Fortsättning följer eller?? Hur har det gått med den nya motorn det är ju spännande.
jaa kanske vore läge för det nu!
allt har fungerat bra med motorn, hade lite problem med en slirande koppling direkt efter mappningen bara, men det ordnade sig snabbt efter ett byte av lamell och tryckplatta!
har ju även fått på ny lack och dekaler på bilen, fick även på nya skivor ffram och yellow stuff belägg i lördags (borrade/slitsade)
kan ju slänga upp lite bilder senare när jag får möjlighet!
Hej, efter att just läst igenom hela tråden känner jag mig lite snuvad på förklaringen på vad som hände " Efter massa krångel med skurna block å vevaxlar hit å dit "... hittade ni någon orsak alls? är det troligt att oljetrycksfallet eller utebliven smörjning orsakades av balansaxeln lager eller modifiering?
Hej, efter att just läst igenom hela tråden känner jag mig lite snuvad på förklaringen på vad som hände " Efter massa krångel med skurna block å vevaxlar hit å dit "... hittade ni någon orsak alls? är det troligt att oljetrycksfallet eller utebliven smörjning orsakades av balansaxeln lager eller modifiering?
Vad som exakt orsakade raset grävde vi aldrig vidare i.. Utan det var mest i med nya grejer å få gång på det! Huvudanledningen var ju att oljetrycket inte riktigt stämde.. Sen om det var pga balansaxlar eller något annat vet jag inte :p kommer aldrig mer att rekommendera någon att knacka in lagerna på kammarna iaf
Jaha.. Då var det dags igen, tänkte ju först sälja den nu till våren å köpa mig något annat ist.. Men det var lättare sagt än gjort när man börjat kika på lite nya turboaggregat.. Så nu tar bygget under vinterhalvåret fart igen..
Det ska i nya ventilfjädrar, nya spridare, andra kammar, herrejösses turbo, extraktorgrenrör med extern wg, frontmatad intercooler, grövre insugsslangar och 3" tryckrör.. Till en början
Vad tror ni som följer projektet? Tankar, idéer, förslag ?
11 dagar innan Elmia så tackade motorn för sig, tog ut den för varmkörning för att se att inget va fel inför elmia som är den 25/3, men bara efter några minuter och en kort provkörning så blev det missljud från motorn, Stängdes av och rullades in för å riva ner tråget. När tråget va borta syntes rätt snabbt vad som hänt.
Så det var bara att börja attackskruva för å få ut motorn och riva isär för att kunna bygga nytt
Nya delar beställdes och en "ny" vevaxel fick införskaffas, och igår 18/3 så påbörjades ihopmonteringen av nya motorn med bland annat smidda stakar