3431
Sök

Hjulinställning... sommar- eller vinterdäck?

236 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
Girig som jag är så vill jag montera sänkningssatsen denna vecka, som egentligen var planerat att göras under våren.
anyway, det betyder att hjulinställningen kommer göras med vinterplåtisarna på, istället för mina 17" sommarhjul.
Gör detta någon skillnad? Jag funderar då mest över den negativa cambern... "toe"-vinkeln kommer bli den samma oavsett fälg (tänker rent logiskt)
Vinterdäcken är ganska slitna, medan sommardäcken är helt nya.

En sak till. När verkstaden utför hjulinställningen, vad är det då för camber-vinkel de vill uppnå? så att fälgen är rätvinklad mot underlaget? (i detta fall spelar det väl då ingen roll vilka hjul man har?)

hoppas att det inte lät allt för flummigt lol
Senast redigerat av CustomSS1 (25 december 2012)

Power is measured in dB

218 Inlägg
25 december 2012
Om vinterdäcken är slitna bör du vänta med att justera framvagnen!
Värderna påverkas om dem är snedslitna, man justerar efter dem och när du får nytt gummi på kommer dem garanterat att slitas ojämnt!

Jag har jobbat med fyrhjulsinställningar ett par år, och det ultimata är jämnt slitna däck, sen har det ingen betydelse med plåt eller lm fälg  bara dem inte är skeva eller vinda på något vis eftersom mätinstrumentet fästes i fälgen!

Dina vinterdäck är dåliga så du bör ändå köpa nyare till nästa säsong så då gör det ju inget om det blir lite snedslitna ang camberändringar!

Om det är en volvo v40 kommer jag inte ihåg om det går att ändra cambervinkeln över huvudtaget på, tror inte det!
Toe värdet ändras åxå vid en sänkning.

-

118 Inlägg
25 december 2012
Är det skillnad på inställningen om man gör hjulinställningen på vinterfälgar 15" och sen monterar större fälgar såsom 18" till sommaren?
Tänkte på att ET och sånt kan bli ändrad ibland, samt däckbredd och att bilen ibland blir lägre med vinterdäck än med sommarfälgar?

Vet ej om jag inte förstått dig rätt?

Sorry om jag lägger mig i men är också fundersam över det:)

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

236 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
@osterback
Tack för ett riktigt riktigt bra svar!
Det uppskattas verkligen  smile smile

Power is measured in dB

218 Inlägg
25 december 2012
omegalover skrev:
Är det skillnad på inställningen om man gör hjulinställningen på vinterfälgar 15" och sen monterar större fälgar såsom 18" till sommaren?
Tänkte på att ET och sånt kan bli ändrad ibland, samt däckbredd och att bilen ibland blir lägre med vinterdäck än med sommarfälgar?

Vet ej om jag inte förstått dig rätt?

Sorry om jag lägger mig i men är också fundersam över det:)

Nej ingen skillnad med bredd eller tum på fälgar, 4hjuls laser.
Man slår in uppgifter i datan som sedan räknar ut värdena.

med äldre utrustning påvärkar det beroende på bredd och tum på fälgar men då får man ändra manuellt på hjulläsarna/givarna!

Nu för tiden görs de flesta inställningar med laser! Går då inte att göra fel.

Sen ändrar du ju inte bilens framvagn eller fjädringshöjd med däcken.
Senast redigerat av osterback (25 december 2012)

-

118 Inlägg
25 december 2012
Ok!

Tackar för hjälpen!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

Sök