4544
Sök

Drar det mer soppa om man kör med AC:n på?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
11 januari 2013
#21
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:

Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!

Det bara är så. Ingen idé att diskutera detta mer med dig då du inte verkar lyssna.

/Benny

Jag säger inte att du har fel men jag har mycket svårt att tro på det du säger eftersom du uppenbarligen inte vet hur en generator fungerar. Jag har aldrig sett några växlar på en generator och principen lyder: Ju snabbare generatoraxeln roterar desto mer ström får du. Det är där som mina växlar kommer in, jag tror inte att en generator har växlar men enligt dig så har den ju någon form av växlar eller något annat som gör att axeln roterar snabbare när den måste generera mer ström.

Jag har aldrig sagt att den har växlar. Det är laddningsrelät som bestämmer hur mycket ström som skall släppas ut på nätet. Jag märker att det är samma sak med elverket när man kör det. När man ansluter en elförbrukare så hör man att motorn varvar ner en stund men så måste motorn ha mer soppa för att hålla varvet uppe så att rätt mängd ström kan levereras.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#22
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:

Nu vänder du på vad han säger. Han säger att då motståndet i generatorn ökar, och då denna drivs med en rem från motorn, kommer motorn belastas mer och alltså drar motorn mer bensin. Precis som om du lastar mer last i bilen

Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!

Vi gör det enkelt. Du är inte bilkunnig (vilket märks), men, leta upp en bil med massa extraljus på, starta bilen med bara halvljuset, eller än bättre; bara parkeringsljuset, på. Låt bilen stå på tomgång och tänd helljuset med tillhörande extraljus. Samtidigt lyssnar du och tittar på varvräknaren.

Sen kommer du hit och säger att du inte hörde eller såg någon skillnad på varvtalet när helljuset tändes. Så kan vi alla kalla dig lögnare.

Det är ju för fan det jag sagt hela tiden medan ni andra säger att GENERATORN får ett större motstånd så att den kan generera mer ström. Jag har hela tiden sagt att man måste varva bilen mer för att få ut mer ström från generatorn.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
11 januari 2013
#23
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:

Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!

Vi gör det enkelt. Du är inte bilkunnig (vilket märks), men, leta upp en bil med massa extraljus på, starta bilen med bara halvljuset, eller än bättre; bara parkeringsljuset, på. Låt bilen stå på tomgång och tänd helljuset med tillhörande extraljus. Samtidigt lyssnar du och tittar på varvräknaren.

Sen kommer du hit och säger att du inte hörde eller såg någon skillnad på varvtalet när helljuset tändes. Så kan vi alla kalla dig lögnare.

Det är ju för fan det jag sagt hela tiden medan ni andra säger att GENERATORN får ett större motstånd så att den kan generera mer ström. Jag har hela tiden sagt att man måste varva bilen mer för att få ut mer ström från generatorn.

Ja precis som du säger, man måste varva motorn mer för att motsåndet i generatorn ökar och motorvarvet minskar och för att hålla varvet på motorn uppe så måste det till mer soppa.....alltså högre förbrukning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#24
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!

Vi gör det enkelt. Du är inte bilkunnig (vilket märks), men, leta upp en bil med massa extraljus på, starta bilen med bara halvljuset, eller än bättre; bara parkeringsljuset, på. Låt bilen stå på tomgång och tänd helljuset med tillhörande extraljus. Samtidigt lyssnar du och tittar på varvräknaren.

Sen kommer du hit och säger att du inte hörde eller såg någon skillnad på varvtalet när helljuset tändes. Så kan vi alla kalla dig lögnare.

Det är ju för fan det jag sagt hela tiden medan ni andra säger att GENERATORN får ett större motstånd så att den kan generera mer ström. Jag har hela tiden sagt att man måste varva bilen mer för att få ut mer ström från generatorn.

Jasså? Var det vad du sa?


Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Men som sagt, att du inte är bilkunnig märks; generatorn drivs av kamremmen, den genererar 12v osv. Och framför allt får vi inte glömma; "generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström". Nej, självfallet inte, klart den inte jobbar mer. Eller vänta...jo det gör den ja.


Vi har INTE sagt att den får ett större motstånd så den kan generera mer ström. JAG sa att när den ska generera mer ström ökar motståndet (som en negativ sida av att den behöver genera mer  ström) och DÄRFÖR drar bilen mer bensin. För att generatorn när den generar mer ström går tyngre.


Läs om...läs RÄTT!
Senast redigerat av it_mutt (11 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#25
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:

Vi gör det enkelt. Du är inte bilkunnig (vilket märks), men, leta upp en bil med massa extraljus på, starta bilen med bara halvljuset, eller än bättre; bara parkeringsljuset, på. Låt bilen stå på tomgång och tänd helljuset med tillhörande extraljus. Samtidigt lyssnar du och tittar på varvräknaren.

Sen kommer du hit och säger att du inte hörde eller såg någon skillnad på varvtalet när helljuset tändes. Så kan vi alla kalla dig lögnare.

Det är ju för fan det jag sagt hela tiden medan ni andra säger att GENERATORN får ett större motstånd så att den kan generera mer ström. Jag har hela tiden sagt att man måste varva bilen mer för att få ut mer ström från generatorn.

