3605
Sök

Ang däck och fälgar på en 4hjuls driven bil

69 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej, tänkte kika ang fälgar och däck på en 4hjulsdriven bil. Har hört att det bara gå att ha 4 likadana däck och alltså ha 4 däck och fälg som är 235/40 18". Och inte ha då istället 265/40 18" bak? Detta har sagt pga växellådorna och drivlinor på 4hjulsdriva bilar. Detta ska både funka i utseende och hård körning och inte bara sitta på en utställnings bil. wink

4 822 Inlägg
10 januari 2013
#2
ja man måste ha sama storlek på alla 4 däcken för annars så blir det olika rullomkrets och då pajar man drivlinan, många system är tom så känsliga att man kan inte ha 2 slitna däck och 2 nya utan att det pajar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

854 Inlägg
10 januari 2013
#3
Det skiljer mycket beroende på bil.
Att säga att alla fyrhjulsdrivna bilar måste ha samma bredd runt om är lögn. Men oftast krävs det en rullomkrets som inte skiljer för mycket.
T.ex. har 996 Turbo 295/30-18 bak och 225/40-18 fram.


bappelsin
390 Inlägg
11 januari 2013
#4
men imprezan e väl inte så känslig iaf big_smile
Christian S skrev:
ja man måste ha sama storlek på alla 4 däcken för annars så blir det olika rullomkrets och då pajar man drivlinan, många system är tom så känsliga att man kan inte ha 2 slitna däck och 2 nya utan att det pajar.


KHRacing
11 januari 2013
#5
Asså: det beror helt o hållet på vad det är för en bil vi pratar om, alla 4x4 har inte samma storlek.

535 Inlägg
11 januari 2013
#6
kanske ja kan släng in en fråga angående min bil en audi a6 2008 quattro, för ja ska införskaffa sommar fälgarna snart och de ska bli 255/30R20 fram men ja undrar går de att skaffa 275/30R20 bak eller skall man köra på samma storlekar både frasm och bak?


Evildan
11 januari 2013
#7
DKn skrev:
kanske ja kan släng in en fråga angående min bil en audi a6 2008 quattro, för ja ska införskaffa sommar fälgarna snart och de ska bli 255/30R20 fram men ja undrar går de att skaffa 275/30R20 bak eller skall man köra på samma storlekar både frasm och bak?

Här har du svaret samt en smidig tabell att för att beräkna skillnaden på olika däckstorlekar.
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

4 822 Inlägg
11 januari 2013
#8
passos skrev:
men imprezan e väl inte så känslig iaf big_smile
Christian S skrev:
ja man måste ha sama storlek på alla 4 däcken för annars så blir det olika rullomkrets och då pajar man drivlinan, många system är tom så känsliga att man kan inte ha 2 slitna däck och 2 nya utan att det pajar.


det är inte så farligt om du kör med dccd:n i öppet läge men kör du med den i låst läge eller en utan dccd så är det värre.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

535 Inlägg
11 januari 2013
#9
Evildan skrev:
DKn skrev:
kanske ja kan släng in en fråga angående min bil en audi a6 2008 quattro, för ja ska införskaffa sommar fälgarna snart och de ska bli 255/30R20 fram men ja undrar går de att skaffa 275/30R20 bak eller skall man köra på samma storlekar både frasm och bak?

Här har du svaret samt en smidig tabell att för att beräkna skillnaden på olika däckstorlekar.
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Ok tackar skall kolla in på de när jag sätt mig vid en dator

Okej nu har jag kollat på den sidan och det gav mig inte svar på min fråga. Det gav mig bara svaret på hur stor skillnad på däcken det blir.
Men du kanske inte förstod min fråga så ja får väl fråga igen.
Är det farligt för min drivlina ifall jag kör med olika dimensioner på fram och bak däck. Jag har hört att Audi quattro är väldigt känsliga så man inte änns skall ha olikt slitna däck, men vet inte om det menas per axel eller om man menar på alla fyra. Kanske någon annan som har svaret på detta?

MvH
Senast redigerat av DKn (12 januari 2013)


772 Inlägg
12 januari 2013
#10
DKn skrev:
Evildan skrev:
DKn skrev:
kanske ja kan släng in en fråga angående min bil en audi a6 2008 quattro, för ja ska införskaffa sommar fälgarna snart och de ska bli 255/30R20 fram men ja undrar går de att skaffa 275/30R20 bak eller skall man köra på samma storlekar både frasm och bak?

Här har du svaret samt en smidig tabell att för att beräkna skillnaden på olika däckstorlekar.
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Ok tackar skall kolla in på de när jag sätt mig vid en dator

Okej nu har jag kollat på den sidan och det gav mig inte svar på min fråga. Det gav mig bara svaret på hur stor skillnad på däcken det blir.
Men du kanske inte förstod min fråga så ja får väl fråga igen.
Är det farligt för min drivlina ifall jag kör med olika dimensioner på fram och bak däck. Jag har hört att Audi quattro är väldigt känsliga så man inte änns skall ha olikt slitna däck, men vet inte om det menas per axel eller om man menar på alla fyra. Kanske någon annan som har svaret på detta?

MvH

Svaret finns i tidigare inlägg.
Ja det kan vara farligt och du kan förstöra drivlinan genom att inte ha samma rullomkrets på alla fyra hjulen.
Inte bara per axel utan på alla hjul.
Vissa bilmodeller är kanske inte lika känsliga, men varför chansa?
Och vad har 2cm bredare slityta bak för betydelse om du ställer det i kontrast till trasig drivlina?

