3550
Sök

*Köpråd* Vilken Volvo... eller annat.

8 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej! Jag går i bilköpstankar vilket är mycket, mycket svårare än jag trott. Nu har jag dock i princip Volvo som nr 1 på min lista. Tror jag. Det har varit uteslutningsmetoden. Men jag är fortfarande öppen för förslag.

Men det är svårt när man inte har så mycket ekonomiskt att spela på. Så jag ber om råd. Jag ska köpa något för ca 50.000.

Krav:
Stort baksäte eftersom jag har tre barn varav två sitter i bilbarnstol,  behöver nödvändigvis inte kombi eftersom jag inte använder vagnar längre. Som sagt utrymmet i bilen är viktigare än bagageluckan. Så billig som möjligt att äga förstås.

Jag har kollat på:
Hyundai Trajet, Volvo v70 eller s80, Opel Vectra eller Toyota Avensis.

En till fundering. Vilket är bäst om man måste välja mellan två Volvo v70: Nyare årsmodell med höga mil eller äldre bil med lägre mil än den dyrare? Och hur långt kan en Volvo få gå innan det börjar bli för mycket för att det ska vara ett ok köp. Är tex 12000 mil väldigt mycket på en Volvo v70?


big_smile
Senast redigerat av Lithium (2 januari 2013)

DEVIL
1 171 Inlägg
2 januari 2013
#2
Lithium skrev:
Hej! Jag går i bilköpstankar vilket är mycket, mycket svårare än jag trott. Nu har jag dock i princip Volvo som nr 1 på min lista. Tror jag. Det har varit uteslutningsmetoden. Men jag är fortfarande öppen för förslag.

Men det är svårt när man inte har så mycket ekonomiskt att spela på. Så jag ber om råd. Jag ska köpa något för ca 50.000.

Krav:
Stort baksäte eftersom jag har tre barn varav två sitter i bilbarnstol,  behöver nödvändigvis inte kombi eftersom jag inte använder vagnar längre. Som sagt utrymmet i bilen är viktigare än bagageluckan. Så billig som möjligt att äga förstås.

Jag har kollat på:
Hyundai Trajet, Volvo v70 eller s80, Opel Vectra eller Toyota Avensis.

En till fundering. Vilket är bäst om man måste välja mellan två Volvo v70: Nyare årsmodell med höga mil eller äldre bil med lägre mil än den dyrare? Och hur långt kan en Volvo få gå innan det börjar bli för mycket för att det ska vara ett ok köp. Är tex 12000 mil väldigt mycket på en Volvo v70?



big_smile

Svar till din V70 fråga, min V70 D5a, har gått strax över 22,000 mil, inte haft ett problem med den ännu (servad regelbundet) Kan säga att V70n är den bästa Volvon jag haft hittills, kan starkt rekommendera den! Om det är diesel är bara ett plus, även väldigt stor invändigt. Går väldigt fint efter vägen, i både vått och torrt. Väldigt säker bil, med massa körglädje!
Senast redigerat av Legosoldaten (2 januari 2013)

bmw m power

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
2 januari 2013
#3
Lithium skrev:
Hej! Jag går i bilköpstankar vilket är mycket, mycket svårare än jag trott. Nu har jag dock i princip Volvo som nr 1 på min lista. Tror jag. Det har varit uteslutningsmetoden. Men jag är fortfarande öppen för förslag.

Men det är svårt när man inte har så mycket ekonomiskt att spela på. Så jag ber om råd. Jag ska köpa något för ca 50.000.

Krav:
Stort baksäte eftersom jag har tre barn varav två sitter i bilbarnstol,  behöver nödvändigvis inte kombi eftersom jag inte använder vagnar längre. Som sagt utrymmet i bilen är viktigare än bagageluckan. Så billig som möjligt att äga förstås.

Jag har kollat på:
Hyundai Trajet, Volvo v70 eller s80, Opel Vectra eller Toyota Avensis.

En till fundering. Vilket är bäst om man måste välja mellan två Volvo v70: Nyare årsmodell med höga mil eller äldre bil med lägre mil än den dyrare? Och hur långt kan en Volvo få gå innan det börjar bli för mycket för att det ska vara ett ok köp. Är tex 12000 mil väldigt mycket på en Volvo v70?



big_smile

Personligen tycker jag att det är mycket svårare att läsa FET STIL!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#4
Vettemannen skrev:
Lithium skrev:
Hej! Jag går i bilköpstankar vilket är mycket, mycket svårare än jag trott. Nu har jag dock i princip Volvo som nr 1 på min lista. Tror jag. Det har varit uteslutningsmetoden. Men jag är fortfarande öppen för förslag.

Men det är svårt när man inte har så mycket ekonomiskt att spela på. Så jag ber om råd. Jag ska köpa något för ca 50.000.

Krav:
Stort baksäte eftersom jag har tre barn varav två sitter i bilbarnstol,  behöver nödvändigvis inte kombi eftersom jag inte använder vagnar längre. Som sagt utrymmet i bilen är viktigare än bagageluckan. Så billig som möjligt att äga förstås.

Jag har kollat på:
Hyundai Trajet, Volvo v70 eller s80, Opel Vectra eller Toyota Avensis.

En till fundering. Vilket är bäst om man måste välja mellan två Volvo v70: Nyare årsmodell med höga mil eller äldre bil med lägre mil än den dyrare? Och hur långt kan en Volvo få gå innan det börjar bli för mycket för att det ska vara ett ok köp. Är tex 12000 mil väldigt mycket på en Volvo v70?



big_smile

Personligen tycker jag att det är mycket svårare att läsa FET STIL!!!

/Benny

Åtgärdat

8 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#5
Legosoldaten skrev:
Lithium skrev:
Hej! Jag går i bilköpstankar vilket är mycket, mycket svårare än jag trott. Nu har jag dock i princip Volvo som nr 1 på min lista. Tror jag. Det har varit uteslutningsmetoden. Men jag är fortfarande öppen för förslag.

Men det är svårt när man inte har så mycket ekonomiskt att spela på. Så jag ber om råd. Jag ska köpa något för ca 50.000.

Krav:
Stort baksäte eftersom jag har tre barn varav två sitter i bilbarnstol,  behöver nödvändigvis inte kombi eftersom jag inte använder vagnar längre. Som sagt utrymmet i bilen är viktigare än bagageluckan. Så billig som möjligt att äga förstås.

Jag har kollat på:
Hyundai Trajet, Volvo v70 eller s80, Opel Vectra eller Toyota Avensis.

En till fundering. Vilket är bäst om man måste välja mellan två Volvo v70: Nyare årsmodell med höga mil eller äldre bil med lägre mil än den dyrare? Och hur långt kan en Volvo få gå innan det börjar bli för mycket för att det ska vara ett ok köp. Är tex 12000 mil väldigt mycket på en Volvo v70?



big_smile

Svar till din V70 fråga, min V70 D5a, har gått strax över 22,000 mil, inte haft ett problem med den ännu (servad regelbundet) Kan säga att V70n är den bästa Volvon jag haft hittills, kan starkt rekommendera den! Om det är diesel är bara ett plus, även väldigt stor invändigt. Går väldigt fint efter vägen, i både vått och torrt. Väldigt säker bil, med massa körglädje!

Tack för svaret. Vad är det för årsmodell du har ?

DEVIL
1 171 Inlägg
2 januari 2013
#6
Lithium skrev:
Legosoldaten skrev:
Lithium skrev:
Hej! Jag går i bilköpstankar vilket är mycket, mycket svårare än jag trott. Nu har jag dock i princip Volvo som nr 1 på min lista. Tror jag. Det har varit uteslutningsmetoden. Men jag är fortfarande öppen för förslag.

Men det är svårt när man inte har så mycket ekonomiskt att spela på. Så jag ber om råd. Jag ska köpa något för ca 50.000.

Krav:
Stort baksäte eftersom jag har tre barn varav två sitter i bilbarnstol,  behöver nödvändigvis inte kombi eftersom jag inte använder vagnar längre. Som sagt utrymmet i bilen är viktigare än bagageluckan. Så billig som möjligt att äga förstås.

Jag har kollat på:
Hyundai Trajet, Volvo v70 eller s80, Opel Vectra eller Toyota Avensis.

En till fundering. Vilket är bäst om man måste välja mellan två Volvo v70: Nyare årsmodell med höga mil eller äldre bil med lägre mil än den dyrare? Och hur långt kan en Volvo få gå innan det börjar bli för mycket för att det ska vara ett ok köp. Är tex 12000 mil väldigt mycket på en Volvo v70?



big_smile

Svar till din V70 fråga, min V70 D5a, har gått strax över 22,000 mil, inte haft ett problem med den ännu (servad regelbundet) Kan säga att V70n är den bästa Volvon jag haft hittills, kan starkt rekommendera den! Om det är diesel är bara ett plus, även väldigt stor invändigt. Går väldigt fint efter vägen, i både vått och torrt. Väldigt säker bil, med massa körglädje!

Tack för svaret. Vad är det för årsmodell du har ?

Det är en 07a smile Men allt från 02 och uppåt funkar finfint.

bmw m power

8 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#7
Glömde ju... Automat eller manuell.. Vad föredras?

DEVIL
1 171 Inlägg
3 januari 2013
#8
Lithium skrev:
Glömde ju... Automat eller manuell.. Vad föredras?

Beror väl på vad du själv tycker? Automat är ju skönt för den som åker runt i staden hela tiden utan att behöva tänka på växlar, manuell är väl för den som gillar körglädjen smile Själv föredrar jag manuell, då automat är trist, och kan bli ganska krångliga.

bmw m power

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
3 januari 2013
#9
Legosoldaten skrev:
Lithium skrev:
Glömde ju... Automat eller manuell.. Vad föredras?

Beror väl på vad du själv tycker? Automat är ju skönt för den som åker runt i staden hela tiden utan att behöva tänka på växlar, manuell är väl för den som gillar körglädjen smile Själv föredrar jag manuell, då automat är trist, och kan bli ganska krångliga.

Hur menar du nu? Älskar automat, det finns ju kickdown för sjutton. Jag tror inte du kan växla lika exakt som en automatlåda. En automatlåda passar både när man åker bil och när man kör bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

DEVIL
1 171 Inlägg
3 januari 2013
#10
Vettemannen skrev:
Legosoldaten skrev:
Lithium skrev:
Glömde ju... Automat eller manuell.. Vad föredras?

Beror väl på vad du själv tycker? Automat är ju skönt för den som åker runt i staden hela tiden utan att behöva tänka på växlar, manuell är väl för den som gillar körglädjen smile Själv föredrar jag manuell, då automat är trist, och kan bli ganska krångliga.

Hur menar du nu? Älskar automat, det finns ju kickdown för sjutton. Jag tror inte du kan växla lika exakt som en automatlåda. En automatlåda passar både när man åker bil och när man kör bil.

/Benny

Vi människor är olika, du gillar automat, jag gillar inte automat. nuffsaid.

bmw m power

8 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#11
Jag föredrar nog också manuell. Ville höra lite åsikter.. Verkar vara en smaksak. smile

DEVIL
1 171 Inlägg
3 januari 2013
#12
Lithium skrev:
Jag föredrar nog också manuell. Ville höra lite åsikter.. Verkar vara en smaksak. smile

Klart det är en smaksak. smile

bmw m power

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
3 januari 2013
#13
Legosoldaten skrev:
Vettemannen skrev:
Legosoldaten skrev:

Beror väl på vad du själv tycker? Automat är ju skönt för den som åker runt i staden hela tiden utan att behöva tänka på växlar, manuell är väl för den som gillar körglädjen smile Själv föredrar jag manuell, då automat är trist, och kan bli ganska krångliga.

Hur menar du nu? Älskar automat, det finns ju kickdown för sjutton. Jag tror inte du kan växla lika exakt som en automatlåda. En automatlåda passar både när man åker bil och när man kör bil.

/Benny

Vi människor är olika, du gillar automat, jag gillar inte automat. nuffsaid.

Visst är det så att man gillar olika men vad menar du med att automatlådor kan bli krångliga??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#14
Det jag brukar höra är att automat dra något mer soppa och att det är smidigare med manuell om man mot förmodan skulle behöva bogsera.. och att automatlådor är dyrare att fixa om de går sönder...

DEVIL
1 171 Inlägg
3 januari 2013
#15
Vettemannen skrev:
Legosoldaten skrev:
Vettemannen skrev:

Hur menar du nu? Älskar automat, det finns ju kickdown för sjutton. Jag tror inte du kan växla lika exakt som en automatlåda. En automatlåda passar både när man åker bil och när man kör bil.

