Operation fixa Musslan (byta växellåda + fixa motorn i en ford mustang gt cab -67)
Min farsa har ägt en Ford Mustang GT cab -67 i 30 år nu, och jag har levt med bilen i hela mitt liv. Men på senare år har bilen inte gått helt rätt; växelspaken skakar pga att växellådan börjat ge upp och kör man fortare med... Visa mer
Nu på förmiddagen har jag tvättat rent framtill på motorn, samt vattenpumpen. Ett tips om det är svårt att komma åt alla hörn där det är smutsigt är att använda en tandborste. ( Tack distrikttandvården för sponsringen av tandborsten, den kom faktiskt till användning till slut )
På eftermiddagen sattes insugningsröret på plats, dock hade packningen ingen lust att samarbeta (den smet iväg flera gånger, farsan har aldrig varit med om att det har hänt förr). Men till slut gick det. Sen tvättade vi insugningsröret, samt satte dit lyftare, vipparmsaxel och ett nytt bränslefilter. Sen målades en del av motorn.
Idag målade vi klart motorn, samt satte fast remskiva, vattenpump, oljesticka, ventilkåpor och fördelare.
Sen rensade vi grenrören från gamla packningar och skulle sätta dit nya. Men tydligen passade inte någon av de två olika sorters grenrörspackningarna som följde med i en packningssats. Så nu måste vi beställa rätt packning, och fram tills vi får hem den står motorprojektet stilla då grenrören var det sista innan motor skulle sättas tillbaka i bilen..
Men istället tog vi bort den gamla instrumentbrädan, cabsäcken, förstärkare, högtalare bak och sladdar. Blir väl kanske mer fix med det imorgon
Idag ställde vi ner motorn på golvet och satte växellådan i motorstativet istället för att kunna se hur neutralspärren ska sitta. Vi ritade några sträck så våran granne som ska hjälpa oss vet vart det ska fräsas spår. ( Fiatens motor ser riktigt kaxig ut bredvid mustangens )
Sen bytte vi till nya intrumentpanelen, och satte i nya glas.
Sen skulle vi byta till en ny huvudbromscylinder. Det var precis så den gamla fick plats, men den nya fick inte plats pga att den inte hade rundade kanter baktill.. Så istället fick vi ta innehållet från den nya och sätta i den gamla.
Sen tog vi bort cabben som inte såg så fin ut längre. Men det kanske inte är så konstigt att den började ge upp med tanke på att det var den förra ägaren som satte dit den (över 30 år sedan alltså).
Igår satte vi fast neutralspärren, ventilhuset, kickdown-staget och bytte oljefilter på c6an. För att få neutralspärren att passa fick vi slipa bort lite av plasten.
Förra helgen beställde vi delar till den brytarlösa ignitorn som gick sönder i somras, och farsan satte ihop det tidigare i veckan. Igår satte vi i ignitorn.
Farsan har klurat lite med cabben och har kommit fram till att cabbställningen och fönsterna är felinställda, han har alltså en del att göra..
Nu har det gått ett tag sen jag skrev senast. Projektarbetet blev inte klart i tid, men det blir förhoppningsvis klart innan sommaren
I torsdags kastade vi i motorn, samt satte fast generator, styrservo, fläkt, osv. Dock har vi beställt en elfläkt som ska sättas dit sen när vi fått hem den.
Igår byggde först farsan en specialställning på domkraften till växellådan så den låg stadigt. Sen satte vi fast flexskivan, c6an och växellådsbalken. När vi skulle sätta fast kardanen upptäckte vi att den inte passade, den var både för lång och för grov..
Idag bytte jag packningar i förgasaren och satte den på plats i bilen.
Under tiden höll farsan på att sätta fast en oljekylare på den vanliga kylaren. Sen skulle han sätta fast den nyköpta elfläkten. Men det slutade inte så bra...
Har blivit lite dåligt uppdaterat känner jag.. Men fläkten limmades ihop och så sattes det på lite glasfiber också så den håller. Sen sattes den fast i kylaren, och även kylaren till växellådan sattes fast.
Nästa nedslag blev växelarmen på växellådan, som tydligen var till en bil med rattväxel och inte en golvväxel som vi har på bilen (växelarmen gick alltså åt fel hål..). Det gick inte att få i tag på rätt växelarm heller, men idag tillverkade farsan en egen.
dålig bild osv, men man ser lite av den ovanför neutralspärren
Sen jag skrev sist har farsan fixat lite med elsystemet. Idag satte vi fast de nya instrumentpanelerna som hade sjukt dålig passform.. Till slut satt den på plats, dock det ser inte så bra ut men det får duga. Jag satte även dit en ny innersida av handskfacket, och en handsfackslampa. Blev inga bilder, men det lär väl dyka upp nåt år.