535 Inlägg
12 januari 2013
#11
PoulZen skrev:
DKn skrev:
Evildan skrev:

Här har du svaret samt en smidig tabell att för att beräkna skillnaden på olika däckstorlekar.
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Ok tackar skall kolla in på de när jag sätt mig vid en dator

Okej nu har jag kollat på den sidan och det gav mig inte svar på min fråga. Det gav mig bara svaret på hur stor skillnad på däcken det blir.
Men du kanske inte förstod min fråga så ja får väl fråga igen.
Är det farligt för min drivlina ifall jag kör med olika dimensioner på fram och bak däck. Jag har hört att Audi quattro är väldigt känsliga så man inte änns skall ha olikt slitna däck, men vet inte om det menas per axel eller om man menar på alla fyra. Kanske någon annan som har svaret på detta?

MvH

Svaret finns i tidigare inlägg.
Ja det kan vara farligt och du kan förstöra drivlinan genom att inte ha samma rullomkrets på alla fyra hjulen.
Inte bara per axel utan på alla hjul.
Vissa bilmodeller är kanske inte lika känsliga, men varför chansa?
Och vad har 2cm bredare slityta bak för betydelse om du ställer det i kontrast till trasig drivlina?

Ja det är ju just därför jag frågar för att jag inte vill chansa och jag gissar att du menar inlägg två som svar pa min fråga men om du läser inlägg 3 och 5 så säger dom att de inte skall spela så stor roll, och om vilken bil det gäller. Därav jag vill ha svar på just min bil inte på fyrhjulsdrivna bilar i allmänhet.


KHRacing
12 januari 2013
#12
bredden på däcken har inget att göra med rullomkretsen.

772 Inlägg
12 januari 2013
#13
KHRacing skrev:
bredden på däcken har inget att göra med rullomkretsen.

Nej, det är sant. Men jag utgick från hans exempel där bredden var olik men profilen var samma, då skiljer sig även rullomkretsen.

772 Inlägg
12 januari 2013
#14
DKn skrev:
PoulZen skrev:
Svaret finns i tidigare inlägg.
Ja det kan vara farligt och du kan förstöra drivlinan genom att inte ha samma rullomkrets på alla fyra hjulen.
Inte bara per axel utan på alla hjul.
Vissa bilmodeller är kanske inte lika känsliga, men varför chansa?
Och vad har 2cm bredare slityta bak för betydelse om du ställer det i kontrast till trasig drivlina?

Ja det är ju just därför jag frågar för att jag inte vill chansa och jag gissar att du menar inlägg två som svar pa min fråga men om du läser inlägg 3 och 5 så säger dom att de inte skall spela så stor roll, och om vilken bil det gäller. Därav jag vill ha svar på just min bil inte på fyrhjulsdrivna bilar i allmänhet.

Du har Torsendiff på din bil. Söker du på Torsendiff och rullomkrets så får du fram ungefär lika många svar på båda delar.
Vissa säger att det får skilja lite, (upp till 5mm är en siffra som kommit upp), andra säger att det får inte skilja något alls, och mer slitna fram än bakdäck kan göra att diffen går sönder.

Huruvida vilket av det är sant kan nog ingen tyvärr ge ett konkret svar på.
Rådet som kommer fram allra mest är att man ska ha 4 likadana däck runt om. Och det även för att du då kan skifta mellan fram och bak för att få den absolut jämnaste slitning som går.

Vill du ändå ha olika storlekar så rekommenderar jag att leta fram en profil som har den absolut minsta skillnaden i rullomkretsen som går. (dock så skulle jag rekommendera 4 likadana däck runt om).

Exaktare svar kan du nog inte få.

535 Inlägg
12 januari 2013
#15
PoulZen skrev:
DKn skrev:
PoulZen skrev:
Svaret finns i tidigare inlägg.
Ja det kan vara farligt och du kan förstöra drivlinan genom att inte ha samma rullomkrets på alla fyra hjulen.
Inte bara per axel utan på alla hjul.
Vissa bilmodeller är kanske inte lika känsliga, men varför chansa?
Och vad har 2cm bredare slityta bak för betydelse om du ställer det i kontrast till trasig drivlina?

Ja det är ju just därför jag frågar för att jag inte vill chansa och jag gissar att du menar inlägg två som svar pa min fråga men om du läser inlägg 3 och 5 så säger dom att de inte skall spela så stor roll, och om vilken bil det gäller. Därav jag vill ha svar på just min bil inte på fyrhjulsdrivna bilar i allmänhet.

Du har Torsendiff på din bil. Söker du på Torsendiff och rullomkrets så får du fram ungefär lika många svar på båda delar.
Vissa säger att det får skilja lite, (upp till 5mm är en siffra som kommit upp), andra säger att det får inte skilja något alls, och mer slitna fram än bakdäck kan göra att diffen går sönder.

Huruvida vilket av det är sant kan nog ingen tyvärr ge ett konkret svar på.
Rådet som kommer fram allra mest är att man ska ha 4 likadana däck runt om. Och det även för att du då kan skifta mellan fram och bak för att få den absolut jämnaste slitning som går.

Vill du ändå ha olika storlekar så rekommenderar jag att leta fram en profil som har den absolut minsta skillnaden i rullomkretsen som går. (dock så skulle jag rekommendera 4 likadana däck runt om).

Exaktare svar kan du nog inte få.

Okej okej Ja tackar sa mycket för svaret och hjälpen så nu vet Ja att Ja kommer inte chansa de kommer bli fyra lika smile


KHRacing
12 januari 2013
#16
PoulZen skrev:
KHRacing skrev:
bredden på däcken har inget att göra med rullomkretsen.

Nej, det är sant. Men jag utgick från hans exempel där bredden var olik men profilen var samma, då skiljer sig även rullomkretsen.

Sant så sant, smile


Sök