3103
Sök

Saab 9-5 2,3t ExtremeR bygge #xtremetwins

Nordic Extreme R projekt! 600hk+

114 452 Visningar
Uppdaterades senast 24 mars 2017
149 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
jojje81 skrev:
Hur ska du mappa om bilen knackar å låter?  Kan vara en lyftare som hängt sig.. eller fler så klart.

Det är en lyftare som inte riktigt vill vara med.. Men den ska nog hoppa igång när man får lite varvtal på motorn.. Kan inte riktigt varva som den gick nu.. Om man får mappa till den så att den går å sen börja kolla.. Hade ju som sagt satt en skruv fel under ventilkåpan smile

George
1 956 Inlägg
6 augusti 2013
TomDooley skrev:
jojje81 skrev:
Hur ska du mappa om bilen knackar å låter?  Kan vara en lyftare som hängt sig.. eller fler så klart.

Det är en lyftare som inte riktigt vill vara med.. Men den ska nog hoppa igång när man får lite varvtal på motorn.. Kan inte riktigt varva som den gick nu.. Om man får mappa till den så att den går å sen börja kolla.. Hade ju som sagt satt en skruv fel under ventilkåpan smile

Den lär vakna till liv :-)
Hur går det med dom där bullarna tongue

Lycka till med mappning nu. Nordic löser det mesta ;-)

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

149 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
jojje81 skrev:
TomDooley skrev:
jojje81 skrev:

Den lär vakna till liv :-)
Hur går det med dom där bullarna tongue

Lycka till med mappning nu. Nordic löser det mesta ;-)

Aa tror det jag med smile
Var uppe 4 imorse å satte in en plåt i ugnen wink

Tackar! Aa litar fullt på grabbarna där.. Även fast jag är orolig och nervös för om jag gjort rätt.. Går runt och tänker igenom hela projektet i fall att jag glömt någe.. Haha

149 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Kan meddela att det bara vart skit med motorn när den var på mappning... Förlite Oljetryck och missljud i motorn.. Bara att riva isär hela motorn igen... Känns som att livet är över, orkar inte riktigt med det här..
Ska prata med han som håller på med mappningen om inte han kan åtgärda felet.. Annars har jag en 9-5:a till högst bjudade... F*ck my life just nu

Only the destiny can judge me
29 Inlägg
7 augusti 2013
Satte du oljepumpen rätt eller kör du med den gamla?

13 Inlägg
149 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
BillyRawKid skrev:

Kör med gamla.. Men kan vara så att det hänt någe när jag satte dit den nya packboxen.. Hade ju iaf 3bars oljetryck vid lite varv.. Efter det så är det bara ca 1bar???

36 Inlägg
7 augusti 2013
TomDooley skrev:
Kan meddela att det bara vart skit med motorn när den var på mappning... Förlite Oljetryck och missljud i motorn.. Bara att riva isär hela motorn igen... Känns som att livet är över, orkar inte riktigt med det här..
Ska prata med han som håller på med mappningen om inte han kan åtgärda felet.. Annars har jag en 9-5:a till högst bjudade... F*ck my life just nu

Fan vad tråkigt!
Hoppas det löser sig för dig!

Mvh / Peter

Only the destiny can judge me
29 Inlägg
7 augusti 2013
TomDooley skrev:
BillyRawKid skrev:

Kör med gamla.. Men kan vara så att det hänt någe när jag satte dit den nya packboxen.. Hade ju iaf 3bars oljetryck vid lite varv.. Efter det så är det bara ca 1bar???

Kan vara så. Har hört att en oljepump kan man montera fel. Hade du isär själv. Pumpen eller lät du den va. Knackandet så skulle ja försökt o lyfta ventil kåpan ochef dränka allt där i olja så det e olja överallt under kammarna o i tryckarna.

149 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
BillyRawKid skrev:
TomDooley skrev:
BillyRawKid skrev:

Kan vara så. Har hört att en oljepump kan man montera fel. Hade du isär själv. Pumpen eller lät du den va. Knackandet så skulle ja försökt o lyfta ventil kåpan ochef dränka allt där i olja så det e olja överallt under kammarna o i tryckarna.

Aa hade ju isär det hemma på gården...men tog bara av själv locket till pumpen, satte dit packboxen å monterade ihop det igen.. Men någonting kan ju ha hamnat snett...
Knackandet upphör nog om man får riktigt med oljetryck.. Hoppas jag

149 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
PeiderN skrev:
TomDooley skrev:

Fan vad tråkigt!
Hoppas det löser sig för dig!

Mvh / Peter

Aa det är fan inte kul just nu.. Efter allt jävla slit...

149 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
Jaha! Är det inte dags att skaka liv i den här gamla projekt tråden igen må tro?
Kan fira in 20k visningar på projektet med en liten uppdatering om hur allt ligger till just nu!
I dagsläget så står bilen i Falun vid Nordics nya lokal och väntar på att få komma in i värmen och bli ompysslad! Det som är sagt är att dom ska börja riva och se vad som har hänt! Så får jag å nordic komma överens om vad som ska göras!
Kan även avsölja om att det även är på gång stora förändringar i hela projektet!
det väntar tillökning i fordonsparken så att säga wink någon som är nyfiken? big_smile

Ha en god fortsättning på året! Snart är det dags att ta fram bilarna igen ! wink

149 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
Då var det snart dags å börja bygga lite igen! Efter massa krångel med skurna block å vevaxlar hit å dit har äntligen alla delar införskaffats! Var och hämtade en vevaxel i Gävle igår eftermiddag och lämnade hos nordic i Falun!
Nu ska det bli bygga av! Blir lite ändrat från den första motorn med annan växellåda 4-pucks Sinter och annan variant på bortkoppling av balansaxelkedjan wink

Som det kanske märks så har jag köpt en ny 9-5:a.. En svart -03 vector.. Det är den här bilen som kommer att vara den som motorn ska i, den gråa kommer tyvärr inte att användas mer. Kommer plocka ur det jag tänkt använda och resten ska väl säljas i delar eller liknande smile

Snart är snön borta och då ska bilarna fram igen! Bara jag som längtar efter sommaren och alla träffar?

Beacuse only a few are chosen

George
1 956 Inlägg
5 februari 2014
Härligt att det är igång igen smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

149 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
jojje81 skrev:
Härligt att det är igång igen smile

Aa riktigt kul!!
Nu ska Robert plocka ihop den bara, så kan jag köra hem den å bygga på resten wink

149 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
Så här ser bilen ut just  nu! Mer bilder å info kommer allt eftersom bygget fortsätter wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174220/174220-fce24a7324e5bdff419049cee1fd4c64.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174220/174220-ac86483bf8ac3727981323203dea3c52.jpg

149 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
Hos nordic just nu wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174220/174220-0030e2ae0fc90b6d7bae420b75a404ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174220/174220-6a90ddd438fcbb9a44850973c73a6987.jpg

149 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
Pluggad sträckare till balansaxelkedjan

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174220/174220-85b80947b58213233188b0fa44107b49.jpg

Motor och växellåda ihop skruvat och redo för i lyft!

https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174220/174220-5f3a2058bc08999d8de1e4b845827ae6.jpg

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
7 februari 2014
Ser bra mysigt ut med ren och fin spis smile

huehue

149 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
jeppanh0e skrev:
Ser bra mysigt ut med ren och fin spis smile

Jaa! Synd att det inte blev med det block och allt runt i kring som skulle ha varit på.. Allt de var lackat och tillsnyggat wink

Sök