2617
Sök

Volvo 940 ltt byte av topp

15 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#1
Jag har nu en volvo 940 ltt med en b230fk som har en 530 topp, och jag funderar på att byta topp till en 531. Är det bara att byta eller måste jag ställa in ventilerna och sånt? eller är det något mer jag måste göra ? smile

460 Inlägg
3 januari 2013
#2
Eiinarzzon skrev:
Jag har nu en volvo 940 ltt med en b230fk som har en 530 topp, och jag funderar på att byta topp till en 531. Är det bara att byta eller måste jag ställa in ventilerna och sånt? eller är det något mer jag måste göra ? smile

det beror ju helt på i vilket skick 531an är och vilken kam som sitter i, men kolla ventilspelet så är du säker smile skiljer annars inget på dom 2 smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 146 Inlägg
3 januari 2013
#3
utom 531 tål mer i högvarvig och 530 på lågvarvig


15 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#4
GasGlad1337 skrev:
Eiinarzzon skrev:
Jag har nu en volvo 940 ltt med en b230fk som har en 530 topp, och jag funderar på att byta topp till en 531. Är det bara att byta eller måste jag ställa in ventilerna och sånt? eller är det något mer jag måste göra ? smile

det beror ju helt på i vilket skick 531an är och vilken kam som sitter i, men kolla ventilspelet så är du säker smile skiljer annars inget på dom 2 smile

Okejokej, men har du nå bra tips på kam i 531an? smile

Pim_Pim
4 januari 2013
#5
Ang kamaxeln så beror ju på vilken karaktär/respons du vill ha i motorn.
En som drar på lågvarv,högvarv,mellan mm

15 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#6
Pim_Pim skrev:
Ang kamaxeln så beror ju på vilken karaktär/respons du vill ha i motorn.
En som drar på lågvarv,högvarv,mellan mm

På mellan varv, vilken kam är bäst då?smile

460 Inlägg
4 januari 2013
#7
Eiinarzzon skrev:
Pim_Pim skrev:
Ang kamaxeln så beror ju på vilken karaktär/respons du vill ha i motorn.
En som drar på lågvarv,högvarv,mellan mm

På mellan varv, vilken kam är bäst då?smile

Alla säger olika men jag hade nog provat med v-kam först och sett hur den verka, är många med 940turbo som tycker om den kammen smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 146 Inlägg
4 januari 2013
#8
v-kam skulle jag me rekommendera jag kör v kam med en 531 topp smile
var inne först med vx3 kam


577 Inlägg
4 januari 2013
#9
Vx3 är tvärdöd under 3k varv.
Perfa om man kör automat men till en manuell skulle jag rekommendera a eller v.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

15 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#10
okejokej smile

VD Hammar
613 Inlägg
6 januari 2013
#11
risodlarn skrev:
Vx3 är tvärdöd under 3k varv.
Perfa om man kör automat men till en manuell skulle jag rekommendera a eller v.

den är även heldöd på sugmotor med 531 topp

MVH Johan

Påstängd
1 197 Inlägg
7 januari 2013
#12
opela skrev:
risodlarn skrev:
Vx3 är tvärdöd under 3k varv.
Perfa om man kör automat men till en manuell skulle jag rekommendera a eller v.

den är även heldöd på sugmotor med 531 topp

Håller inte med, går mycket bättre än en original B230F.


VD Hammar
613 Inlägg
7 januari 2013
#13
visst går den bättre men fortfarande en tråkig kam, har en i min 940

MVH Johan

179 Inlägg
7 januari 2013
#14
Kallstarten klabbade på min motor, då det var olika tempgivare och mitt lh 2.4 gillade inte den från 531 toppen, så flytta över dina givare (2 st). (Funkar nu med vems)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!


Sök