2551
Sök

Tolk för kammen (och vevaxeln) på V70 -99

53 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#1
Nu har jag nog läst alla inlägg som är kopplade till Kammremsbyte på Volvo men inte sett en enda bild på de här tolkarna som beskrivs i alla inlägg. Hur ser dem ut (både kammaxeln och vevaxeln) och vart sätter man in dem?

Det borde vara en självklarhet att verkstäderna (och alla andra som gör detta) använder tolk mot axeln isf att ha samma (ev. skit-) inställningar som sist. Jag kan tänka mig att det beror på kompetensbrist eller "det är ändå inte min bil-mentalitet" som gör att man skiter i tolkarna. Dålig yrkesmoral!

Det är precis som någon beskrev i en tråd, hur ska man kunna veta om dreven har varit loss (mekaniken har använt tolkar vid förra bytet) eller som remmen bara är ditsatt med tidigare inställningar efter markeringen. Så fort någon tidigare mekaniker har justerat med tolk och släppt på dreven är man ju körd på markeringarna, for ever. Hur kan man då inte använda tolkar när man gör detta  :???: .

Men som sagt, finns det några bra bilder på de här tolkarna och gärna en tydlig guide för hur man byter remmen (på V70 -99). Jag har inte boken för den här bilen och har aldrig bytt rem tidigare på Volvo.

Jag kör Volvo!

8 252 Inlägg
2 januari 2013
#2
zupermac skrev:
Nu har jag nog läst alla inlägg som är kopplade till Kammremsbyte på Volvo men inte sett en enda bild på de här tolkarna som beskrivs i alla inlägg. Hur ser dem ut (både kammaxeln och vevaxeln) och vart sätter man in dem?

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ffdabca9433a984ae501f06b7c9175c7.jpg

Tolken för vevaxeln. För att kunna använda den lär man bort med startmotorn då den ska föras in i ett hål i blocket. När axeln står i sitt 0-läge så åker den in hela vägen. Är det dock ide att kolla på märkningen på kamremshjul och oljepump innan så att man vet att man är i närheten innan man sätter in tolken i hålet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-9cfb1af00da928743c81731aa4c68f64.jpg

Till kammarna använda denna som kräver att man plockar bort: fördelare, rotor, gnistskydd, rotorplatta, kamlägespositionsgivaren, bländaren till den givare samt den delen av övre motorfästet som sitter på blocket.

zupermac skrev:
Jag kan tänka mig att det beror på kompetensbrist eller "det är ändå inte min bil-mentalitet" som gör att man skiter i tolkarna. Dålig yrkesmoral!

Handlar väl mer om att kunden kanske inte är så intresserad av att tolkarna används då den extra tidsåtgången för att använda dem blir dyr på verkstad. Och kan man använda gamla markeringar eller göra egna och gick den inte gick dåligt innan så kommer motorn gå likadant efter bytet även om man inte använder tolkarna. Visst ska tolkarna användas om allt ska vara rätt, men merjobbet gör att många hoppar över det oavsett om det görs på verkstag eller hemma.

zupermac skrev:
Men som sagt, finns det några bra bilder på de här tolkarna och gärna en tydlig guide för hur man byter remmen (på V70 -99). Jag har inte boken för den här bilen och har aldrig bytt rem tidigare på Volvo.

Inga bilder, men arbetsgången lite grovt:

Nolla motorn. Vill man använda tolk till vevaxeln så llär man ta bort startmotorn och ta loss det lilla runda locket bakom dem med en stor insex för att kunna använda tolken. Bort med aggregatremmen och kamremskåpan. Bort med stora mutter och dem 4 små bultarna på remskivan och ta loss den. Bort med den lilla skyddsplåten för kamremshjulet. Lossa spännaren till kamremmen och ta bort remmen. Spänn ihop spännaren långsamt, är man för våldsam så går den sönder. Lås spännarens kolv med en sprint.

Har man använt tolken till kammarna så lossar man kamdreven, annars inte. Sätt dit spännaren. Sätt dit remmen och se till att den är spänd på sträckan: vevaxel - brytrulle - avgaskam. Har man lossat dreven så lär man tänka till så att det finns justermån när man släpper spännaren. När remmen är påhängd på rätt sätt så drar man ur spännaren till remmen.

Sen drar man åt kamdreven om dem bultarna lossats. Är man noga nu så vrider man motorn 2 varv och kollar nollningen igen. Efter det så återmonteras skyddsplåt, kamremskåpa, remskiva och aggregatrem


Fri fart för ett fritt folk!
14 257 Inlägg
3 januari 2013
#3
har aldrig använt tolk till någon volvo när man bara byter rem

finns markeringar eller så gör du egna

på veven tar man bort remskivan så ser man markeringen sätter den för nollan kollar att kamdreven står rätt
eller så drar man motorn ett varv till

och sen är det bara att hänga av remmen dit med den nya


har du spännare av hydraltypen så ska denna tryckas tillbaka försiktigt är det nya spännaren så är det bara att sätta den där den ska stå dra runt motorn några varv och eventuellt spänna den igen så den står mitt för markeringen

glöm inte att byta vattenpumpen

vi grejade lite med polarens 01.ans t5 motor när vi monterade den i hans 740 och då fick vi gå på ögonen för att ställa kammarna då ena kamdrevet varit borta för svetsning och den går perfekt

men visst ska man använda en tolk om man ska vara riktigt noga men fungerar helt klart utan

Kör fort så hinner inget hända...

53 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#4
Tack för informationen.. Kom på några följdfrågor...

Den där tolken på kamaxeln såg hemmameckad ut, finns det någon att köpa?

Growe skrev:
på veven tar man bort remskivan så ser man markeringen sätter den för nollan kollar att kamdreven står rätt
eller så drar man motorn ett varv till

och sen är det bara att hänga av remmen dit med den nya


har du spännare av hydraltypen så ska denna tryckas tillbaka försiktigt är det nya spännaren så är det bara att sätta den där den ska stå dra runt motorn några varv och eventuellt spänna den igen så den står mitt för markeringen

glöm inte att byta vattenpumpen

vi grejade lite med polarens 01.ans t5 motor när vi monterade den i hans 740 och då fick vi gå på ögonen för att ställa kammarna då ena kamdrevet varit borta för svetsning och den går perfekt

men visst ska man använda en tolk om man ska vara riktigt noga men fungerar helt klart utan

Fråga:

Sitter inte remmen på skivan som sitter på veven som du vill att jag ska ta av från veven för att kolla märket?
Blir det inte tokigt då, om jag ska dra runt ett varv till på veven om inte kammarna hänger med (eftersom skivan är borttagen)?
Senast redigerat av zupermac (4 januari 2013)

Jag kör Volvo!

8 252 Inlägg
4 januari 2013
#5
zupermac skrev:
Den där tolken på kamaxeln såg hemmameckad ut, finns det någon att köpa?

Den må se hemmatillverkad ut, men det är exakt så dem ser ut på volvos verkstäder. Det finns såna att köpa, men dem är ofta omotiverat dyra om man inte tänker byta rem många gånger. Biltema hade ett kit förut med tolk till både vev och kammar, det kanske finns kvar. Annars lär man googla i jakten på dessa verktyg om man inte går in på volvo och handlar dem. Har för mig jag gav bortåt 300:- när jag köpte en tolk för vevaxeln. Och tolkarna till kammarna är betydligt dyrare.

zupermac skrev:
Sitter inte remmen på skivan som sitter på veven som du vill att jag ska ta av från veven för att kolla märket?
Blir det inte tokigt då, om jag ska dra runt ett varv till på veven om inte kammarna hänger med (eftersom skivan är borttagen)?

Det är separata hjul till aggregatrem och kamrem. Så man kan ta bort remskivan till agagregatremmen och ändå ha kamremmen kvar på sitt hjul. Märket man kollar på drevet mot oljepumpen är ingjutet i kamremsdrevet.


53 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#6
Ok, då är jag med. Tack så mycket för hjälpen.

Jag kör Volvo!


Sök