Ja precis som du säger, man måste varva motorn mer för att motsåndet i generatorn ökar och motorvarvet minskar och för att hålla varvet på motorn uppe så måste det till mer soppa.....alltså högre förbrukning.

/Benny

Nej, varför skulle motståndet i generatorn öka? Det är endast motorvarvet som måste öka pga att generatorn ska snurra snabbare och således generera mer ström!

509 Inlägg
11 januari 2013
#26
Generatorn drivs av kamremmen? På vilken bilmodell?Vet du hur tungt en ac kompressor går när den jobbar?Ac kompressorn drivs inte med ström.(bara kopplingen)
Ju mer du belastar en generator ju trögare går den(ampere inte volt)
Vad är baskapet?
Jag tycker du ska sätta dig och googla ett par dagar.

Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
11 januari 2013
#27
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:

Det är ju för fan det jag sagt hela tiden medan ni andra säger att GENERATORN får ett större motstånd så att den kan generera mer ström. Jag har hela tiden sagt att man måste varva bilen mer för att få ut mer ström från generatorn.

Ja precis som du säger, man måste varva motorn mer för att motsåndet i generatorn ökar och motorvarvet minskar och för att hålla varvet på motorn uppe så måste det till mer soppa.....alltså högre förbrukning.

/Benny

Nej, varför skulle motståndet i generatorn öka? Det är endast motorvarvet som måste öka pga att generatorn ska snurra snabbare och således generera mer ström!

Om motorvarvet ökar får du väl en större förbrukning, eller hur? Motståndet i generatorn ökar när det blir ett större strömuttag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#28
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:

Ja precis som du säger, man måste varva motorn mer för att motsåndet i generatorn ökar och motorvarvet minskar och för att hålla varvet på motorn uppe så måste det till mer soppa.....alltså högre förbrukning.

/Benny

Nej, varför skulle motståndet i generatorn öka? Det är endast motorvarvet som måste öka pga att generatorn ska snurra snabbare och således generera mer ström!

Om motorvarvet ökar får du väl en större förbrukning, eller hur? Motståndet i generatorn ökar när det blir ett större strömuttag.

/Benny

Nu glömmer du att han "inte kan tro på det" wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#29
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:

Vi gör det enkelt. Du är inte bilkunnig (vilket märks), men, leta upp en bil med massa extraljus på, starta bilen med bara halvljuset, eller än bättre; bara parkeringsljuset, på. Låt bilen stå på tomgång och tänd helljuset med tillhörande extraljus. Samtidigt lyssnar du och tittar på varvräknaren.

Sen kommer du hit och säger att du inte hörde eller såg någon skillnad på varvtalet när helljuset tändes. Så kan vi alla kalla dig lögnare.

Det är ju för fan det jag sagt hela tiden medan ni andra säger att GENERATORN får ett större motstånd så att den kan generera mer ström. Jag har hela tiden sagt att man måste varva bilen mer för att få ut mer ström från generatorn.

Jasså? Var det vad du sa?


Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Men som sagt, att du inte är bilkunnig märks; generatorn drivs av kamremmen, den genererar 12v osv. Och framför allt får vi inte glömma; "generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström". Nej, självfallet inte, klart den inte jobbar mer. Eller vänta...jo det gör den ja.


Vi har INTE sagt att den får ett större motstånd så den kan generera mer ström. JAG sa att när den ska generera mer ström ökar motståndet (som en negativ sida av att den behöver genera mer  ström) och DÄRFÖR drar bilen mer bensin. För att generatorn när den generar mer ström går tyngre.


Läs om...läs RÄTT!

Men det finns inget motstånd i en generator, den är lika lättsnurrad när den genererar 1 V som när den genererar 1 000 V. Ja, det krävs mer energi (högre varvtal på bilmotorn) för att få generatorn att generera mer ström men det beror endast på att man måste snurra generatoraxeln SNABBARE, inte för att den blir TYNGRE att snurra på.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
11 januari 2013
#30
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:

Nej, varför skulle motståndet i generatorn öka? Det är endast motorvarvet som måste öka pga att generatorn ska snurra snabbare och således generera mer ström!

Om motorvarvet ökar får du väl en större förbrukning, eller hur? Motståndet i generatorn ökar när det blir ett större strömuttag.

/Benny

Nu glömmer du att han "inte kan tro på det" wink

Jag börjar tro att han driver med oss eller så vet han inte hur det funkar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#31
Nu ska jag äta, kommer om en stund.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#32
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:

Om motorvarvet ökar får du väl en större förbrukning, eller hur? Motståndet i generatorn ökar när det blir ett större strömuttag.

/Benny

Nu glömmer du att han "inte kan tro på det" wink

Jag börjar tro att han driver med oss eller så vet han inte hur det funkar.

/Benny

Ja, i vilket fall som så är det lika illa

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#33
Diskolaro skrev:
Men det finns inget motstånd i en generator, den är lika lättsnurrad när den genererar 1 V som när den genererar 1 000 V. Ja, det krävs mer energi (högre varvtal på bilmotorn) för att få generatorn att generera mer ström men det beror endast på att man måste snurra generatoraxeln SNABBARE, inte för att den blir TYNGRE att snurra på.

