3301
Sök

Startproblem Saab 9-3, Vevaxelgivare eller bränslepump?

264 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Har problem med min 9-3a från -00.

Problemet började för en vecka sen ungefär när jag märkte att bilen hackade till lite vid körning. Någon tillfälle så var den även svårstartad.
I övrigt så gick den som den skulle och inga lampor lyste.

Igår tog jag bilen och körde i en timmes tid ungefär och när jag stannade till i McDriven så bara dog bilen och var svårstartad. Fick igång den efter 10 sekunders malande på tomgången.
Det gick att köra vidare till mitt slutmål ca 5km därifrån men Saaben var inte riktigt som vanligt vid körning.

Dagen efter när jag kom ut och ska köra hem så vill den inte alls starta. Går runt på startmotorn men den har ingen som helst intresse av att starta. Lånade en annan tändkassett och satte i, men det gjorde ingen skillnad.

Lyssnade om soppapumpen låter men helt tyst är det.

Är det vevaxelgivaren som har gett upp bara så där eller är det kanske pumpen?

Har för mig att om vevaxelgivaren är sönder så skickar den ingen signal till pumpen?

Jag testade att kolla på varvräknaren vid start om den rör sig. Den ligger still i 3-4 sekunder innan den går upp till 800varv, sen står den där tills jag släpper nyckeln.


Bilen står 12 mil hemifrån nu så har svårt att felsöka på en parkeringsplats.

Är det givaren, pumpen eller något annat skoj?

Väl mött! Björn
Senast redigerat av Kivik (25 december 2012)


2 452 Inlägg
25 december 2012
#2
kan du inte bara bygla där bränslerelät sitter o köra utan det...för är pumpen kass så kan man ju tvinga den...funkar iallafall o göra så på volvo...visst inte bra men du får ju hem den.

döden kommer tillbaka

3 295 Inlägg
25 december 2012
#3
Byt bränslepumpen,garanterat den som är felet. Vevaxelgivaren skickar bara signal till tändning.


264 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#4
Hur felsöker jag pumpen för att vara på säkra sidan att det är den?


3 295 Inlägg
26 december 2012
#5
fäll baksätet och låt någon köra på starten, då hör du ifall pumpen går. den kan iofs funka men inte inte ge det där rätta trycket som behövs.


31 Inlägg
26 december 2012
#6
Tja.
Ditt problem låter mer som bränslepumpen.
du kan alltid kolla om vevaxelgivaren fungerar genom att kolla på varvräknaren, när du kör på starten rör varavnålen sig så är givaren hel. annars är den död.
men sätter min peng på Bränsle pumpen tyvärr..
Bökigt ner med tanken eller hugg hål under baksätet smile


479 Inlägg
28 december 2012
#7
Ja tror det är vevaxelgivaren.. Om den hackar och är trögstartad. De va felet på min iaf smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 december 2012
#8
Poppsey skrev:
Ja tror det är vevaxelgivaren.. Om den hackar och är trögstartad. De va felet på min iaf smile

Läste du inlägget innan ditt?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

479 Inlägg
28 december 2012
#9
Aerocombi skrev:
Poppsey skrev:
Ja tror det är vevaxelgivaren.. Om den hackar och är trögstartad. De va felet på min iaf smile

Läste du inlägget innan ditt?

hoppsan tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!

3 235 Inlägg
28 december 2012
#10
Spraya lite startgas i insuget, tänder den till är det fel på pumpen. Eller kan du också lossa ett tändstift och se om det är gnista, har du gnista är det troligen bränslerelaterat problem.


264 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#11
Ska hämta hem bilen på Söndag på biltransport. Får börja felsöka den då! Men eftersom jag inte hörde pumpen sist jag försökte starta den, så tror jag att det är den som är sönder sad
Ska testa det med startgas såfort den är hemma igen.


264 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#12
Bilen starta idag när jag monterat en ny bränsleamatur! Bröt dom gamla nipplarna så jag fick sätta i nya, men då läcker det ifrån anslutningarna. Måste man byta slangarna oxå?


264 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21878/21878-73a599ed6594e4f62d60817bbecacacf.jpg



Här ser man var det läcker!

Nipplarna är ordentligt inne.


31 Inlägg
7 januari 2013
#14
Hur satt du dit dem nya nipplarna? går ju inte bara trycka på plast slangen då blir det aldrig tätt?. allltenativ är att ta en bit slang emellan nippen och en bit in på plast slangen och slang klämmor.

Kan annars byta TRYCK slangen som går ner till filtret. är det retur slangen så blir det jobbigt.

NÄ  mitt tips är att ta en bit slang och 2 klammer


264 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#15
Nytt fel på bilen.

I morse när jag skulle köra till jobbet så startade inte bilen. Den vill inte alls tända. Testade ny tändkassett men problemet var kvar. Lyssnade om pumpen gick, men den är helt tyst. Eftersom pumpen blev bytt i januari så borde den vara hel. Testade att spruta in startgas, men det hände ingenting.
Kan vevaxelgivaren göra så pumpen inte går?
Om bränslereläet är sönder, dör pumpen helt då eller borde bilen gå dåligt?

mvh


264 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#16
Kivik skrev:
Nytt fel på bilen.

I morse när jag skulle köra till jobbet så startade inte bilen. Den vill inte alls tända. Testade ny tändkassett men problemet var kvar. Lyssnade om pumpen gick, men den är helt tyst. Eftersom pumpen blev bytt i januari så borde den vara hel. Testade att spruta in startgas, men det hände ingenting.
Kan vevaxelgivaren göra så pumpen inte går?
Om bränslereläet är sönder, dör pumpen helt då eller borde bilen gå dåligt?

mvh

Det var vevaxelgivaren...



Sök