2518
Sök

850 t5 trycker ut olja, vevhusvent?

glad
493 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#1
hej nyss införskaffat mig en 850 t5 som trycker ut en väldans massa olja
hela motorrummet är överfullt med olja överallt och den trycker upp stickan
dåliga ringar? leakdown test, hur utför man detta?
föregående ägare säger att vevhusventen är tät men det kommer rikligt med oljedimma när man gasar på tomgång.
uppkommer under insug.
detta har inget med oljepump som är kass och ger för högt tryck väl?
har läst på internet om ett rör ner i motorn som begar igen, och att man ska rengöra detta.
är helt ny på vitmotorer, men den dricker inget vatten, ingen olja i vattnet eller tvärtom och föregående ägare komptestade med så tror ej på topppackning.
Flåsar ut bra med oljedimma ur påfyllningslock

det är en 95a som gått 28xxx mil smile

är bara en 5000 kronorsbil så kolvringsbyte är out of the question smile
tips på modifiering av vevhusvent? smile

mvh och gott nytt smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

219 Inlägg
30 december 2012
#2
Vevhusvent som begar igen är väll rätt vanligt på dem. hade nog fokuserat på de i första taget ekan wink

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

glad
493 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#3
Bitter_ skrev:
Vevhusvent som begar igen är väll rätt vanligt på dem. hade nog fokuserat på de i första taget ekan wink

jo tänkte de men alltid bra o få fler tips o kolla när man ändå håller på smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

249 Inlägg
30 december 2012
#4
Sälj den och skaffa redig spis ist


Forummoderator
26 339 Inlägg
30 december 2012
#5
Vevhusventilationen är en klassiker.

Finns massor med trådar om ämnet bara man söker här på Garaget.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 250 Inlägg
30 december 2012
#6
Med tanke på miltalet så läker det säkerligen en del förbi kolvringarna, men ventilationen lär vara det stora bekymret. Steg 1 är ju att plocka bort oljefällan som sitter under insuget och kolla hur det ser ut in dem 2 kanalerna som går in i blocket. Är den undre kanalen igensatt så lär man dessutom ta ner tråget för att kunna rengöra vilket inte är ett dugg roligt.


glad
493 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Med tanke på miltalet så läker det säkerligen en del förbi kolvringarna, men ventilationen lär vara det stora bekymret. Steg 1 är ju att plocka bort oljefällan som sitter under insuget och kolla hur det ser ut in dem 2 kanalerna som går in i blocket. Är den undre kanalen igensatt så lär man dessutom ta ner tråget för att kunna rengöra vilket inte är ett dugg roligt.

kan man inte skrapa rent röret o byta olja istället bara? har även sån motorrengöring på flaska

Mack skrev:
Vevhusventilationen är en klassiker.

Finns massor med trådar om ämnet bara man söker här på Garaget.

tackar!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

8 250 Inlägg
30 december 2012
#8
Ekan_1 skrev:
kan man inte skrapa rent röret o byta olja istället bara? har även sån motorrengöring på flaska

Jo, det är så man lär göra. Men det är inget rör egentligen, utan en liten kanal som är ingjuten i block/tråg. Då kanalen är liten och har en 90-gradersbö direkt innanför oljefällan så är det inte så enkelt att komma åt från det håller att göra rent. Motorrengöringen på flaska hjälper inte ett dugg mot detta.


Påstängd
1 197 Inlägg
30 december 2012
#9
Marlboroman skrev:
Ekan_1 skrev:
kan man inte skrapa rent röret o byta olja istället bara? har även sån motorrengöring på flaska

Jo, det är så man lär göra. Men det är inget rör egentligen, utan en liten kanal som är ingjuten i block/tråg. Då kanalen är liten och har en 90-gradersbö direkt innanför oljefällan så är det inte så enkelt att komma åt från det håller att göra rent. Motorrengöringen på flaska hjälper inte ett dugg mot detta.

Sen kan ju silen och röret till den vara fullpackad också, har vart det på 2 motorer jag hållit på med.


glad
493 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#10
siiimooon skrev:
Marlboroman skrev:
Ekan_1 skrev:
kan man inte skrapa rent röret o byta olja istället bara? har även sån motorrengöring på flaska

Jo, det är så man lär göra. Men det är inget rör egentligen, utan en liten kanal som är ingjuten i block/tråg. Då kanalen är liten och har en 90-gradersbö direkt innanför oljefällan så är det inte så enkelt att komma åt från det håller att göra rent. Motorrengöringen på flaska hjälper inte ett dugg mot detta.

Sen kan ju silen och röret till den vara fullpackad också, har vart det på 2 motorer jag hållit på med.

vart sitter silen?

Marlboroman skrev:
Ekan_1 skrev:
kan man inte skrapa rent röret o byta olja istället bara? har även sån motorrengöring på flaska

Jo, det är så man lär göra. Men det är inget rör egentligen, utan en liten kanal som är ingjuten i block/tråg. Då kanalen är liten och har en 90-gradersbö direkt innanför oljefällan så är det inte så enkelt att komma åt från det håller att göra rent. Motorrengöringen på flaska hjälper inte ett dugg mot detta.

sitter 90 graders böjen i tråget eller?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

8 250 Inlägg
31 december 2012
#11
Silen sitter i änden på röret där oljan sugs upp ur tråget. 90-böjen sitter i blocket.


glad
493 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
Silen sitter i änden på röret där oljan sugs upp ur tråget. 90-böjen sitter i blocket.

silen sitt i tråget då alltså, o böjen sitter i slutet av kanalen då alltså? andra änden liksom?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

8 250 Inlägg
1 januari 2013
#13
Böjen på kanalen sitten i den ände som inte är nere i tråget.


glad
493 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#14
Marlboroman skrev:
Böjen på kanalen sitten i den ände som inte är nere i tråget.

oki men då bör det ju gå att rensa med tex nån piprensare smile men får se hur saker och ting utvecklas smile ska riva ner i veckan, tack alla som kommit med tips:)

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök