3614
Sök

*Köpråd* Vilken Volvo... eller annat.

DEVIL
1 171 Inlägg
3 januari 2013
Rquired skrev:
Du kan ställa SAAB 9-5 som ett alternativ till Volvo V70, eftersom SAAB´s modeller gjort ett ordentligt värdetapp under de senaste åren hittar du en betydligt nyare 9-5 med lägre mil på mätaren inom din budget än den Volvo du hittar för samma summa. Märkesentusiasterna lär protestera men inom många områden är det likvärdiga modeller, som alternativ finns den mindre men lite mer moderna 9-3 vilken kan jämföras med Volvo´s V50 men med dem blir utrymmena invändigt sämre.

Eller så lägger du en del av din budget, kanske 25-30.000:-, på ett bra exemplar av 9-5 från 2004-2005 exempelvis och använder resten till något annat istället för att köpa en V70 för 50.000:-?

Sant angående saab, men är det ett bra läga att köpa en saab nuförtiden? Eller är det också bara en myt om att det är svårt att få tag på reservdelar?

bmw m power

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
3 januari 2013
Legosoldaten skrev:
Vettemannen skrev:
Lithium skrev:
Det jag brukar höra är att automat dra något mer soppa och att det är smidigare med manuell om man mot förmodan skulle behöva bogsera.. och att automatlådor är dyrare att fixa om de går sönder...

Jag har haft automatlådor på alla bilar sedan mitten av 80-talet och ingen har pajat, jag har behövt bogsera en bil en gång och det var för c:a 2 år sedan för startmotorpaj, det var en Volvo 760 och den kan man bogsera ung. 2 mil utan att lådan tar skada. Visst kostar det en slant att laga men det är inte gratis att laga en manuell heller. Men som sagt...det är en smaksak vad man väljer för typ av låda.

/Benny

Finns ett talesätt, automatlådor är bara för slövargar wink

Hahaha!!! Jag växlar ganska mycket på automatlådorna oxå. Man kan dra ganska bra på växlarna vid uppväxling och motorbromsa så där lite lagom går oxå bra innan man åker in i de skarpa kurvorna. Du vet att på sommaren sitter man nästan som i ett strykjärn som har en massa hästkrafter och då funkar det bra med automatlåda. Men nog OT nu!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 januari 2013
Legosoldaten skrev:
Rquired skrev:
Du kan ställa SAAB 9-5 som ett alternativ till Volvo V70, eftersom SAAB´s modeller gjort ett ordentligt värdetapp under de senaste åren hittar du en betydligt nyare 9-5 med lägre mil på mätaren inom din budget än den Volvo du hittar för samma summa. Märkesentusiasterna lär protestera men inom många områden är det likvärdiga modeller, som alternativ finns den mindre men lite mer moderna 9-3 vilken kan jämföras med Volvo´s V50 men med dem blir utrymmena invändigt sämre.

Eller så lägger du en del av din budget, kanske 25-30.000:-, på ett bra exemplar av 9-5 från 2004-2005 exempelvis och använder resten till något annat istället för att köpa en V70 för 50.000:-?

Sant angående saab, men är det ett bra läga att köpa en saab nuförtiden? Eller är det också bara en myt om att det är svårt att få tag på reservdelar?

Det är nog lite som ni diskuterat kring automatlådor både en myt och en del sanning, problem har förekommit med exempelvis långa leveranstider på delar och det kan kanske uppstå problem med vissa delar eller moment i framtiden också. Men 25.000:- kvar i plånboken är en rätt bra morot för att hitta en verkstad man litar på och som har kunskap om både bilen i sig samt vart man hittar delar för att hålla bilen rullandes. Värd ett förslag tyckte jag 9-5 var åtminstone!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Rquired skrev:

Bra där! Tack för tipset.. ska undersöka det alternativet.  Jag hade en gammal, gammal saab en gång i tiden. Den var rätt behaglig. Skitbillig i drift eftersom den var så rysligt gammal. En 91,a tror jag det var. yikes

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
3 januari 2013
Rquired skrev:
Legosoldaten skrev:
Rquired skrev:

Det är nog lite som ni diskuterat kring automatlådor både en myt och en del sanning, problem har förekommit med exempelvis långa leveranstider på delar och det kan kanske uppstå problem med vissa delar eller moment i framtiden också. Men 25.000:- kvar i plånboken är en rätt bra morot för att hitta en verkstad man litar på och som har kunskap om både bilen i sig samt vart man hittar delar för att hålla bilen rullandes. Värd ett förslag tyckte jag 9-5 var åtminstone!

Jaa, det kanske inte är så dumt att köpa en något billigare bil för oavsett pris på bilen så tenderar dom att gå sönder och då kan en slant i plånboken vara bra att ha.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

123 Inlägg
3 januari 2013
Jag skulle rekommendera Volvo S80. Min har varit inom familjen i ca 11 år nu och har rullat på bra hittills.
Bekväma att sitta i, stort bagageutrymme, säker och så känner jag mig trygg i min bil.
Rolig att köra är de också men min kan behöva mer kraft för att kännas roligare annars är det tillräckligt med kraft (140hk).

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
3 januari 2013
vill du ha gott om ben utrymme bak är väl saab 9000 en bra alternativ

men iom att du har barn och kanske behöver ha in ett och annat där bak är väl kombi att föredra. Så jag hade kikat lite på bmw faktiskt

går att hitta många fräscha e39or för den pengen tex en 530d tror jag du hade stor trivts med

8 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
CHEEVA skrev:

men iom att du har barn och kanske behöver ha in ett och annat där bak är väl kombi att föredra. Så jag hade kikat lite på bmw faktiskt

går att hitta många fräscha e39or för den pengen tex en 530d tror jag du hade stor trivts med

benutrymme är knappast några problem eftersom både jag och mina tre barn är som dvärgar. Det är snarare bredden bak jag är ute efter , eftersom jag vill ha alla tre därbak ifall en fjärde person åker med, för det händer rätt ofta.

BMW har jag faktiskt en vän som förespråkar varmt. Hon vägrar köra annat. tongue Jag ska absolut kolla ditt förslag. Tack.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 januari 2013
Lithium skrev:
CHEEVA skrev:

benutrymme är knappast några problem eftersom både jag och mina tre barn är som dvärgar. Det är snarare bredden bak jag är ute efter , eftersom jag vill ha alla tre därbak ifall en fjärde person åker med, för det händer rätt ofta.

BMW har jag faktiskt en vän som förespråkar varmt. Hon vägrar köra annat. tongue Jag ska absolut kolla ditt förslag. Tack.

BMW kan även jag rekommendera varmt, har haft ett par och det har alltid varit ekonomiska samt pålitliga kamrater. Jag tänkte att skall du bara ha ett transportmedel får du en nyare SAAB med mycket mindre mil på mätaren för pengarna, men skulle jag själv köpt en bil hade sannolikheten för att det blir en BMW varit hög.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
3 januari 2013
Rquired skrev:
Lithium skrev:
CHEEVA skrev:

BMW kan även jag rekommendera varmt, har haft ett par och det har alltid varit ekonomiska samt pålitliga kamrater. Jag tänkte att skall du bara ha ett transportmedel får du en nyare SAAB med mycket mindre mil på mätaren för pengarna, men skulle jag själv köpt en bil hade sannolikheten för att det blir en BMW varit hög.

köper mycket hellre en bmw 30 000 mil på mätaren än en saab med 15 000 mil på mätaren smile

Sök