3329
Sök

Köpa bil med skatteskuld...?

12 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
Hade tänkt köpa en bil som varit avställd sen 2011 och har skatteskuld. Bilen är tänkt som reservdelsbil, så därför kommer den aldrig mer att ställas på! Jag plockar vad jag ska ha sen åker den på skroten. Nu till frågan: om jag "köper" bilen och skriver på ägarbyte, blir jag skyldig att betala skulden?! hmm

8 883 Inlägg
9 januari 2013
M_lindblad skrev:
Skatteskulden följer bilen.

Skatteskulden är knuten till ägaren och inte bilen. Bilen få inte nyttjas med en skatteskuld

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

47 Inlägg
10 januari 2013
stämmer det hamilton skrev
Senast redigerat av M_lindblad (10 januari 2013)

535 Inlägg
10 januari 2013
Ja men du kan aldrig ställa på den. Vilket du inte vill. Men du kan inte skrota den heller, för visst skatte skulden ligger på föregående ägare. Men det kommer ju ligga i ditt intresse att få den skrota eller avregistrerad. Och det går inte att göra något med bilen när den har skatteskuld. Råkade själv ut för det.

414 Inlägg
10 januari 2013
Köper man en bil med skatteskuld kan du som sagt inte ställa på den utan att DU som ny ägare betalar skatteskulden, om du däremot har bilen ståendes på dig som ägare, fast med en tidigare skatteskuld och låter den stå avställd i 3... eller om det va 5år? Så faller skulden tillbaka på den ägaren som faktiskt inte betalade in skatten.

Det var vad Transportstyrelsen/Vägverket sa till mig när jag ringde och pratade med dem 2007 när jag hade köpt en bil med skatteskuld på...

Men allt det där kanske är annorlunda nu.
Senast redigerat av joH900 (10 januari 2013)

141 Inlägg
10 januari 2013
DKn skrev:
Ja men du kan aldrig ställa på den. Vilket du inte vill. Men du kan inte skrota den heller, för visst skatte skulden ligger på föregående ägare. Men det kommer ju ligga i ditt intresse att få den skrota eller avregistrerad. Och det går inte att göra något med bilen när den har skatteskuld. Råkade själv ut för det.

Det går aldeles utmärkt att skrota en bil med skatteskuld.

En annan sak som är bra att veta, om du köper en bil med skatteskuld så behöver du som köpare enbart betala skulden på skatten för att bilen ska bli grön, påminnelseavgifter osv behöver du som nya ägare inte betala för att kunna köra bilen.

Jag fixar din A/C, skicka PM

535 Inlägg
10 januari 2013
TheMPG skrev:
DKn skrev:

Det går aldeles utmärkt att skrota en bil med skatteskuld.

En annan sak som är bra att veta, om du köper en bil med skatteskuld så behöver du som köpare enbart betala skulden på skatten för att bilen ska bli grön, påminnelseavgifter osv behöver du som nya ägare inte betala för att kunna köra bilen.

Är du verkligen säker på det? Fick inte de svaret när jag hade köpt den med skatte skuld, dock va min på hundra kanske tvåhundra så det spelade ju innehöll

12 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
Bilen i fråga ska enbart gå som reservdelsbil och sedan skrotas. Man vill ju helst inte sätta sig själv i klistret;)

Saabifierad
2 031 Inlägg
10 januari 2013
Troligtvis är det vägtrafikregisteravgifterna som ägaren inte betalar, går det inte att skrota med en skatteskuld borde det röra sig om 2 stycken på 130 kronor totalt. Annars kan du ju alltid fråga nuvarande ägare vad det är för någon skatteskuld wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
10 januari 2013
Varför har TS så svårt för att ringa till Transportstyrelsen och fråga? Torde ju vara lättaste sättet att få rätt info?

Sök