==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==Del 12 – Förberedelser för rostlagning Under helgen som gått blev det endast ett par timmar i garaget, varav en timma med Andreas bil och en timma med 55:an …
Först ytterligare ett par rostbilder
från ställen jag glömde plåta tidigare:
Mellanplåten bak. Man ser här ganska tydligt hur man klippt upp hål med plåtsax för att kunna sätta dit ”modern” ljuddämpare med dubbla pipor. Dämparen är ju slut, men det är inte sååå farlig med karossen här kan jag tycka.
Vänster bakre karossfäste. ”Bara” ytrost.
Höger dito. Fästet helt, men rosthål nere vid innergolvet till höger i bild
Nåväl. Ska man svetsa rost, så bör man plocka ur mattor och textilier ur bilen, eller hur?
Värmekanalen rostig, men innerskärmen verkar okej, vilket …
… däremot inte nederdelen av A-stolpen gör
Mattorna mot innerskärmarna sitter spikade fast med ett skruvat stift. Alltså kan man helt enkelt vrida moturs på skallen samtidigt som man drar ut stiftet
Bakre högra hörnet under baksätet
Det vänstra hörnet är om möjligt ännu sämre
Nåja – det der med rosten är ju ingen nyhet vid det här laget, så det är bara att gilla läget
Nästa sak att montera ur är mattan över ramtunneln. Det hade varit en enkel match om det inte varit för …
… värmevredet
Vredet sitter fast med ett stift. Med detta stift förhåller det sig så att antingen går det LÄTT att knacka ut med ett dorn, ELLER så låter man bli att alls ge sig på det
. Den samlade erfarenheten på besök på skrotgårdar säger att 7 försök av 10 resulterar i att den vita knoppen rycker i flisor nämligen.
Alltså lossas istället vredet där det är skruvat i bottenplattan …
… och lyfts helt sonika upp ur sitt spår. Lätt som en plätt
!
Nu är även mattan losstagen
Nästa moment att göra blir att skruva av bottenplattan från karossen (ja, du läste rätt:
skruva … ) Inte för att lyfta, utan för att kunna ta bort de längsgående kanalerna utan att skada bottenplattan.
Totalt sitter det 22 bultar (11 st på var sida av bilen) vilka samtliga skruvas ur underifrån … hur många tror ni att jag kan lossa genom att skruva? Hur många ryker av? Hur många måste jag kapa loss p.g.a. rostskadade bultskallar?
Det handlar inte om någon vadslagning … men det vore kul att höra vad ni gissar
…
Check: Totalt 7 timmar