hej! Funderar på att dra och hämta en uppsättning 18" oxxo lux fälgar till min volvo s80. vill höra lite vad ni tycker? är 18" lagom. behöver man sänka osv?
Har du mindre fälg har du mer "gummi" istället. Och större fälg = mindre "gummi" så höjden borde bli ungefär på "samma" nivå...
/mvh soyd
Sålänge Man inte ädrar rullomkretsen vid upp/nergång utav fälgdiameter så är höjden konstant. Antar att du fatar efter profilen när du säger mer/mindre gummi. Och det vet jag. Rullomkrets upp/ner beroende på originalfälg/däckdimension kan jag räkna i huvudet, men jag tycker inte att man ska generalisera och säga att en bil ser "Jeep" aktig ut beroende på storleken på fälgen. Själv har jag varit ute för att en 3 tum större fälg med solid design har fått bilen att i själva verket se lägre ut än den gjorde med originalhjulen på.
Men, satsa lite mer pengar på kvalitetshjul än att köpa billiga fälgar för att ha råd med sänkningssats. Köp isåfall en sänkningssats vid senare tillfälle, min erfarenhet är att det alltid har lönat sig.
Sålänge Man inte ädrar rullomkretsen vid upp/nergång utav fälgdiameter så är höjden konstant. Antar att du fatar efter profilen när du säger mer/mindre gummi. Och det vet jag. Rullomkrets upp/ner beroende på originalfälg/däckdimension kan jag räkna i huvudet
Yes precis... Det var ingen pik mot dig. Men du formulerade dig som en fråga. Där av mitt svar... Så försökte bara göra en enklare förklaring så att trådskaparen inte skulle förvänta sig några större skillnader på höjden.. Men ditt utförligare svar är helt korrekt!