3453
Sök

Operation fixa Musslan (byta växellåda + fixa motorn i en ford mustang gt cab -67)

Min farsa har ägt en Ford Mustang GT cab -67 i 30 år nu, och jag har levt med bilen i hela mitt liv. Men på senare år har bilen inte gått helt rätt; växelspaken skakar pga att växellådan börjat ge upp och kör man fortare med... Visa mer

62 203 Visningar
Uppdaterades senast 10 augusti 2016
205 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#41
Bilderna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-3151b539059f48cb48bb193223bf7574.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-b9d0afcc94359dfb5d9532783a98b4cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-7b67398aa9f9a0b6b17b04f69210e311.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-f264497f8f64c0790c02d3c0abe7f6b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-bda5698149906495b1da59c457ac4492.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-c385a97d96d5c46fcf365ec2847dd4cf.jpg

Som sagt, sjukt dålig passform.. Men annars kommer det se bra ut när man tar bort skyddsplasten.

(och ja, mattan är väldigt solblekt..)

Igår satte vi fast avgasrören, sen startade vi bilen. Motorn låter bättre än på många år, och den startar på en gång (innan var den lite grinig vid start). Först drev inte växellådan, men efter den fått mer olja (dubbel så mkt som den egentligen skulle få) så funkade den prima. Så äntligen har oturen vänt!

Det som återstår nu är att sätta i all inredning, fixa cabben, lufta bromsar, sätta dit ribbgrillen samt fixa klart radion. Två dagar kvar till besiktning!


Jourråtta
148 Inlägg
30 maj 2013
#42
Nice att det tar sig, synd på passformen... tumme upp.


205 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#43
Idag luftade vi bromsarna, satte i framsäterna, ställde ner bilen på golvet och körde ut den ur garaget ett tag, samt ställde in tändningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-cc9e709c5631535a63d364bc6f4cb256.jpg
sprätta grus med avgaserna är kul!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-7396874fc3c6fc3ee77d195049061780.jpg
observera gropen farsan lyckades göra

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-a7e1f9db18694384e550aa85d282bea4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-3d78a190b8e1e8a65f326bef491bea37.jpg


Imorgon ska vi jobba med bilen hela dagen. Vi ska sätta dit motorhuven, laga tutan, fixa cabben och sätta i baksätet. Efter allt det är fixat ska den besiktas!
Senast redigerat av armsving (1 juni 2013)


205 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#44
Igår försökte vi fixa cabben, men det gick sådär.. Så vi vek ihop den istället inför besiktningen. Sen satte vi i resten av inredningen och motorhuven. Tutan hann vi inte fixa. Sen sladda vi iväg till bilprovningen (och hoppades att motorn skulle hålla, vi hann nämligen inte provköra bilen innan). Vi var inte speciellt optimistiska när vi väl va framme då tutan inte funka, cabben inte satt ihop och den manuella växellådan plötsligt blivit en automat. Men den gick igenom utan problem! Och växellådan går utmärkt, så nu är sommaren räddad smile

Nu kan vi i lugn och ro göra klart cabben och ställa in fönster. Sen kan vi fortsätta med alla andra projekt vi har.


205 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
#45
Idag har farsan hållit på med cabben och fönsterinställningarna. Själv har jag skaffat körkort idag!


Ford fantast
1 607 Inlägg
11 juni 2013
#46
grattis köra mustang då?

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

205 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
#47
javisst. första bilträffen för i år blir på torsdag smile


Jourråtta
148 Inlägg
205 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#49
Efter att ha kört bilen i två dagar nu kan jag säga att den är en fröjd att köra!  Imorse styckade vi om förgasaren också så den går ännu bättre. Dock bolmar det blårök om bilen när man gasar på/släpper gasen/startar bilen. Så vi måste ta loss insugningsröret igen och försöka få den på rätt plats. Men det är lätt gjort. Insugningsröret väger bara 50 kg wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-96475839659dceefb2391adc628c8539.jpg
Senast redigerat av armsving (21 juni 2013)


260 Inlägg
22 juni 2013
#50
Inte funderat på ett aluinsug istället lättare och bättre flöde än det gamla gråjärns klumpen.
fast å andra sidan så är det ju inget man plockar av och på hela tiden.
Mycket fin bil med förresten tongue

205 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#52
kort uppdatering: bilen går inte helt bra, men den lyckades ta sig till power meet och hem igen!


