Chrysler_Matte skrev:
Hej!
Har en Volvo 740-90 med B230F som motorn är trasig i.
Tänkte flytta över B234F motorn från min reservdelsbil, årsmodell 90 tror jag (samma front).
Är det någon som har gjort detta tidigare och eller vet vad som behövs bytas etc?
Tacksam för svar! (Och Ja, jag har sökt runt på nätet som en tok men inte riktigt fått ett konkret svar!)
Jag hade liknande planer för en 240 innan, så jag tog reda på vad som krävdes för det.
1. Sänk ner motor med växellåda skruva fast i vänster motorfäste, skruva fast växellåds balken sen bygger du
höger motorfäste det är det som inte passar, samt insuget."
2. Svetsa om torpedväggen så att man får in fördelaren. (Om du har blockmonterad fördelare, vilket inte du behöver bry dig om).
3. Korta insuget med 4 cm, så att det inte ska ta i bromsservon. Eller byt ut bromsservon till den rätta.
4. Flytta över boxarna eller byt ut chippen, det är ju LH2.4 i båda så det ska bara vara att byta
Sen borde det inte vara mer vad jag kan komma på
lewwan skrev:
Tjenare lånar tråden lite!
Har en b230FD och är sugen att göra ett motorbyte till en B230FK eller B230FT!
Är det inte samma motorfäste på FD,FK och FT? Tänkte ha sugmotorn som ¨besiktningsmotor¨
Är det ba lyfta ur den gamla å sätt ner den nya? Eller måste jag ändra boxarna? Måste jag dra om Lmm?
Helt enkelt, vad behöver jag göra?
Bil: volvo 940 -94
Riktigt tacksam för svar!
Vad jag vet så ska de ha samma motorfästen, så det ska bara vara att lyfta i. Sen byter du ut chippen i boxarna till några som är anpassade för turbo. Jag tror inte att du behöver dra om LMM, jag har för mig att det ska vara samma
Men jag är inte säker!