Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!
Det bara är så. Ingen idé att diskutera detta mer med dig då du inte verkar lyssna.
/Benny
Jag säger inte att du har fel men jag har mycket svårt att tro på det du säger eftersom du uppenbarligen inte vet hur en generator fungerar. Jag har aldrig sett några växlar på en generator och principen lyder: Ju snabbare generatoraxeln roterar desto mer ström får du. Det är där som mina växlar kommer in, jag tror inte att en generator har växlar men enligt dig så har den ju någon form av växlar eller något annat som gör att axeln roterar snabbare när den måste generera mer ström.
Jag har aldrig sagt att den har växlar. Det är laddningsrelät som bestämmer hur mycket ström som skall släppas ut på nätet. Jag märker att det är samma sak med elverket när man kör det. När man ansluter en elförbrukare så hör man att motorn varvar ner en stund men så måste motorn ha mer soppa för att hålla varvet uppe så att rätt mängd ström kan levereras.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!