47 Inlägg
7 juli 2013
#53
Stod du parkerad i mustang hagen?


205 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#54
japp, på fredagen stod bilen hos mustangen klubben


205 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#55
kort uppdatering igen: vi tog bort insuget och konstatera att vi fått fel packningar, så vi skaffade nya som fick modifieras lite. sen köpte vi en Holley förgasare. nu går bilen bra, men blåröken är kvar..

(förresten, vi skaffade ett aluinsug. men portarna va på tok för små så vi fick skicka tillbaka det..)


205 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#56
Hjälp till nu gott folk!
http://www.garaget.org/annonser/prylar/ … lar_338910 (farsans annons)
Senast redigerat av armsving (19 juli 2013)


47 Inlägg
21 juli 2013
#57
armsving skrev:
japp, på fredagen stod bilen hos mustangen klubben

Å ja va där på lördagen.... Hur löser ni det med insuget? Ngr idéer


205 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#58
Efter lite sökande på nätet visade det sig att det är ett vanligt problem att få insuget tätt. Så det är bara att fortsätta kämpa med det.

Igår va vi på Hansen racing för att köpa lite packningar, och efter att ha pratat lite med en som jobbar där så kom vi fram till att vi troligen hade en standard kam i bilen (vi bytte kammen vintern 2009/2010) men det ska vara en vassare kam eftersom det är en gt. Så vi köpte en kam och lyftare som vi satte i igår. Idag satte vi fast det sista i motorn och rullade ut bilen för att starta den. Men nej. Startmotorn gick, men den komprimerade inte utan lät bara som en hårtork. Och small ibland. Att ställa om tändningen hjälpte inte.. Till slut vare bara att ge upp, sen spenderade vi en timme till att försöka få in bilen i garaget igen.
Nu har vi kommit fram till att vi fått fel lyftare då dom nya va längre, och vi på hansens hemsida står det att dessa lyftare inte passar 390. Så imorrn ska vi ta bort ventilkåporna för att se om om allt har blivit krokigt..


205 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#59
Vad som har hänt sen sist:
Vi plocka bort insug (som vi hade lyckats lte väl bra att få tätt. vi fick använda spätt för att få loss det) och ventilkåpor och konstatera att ventilfjädrarna hade gått i botten, samt att några stötstänger va krokiga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-3daeb576bdc02f5244f266d7a96d5839.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187526/187526-05d92fcb1734ed71efc5a62e8e1221bc.jpg

Vi försökte ta ett kompprov för att se om det va mer som va trasigt, men startmotorn hade tydligen pajat i och med att vi försökte starta motorn dagen innan.. Så vi fick kolla så kolvarna va hela med hjälp av tryckluft istället. Sen va det bara att åka upp till Hansen racing igen och berätta att de gett oss fel lyftare, samt köpa ny startmotor, nya lyftare, nya stötstänger och nya packningar.. Dagen efter satt allt på plats och bilen fungerade. Äntligen låter och känns bilen som en 390 gt!

Igår blev det en sväng till Hågelbyparken, där det köptes ett signalhorn. Lär bli intressant att försöka få dit massa tutor i motorrummet där det redan är trångt wink Efter det åkte vi vidare till Sveavägen. Alltid lika roligt där! Och konstigt nog var det många som fotade vraket, som för övrigt har blivit kallat för ett renoveringsobjekt av några domare.. smile

https://www1.garaget.org/archive/188/187526/314703/314703-2971047.jpg
Stockholms cruisingen 2011



Sök