Ja, men nu är det inte högre spänning den ska generera, utan mer ström.

Och om samma generator generar 1A eller 100A så -är- den inte lika lättsnurrad.

Det vore dumt att ta ex.vis magnetfält med i din beräkning?

(fast, med kunskapen visad är det kanske lite mycket begärt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

509 Inlägg
11 januari 2013
#34
Nej gör inte det utan gå och lägg dig istället.



Diskolaro skrev:
Nu ska jag äta, kommer om en stund.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
11 januari 2013
#35
it_mutt skrev:
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:

Nu glömmer du att han "inte kan tro på det" wink

Jag börjar tro att han driver med oss eller så vet han inte hur det funkar.

/Benny

Ja, i vilket fall som så är det lika illa

Så är det nog. Nu är vi ett flertal som försökt att förklara för honom och eftersom han inte lyssnar så är det ingen mening att fortsätta diskutionen med honom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
11 januari 2013
#36
Nico-the-kid skrev:
Nej gör inte det utan gå och lägg dig istället.

lol



Diskolaro skrev:
Nu ska jag äta, kommer om en stund.


Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 januari 2013
#37
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:

Det är ju för fan det jag sagt hela tiden medan ni andra säger att GENERATORN får ett större motstånd så att den kan generera mer ström. Jag har hela tiden sagt att man måste varva bilen mer för att få ut mer ström från generatorn.

Jasså? Var det vad du sa?


Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.

Men som sagt, att du inte är bilkunnig märks; generatorn drivs av kamremmen, den genererar 12v osv. Och framför allt får vi inte glömma; "generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström". Nej, självfallet inte, klart den inte jobbar mer. Eller vänta...jo det gör den ja.


Vi har INTE sagt att den får ett större motstånd så den kan generera mer ström. JAG sa att när den ska generera mer ström ökar motståndet (som en negativ sida av att den behöver genera mer  ström) och DÄRFÖR drar bilen mer bensin. För att generatorn när den generar mer ström går tyngre.


Läs om...läs RÄTT!

Men det finns inget motstånd i en generator, den är lika lättsnurrad när den genererar 1 V som när den genererar 1 000 V. Ja, det krävs mer energi (högre varvtal på bilmotorn) för att få generatorn att generera mer ström men det beror endast på att man måste snurra generatoraxeln SNABBARE, inte för att den blir TYNGRE att snurra på.

Nja, sanning med modifikation väl? Snabbare är inte alltid bättre, en generator  är ju (lite förenklat) magneter som rör sig i en spole, det finns alltid en sweetspot där frekvensen blir optimal som ger mer ström än andra varvtal, syns om man kopplar på en amperemätare. Bara för att man plöjer maxvarv så innebär det inte att man får mer ampere ur generatorn, de flesta bilgeneratorer är anpassade för att ge hög stabil ström vid "marschvarv"
dvs det varvtal din bil håller mellan 80 och 90 km/h på högsta växeln... Och ju mer ström generatorn ger desto skonsammare blir det för systemet i stort, ditt batteri håller längre etc etc...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

509 Inlägg
11 januari 2013
#38
Kolla de andra trådarna han startat,vilken jobbig människa.

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#39
Nico-the-kid skrev:
Generatorn drivs av kamremmen? På vilken bilmodell?Vet du hur tungt en ac kompressor går när den jobbar?Ac kompressorn drivs inte med ström.(bara kopplingen)
Ju mer du belastar en generator ju trögare går den(ampere inte volt)
Vad är baskapet?
Jag tycker du ska sätta dig och googla ett par dagar.

Diskolaro skrev:
Jag är inte bilkunnig men min teori är följande: Generatorn drivs av kamremmen, alltså drivs generatorn indirekt av motorn och genererar ström i förhållande till motorns varv.

Med andra ord så genererar generatorn alltid kring 12 V till batteriet, även fast bilen gör 50 eller 150 km/h. Därför borde det inte spela någon roll ifall man kör med AC, sätesvärmare, bakrutevärmare, högeffektivt baskapet m.m eftersom generatorn inte måste jobba mer bara för att bilen drar mer ström.

Jag vet att man måste ha flera batterier om man använder strömslukande komponenter.


Ja, kamremmen går väl via generatorns axel?

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#40
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
Men det finns inget motstånd i en generator, den är lika lättsnurrad när den genererar 1 V som när den genererar 1 000 V. Ja, det krävs mer energi (högre varvtal på bilmotorn) för att få generatorn att generera mer ström men det beror endast på att man måste snurra generatoraxeln SNABBARE, inte för att den blir TYNGRE att snurra på.

Ja, men nu är det inte högre spänning den ska generera, utan mer ström.

Och om samma generator generar 1A eller 100A så -är- den inte lika lättsnurrad.

Det vore dumt att ta ex.vis magnetfält med i din beräkning?

(fast, med kunskapen visad är det kanske lite mycket begärt)

Förklara varför motståndet i en generator blir större när den ska generera mer ström.


Sök