta efter läckage.

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Mattsson_91 Självlärd
20 december 2012 · 3 083 Inlägg

O är din pump trasig så råkar jag ha en. Den sitter dock fast på bilen som råkar stå under en halvmeter snö

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
MostWanted93
20 december 2012 · 143 Inlägg

Tackar för svaren!
Ska nog ta och kolla upp pumpen tror jag tongue

Volvo142_73a: om den är pajj och du skulle orka gräva fram den, vad ska du ha för den isåfall?

it_mutt Avstängd
20 december 2012 · 10 388 Inlägg

Ja o i värsta fall har jag också en liggande (vill jag ha för mig)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mattsson_91 Självlärd
20 december 2012 · 3 083 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Tackar för svaren!
Ska nog ta och kolla upp pumpen tror jag tongue

Volvo142_73a: om den är pajj och du skulle orka gräva fram den, vad ska du ha för den isåfall?

Orka och orka. Bilen står dessutom på andra sidan östersjön big_smile. Men annars har jag ingen aning om vad en sån pump kan vara värd. En hundring eller två kanske

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
MostWanted93
21 december 2012 · 143 Inlägg

Va ut och kollade pumpen som snabbast och den verkar stendöd.
De händer ingenting när man låser/låser upp iaf, har dock inte mätt upp om den får ström och så, men alla kablar ser hela ut och alla kontakter sitter där dom ska.
Får nog ta en sväng på skroten så fort dom har öppet igen.. tongue

Är dock lite fundersam. kollade på bildelsbasen.se på vad skrotarna tar för en sån pump, och min pump ser inte alls ut som den som alla säljer. Deras är ju svart å halvt fyrkantig typ och min är "plåt"färgad och typ platt.
Sitter de nån special modell i min eller?

Senast redigerat av MostWanted93 (21 december 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang