zupermac skrev:
Nu har jag nog läst alla inlägg som är kopplade till Kammremsbyte på Volvo men inte sett en enda bild på de här tolkarna som beskrivs i alla inlägg. Hur ser dem ut (både kammaxeln och vevaxeln) och vart sätter man in dem?
Tolken för vevaxeln. För att kunna använda den lär man bort med startmotorn då den ska föras in i ett hål i blocket. När axeln står i sitt 0-läge så åker den in hela vägen. Är det dock ide att kolla på märkningen på kamremshjul och oljepump innan så att man vet att man är i närheten innan man sätter in tolken i hålet.
Till kammarna använda denna som kräver att man plockar bort: fördelare, rotor, gnistskydd, rotorplatta, kamlägespositionsgivaren, bländaren till den givare samt den delen av övre motorfästet som sitter på blocket.
zupermac skrev:
Jag kan tänka mig att det beror på kompetensbrist eller "det är ändå inte min bil-mentalitet" som gör att man skiter i tolkarna. Dålig yrkesmoral!
Handlar väl mer om att kunden kanske inte är så intresserad av att tolkarna används då den extra tidsåtgången för att använda dem blir dyr på verkstad. Och kan man använda gamla markeringar eller göra egna och gick den inte gick dåligt innan så kommer motorn gå likadant efter bytet även om man inte använder tolkarna. Visst ska tolkarna användas om allt ska vara rätt, men merjobbet gör att många hoppar över det oavsett om det görs på verkstag eller hemma.
zupermac skrev:
Men som sagt, finns det några bra bilder på de här tolkarna och gärna en tydlig guide för hur man byter remmen (på V70 -99). Jag har inte boken för den här bilen och har aldrig bytt rem tidigare på Volvo.
Inga bilder, men arbetsgången lite grovt:
Nolla motorn. Vill man använda tolk till vevaxeln så llär man ta bort startmotorn och ta loss det lilla runda locket bakom dem med en stor insex för att kunna använda tolken. Bort med aggregatremmen och kamremskåpan. Bort med stora mutter och dem 4 små bultarna på remskivan och ta loss den. Bort med den lilla skyddsplåten för kamremshjulet. Lossa spännaren till kamremmen och ta bort remmen. Spänn ihop spännaren långsamt, är man för våldsam så går den sönder. Lås spännarens kolv med en sprint.
Har man använt tolken till kammarna så lossar man kamdreven, annars inte. Sätt dit spännaren. Sätt dit remmen och se till att den är spänd på sträckan: vevaxel - brytrulle - avgaskam. Har man lossat dreven så lär man tänka till så att det finns justermån när man släpper spännaren. När remmen är påhängd på rätt sätt så drar man ur spännaren till remmen.
Sen drar man åt kamdreven om dem bultarna lossats. Är man noga nu så vrider man motorn 2 varv och kollar nollningen igen. Efter det så återmonteras skyddsplåt, kamremskåpa, remskiva och aggregatrem