2742
Sök

18" fälgar = sänka?

194 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
hej!  smile
Funderar på att dra och hämta en uppsättning 18" oxxo lux fälgar till min volvo s80.   vill höra lite vad ni tycker?   är 18" lagom.  behöver man sänka osv? 

tack för svar.   mvh

15 Inlägg
8 januari 2013
För litet. Skippa sänkningssatsen och köp större kvalitetsfälgar istället. Min åsikt.

330 Inlägg
8 januari 2013
stora fälgar + sänkning = skitfet

stora fälgar + orginalhöjd = Jeep

15 Inlägg
8 januari 2013
Menar du att den blir högre av större fälgar?

5 119 Inlägg
8 januari 2013
klart den ska sänkas:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

632 Inlägg
8 januari 2013
Sänka behövs alltid smile

1 853 Inlägg
8 januari 2013
obbo skrev:

Har du mindre fälg har du mer "gummi" istället.  Och större fälg = mindre "gummi" så höjden borde bli ungefär på "samma" nivå...

/mvh soyd

330 Inlägg
8 januari 2013
obbo skrev:

det blir samma nivå men pga mindre gummi så "ser" bilen typ jeel aktig
Senast redigerat av Nitro (8 januari 2013)

15 Inlägg
9 januari 2013
soyd skrev:
obbo skrev:

Har du mindre fälg har du mer "gummi" istället.  Och större fälg = mindre "gummi" så höjden borde bli ungefär på "samma" nivå...

/mvh soyd

Sålänge Man inte ädrar rullomkretsen vid upp/nergång utav fälgdiameter så är höjden konstant. Antar att du fatar efter profilen när du säger mer/mindre gummi.
Och det vet jag. Rullomkrets upp/ner beroende på originalfälg/däckdimension kan jag räkna i huvudet, men jag tycker inte att man ska generalisera och säga att en bil ser "Jeep" aktig ut beroende på storleken på fälgen. Själv har jag varit ute för att en 3 tum större fälg med solid design har fått bilen att i själva verket se lägre ut än den gjorde med originalhjulen på.

Men, satsa lite mer pengar på kvalitetshjul än att köpa billiga fälgar för att ha råd med sänkningssats.
Köp isåfall en sänkningssats vid senare tillfälle, min erfarenhet är att det alltid har lönat sig.

Lycka till med vad du än väljer.

1 853 Inlägg
9 januari 2013
obbo skrev:
Sålänge Man inte ädrar rullomkretsen vid upp/nergång utav fälgdiameter så är höjden konstant. Antar att du fatar efter profilen när du säger mer/mindre gummi. Och det vet jag. Rullomkrets upp/ner beroende på originalfälg/däckdimension kan jag räkna i huvudet

Yes precis... Det var ingen pik mot dig. Men du formulerade dig som en fråga. Där av mitt svar... Så försökte bara göra en enklare förklaring så att trådskaparen inte skulle förvänta sig några större skillnader på höjden.. Men ditt utförligare svar är helt korrekt! smile

/mvh soyd

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
9 januari 2013
går de åka i bilar som inte är sänkta ?

hellre pallbocks kung än trailer queen

Avstängd
1 418 Inlägg
9 januari 2013
mr_harry skrev:

bara man tar sjösjuke piller först wink

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
9 januari 2013
Johan85 skrev:
mr_harry skrev:

bara man tar sjösjuke piller först wink

jaja de är så man gör ja hehe wink har ju en orginalhög bil men har inte komme på hur man ska göra för och åka i den så den har fått stått i snart 3 år nu tongue

hellre pallbocks kung än trailer queen

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
9 januari 2013
18" är för smått på en s80 är det den nya karossen så är det minst 20" som gäller annars ser det smått ut

min kusse har 19" på sin nya s80 och det ser jätte litet ut

Kör fort så hinner inget hända...

Sök