/Benny

Vi människor är olika, du gillar automat, jag gillar inte automat. nuffsaid.

Visst är det så att man gillar olika men vad menar du med att automatlådor kan bli krångliga??

/Benny

Haft 2 automatlådor i mitt liv, båda har börjat slirat, missat växlar etc. Mer krångel med automat än manuell iallafall i mitt tycke.

bmw m power

DEVIL
1 171 Inlägg
3 januari 2013
#16
Lithium skrev:
Det jag brukar höra är att automat dra något mer soppa och att det är smidigare med manuell om man mot förmodan skulle behöva bogsera.. och att automatlådor är dyrare att fixa om de går sönder...

Det där med att det drar mer soppa, sägs vara en myt, men jag tyckte när jag hade min automat v70 diesel, att den drog mer diesel än vad min manuell diesel v70 gör nu. Kunde även få ner bränslenivån en aning mer på min manuellare, men som sagt, vettifan om det är myt eller inte ^^

bmw m power

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
3 januari 2013
#17
Lithium skrev:
Det jag brukar höra är att automat dra något mer soppa och att det är smidigare med manuell om man mot förmodan skulle behöva bogsera.. och att automatlådor är dyrare att fixa om de går sönder...

Jag har haft automatlådor på alla bilar sedan mitten av 80-talet och ingen har pajat, jag har behövt bogsera en bil en gång och det var för c:a 2 år sedan för startmotorpaj, det var en Volvo 760 och den kan man bogsera ung. 2 mil utan att lådan tar skada. Visst kostar det en slant att laga men det är inte gratis att laga en manuell heller. Men som sagt...det är en smaksak vad man väljer för typ av låda.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

DEVIL
1 171 Inlägg
3 januari 2013
#18
Vettemannen skrev:
Lithium skrev:
Det jag brukar höra är att automat dra något mer soppa och att det är smidigare med manuell om man mot förmodan skulle behöva bogsera.. och att automatlådor är dyrare att fixa om de går sönder...

Jag har haft automatlådor på alla bilar sedan mitten av 80-talet och ingen har pajat, jag har behövt bogsera en bil en gång och det var för c:a 2 år sedan för startmotorpaj, det var en Volvo 760 och den kan man bogsera ung. 2 mil utan att lådan tar skada. Visst kostar det en slant att laga men det är inte gratis att laga en manuell heller. Men som sagt...det är en smaksak vad man väljer för typ av låda.

/Benny

Finns ett talesätt, automatlådor är bara för slövargar wink

bmw m power

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 januari 2013
#19
Du kan ställa SAAB 9-5 som ett alternativ till Volvo V70, eftersom SAAB´s modeller gjort ett ordentligt värdetapp under de senaste åren hittar du en betydligt nyare 9-5 med lägre mil på mätaren inom din budget än den Volvo du hittar för samma summa. Märkesentusiasterna lär protestera men inom många områden är det likvärdiga modeller, som alternativ finns den mindre men lite mer moderna 9-3 vilken kan jämföras med Volvo´s V50 men med dem blir utrymmena invändigt sämre.

Eller så lägger du en del av din budget, kanske 25-30.000:-, på ett bra exemplar av 9-5 från 2004-2005 exempelvis och använder resten till något annat istället för att köpa en V70 för 50.000:-?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
3 januari 2013
#20
Legosoldaten skrev:
Lithium skrev:
Det jag brukar höra är att automat dra något mer soppa och att det är smidigare med manuell om man mot förmodan skulle behöva bogsera.. och att automatlådor är dyrare att fixa om de går sönder...

Det där med att det drar mer soppa, sägs vara en myt, men jag tyckte när jag hade min automat v70 diesel, att den drog mer diesel än vad min manuell diesel v70 gör nu. Kunde även få ner bränslenivån en aning mer på min manuellare, men som sagt, vettifan om det är myt eller inte ^^

Det där med mer soppa eller diesel på en automat än en manuell är nog delvis en myt. Jag tror att ju nyare automatlåda ju mindre blir skillnaden mot manuell. Tänk bara vad soppa det gick åt i en 70-tals Volvo 140 med automat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök