4411
Sök

Drar det mer soppa om man kör med AC:n på?

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
11 januari 2013
#61
Diskolaro skrev:
Jag kan inte tro på era teorier när ni förklarar saker genom att säga "Det bara är så". Min fråga är nu VARFÖR motståndet i en generator blir större ju mer ström den ska generera.

Energin lyder under den så kallade energiprincipen. Enligt denna fysiska lag kan energi varken skapas (produceras) eller förintas; den kan bara omvandlas.

Så säg mig. Om bilen INTE skulle dra mer soppa med femtio-elva extraljus och AC, varifrån skulle energin till dessa komponenter komma då?
Om den energin kom gratis skulle man ju byggt en elbil och laddat batterierna med generatorn - så har man en evighetsmaskin wink

En generator fungerar omvänt mot en elmotor. Är du med så långt? Är du också med på att om man stoppar in mer ström i en motor kan motorn jobba antingen fortare eller starkare?
Omvänt måste man stoppa in antingen mer rörelse eller mer kraft (som kostar energi!) för att få ut mer ström ur generatorn. Kapisch?

/Mattias

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#62
TS_quattro skrev:
Ok, då säger vi såhär, har du läst högstadiets fysik? I så fall vet du att för varje kraft som verkar i en riktning så verkar en lika stor kraft i motsatt riktning? El = energi = kraft, för att alstra mer EL behövs det mer ENERGI och för att alstra mer energi behövs mer KRAFT, man kan ALDRIG få ut mer kraft än tillförd energi alltså kan man inte få ut mer el än tillförd energi, visst om du kör i nedförsbacke så får du för tillfället ut mer KRAFT än tillförd energi men detta tar per automatik ut sig själv förr eller senare då man inte kan åka utför i all evighet, förr eller senare åker man uppför och då får man ut MINDRE kraft än tillförd energi, i en bilmotor får man mer ENERGI genom att tillföra mer bränsle och på så sätt ökar bränsleförbrukningen (om än marginellt) när man ökar elförbrukningen, överstiger förbrukningen generatorns produktion så funkar det så länge reserven (batteriet) räcker sen lägger skiten av punkt. Lägg nu ner dessa frågor och om du fortfarande inte fattar så rekommenderas att du fördjupar dig i grundläggande fysik för högstadiet...

Klart jag fattar vad du menar, jag försöker få en förklaring på en lite högre nivå än ditt högstadiedravel.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 januari 2013
#63
Diskolaro skrev:
TS_quattro skrev:
Ok, då säger vi såhär, har du läst högstadiets fysik? I så fall vet du att för varje kraft som verkar i en riktning så verkar en lika stor kraft i motsatt riktning? El = energi = kraft, för att alstra mer EL behövs det mer ENERGI och för att alstra mer energi behövs mer KRAFT, man kan ALDRIG få ut mer kraft än tillförd energi alltså kan man inte få ut mer el än tillförd energi, visst om du kör i nedförsbacke så får du för tillfället ut mer KRAFT än tillförd energi men detta tar per automatik ut sig själv förr eller senare då man inte kan åka utför i all evighet, förr eller senare åker man uppför och då får man ut MINDRE kraft än tillförd energi, i en bilmotor får man mer ENERGI genom att tillföra mer bränsle och på så sätt ökar bränsleförbrukningen (om än marginellt) när man ökar elförbrukningen, överstiger förbrukningen generatorns produktion så funkar det så länge reserven (batteriet) räcker sen lägger skiten av punkt. Lägg nu ner dessa frågor och om du fortfarande inte fattar så rekommenderas att du fördjupar dig i grundläggande fysik för högstadiet...

Klart jag fattar vad du menar, jag försöker få en förklaring på en lite högre nivå än ditt högstadiedravel.

som sagt tidigare, gå och lägg dig Fjant...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#64
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Därför att det är fler elektroner (eller om det heter nåt annat) ska vandra från stator till rotor eller om det är åt andra hållet, jag vet inte. Då blir motståndet större. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara annars till nån som inte verkar vilja lyssna.

/Benny

Jag lyssnar gärna, kanske det finns någon artikel på internet som förklarar detta lite grundligare, med bilder så det blir lättförstått. För jag förstår då inte din förklaring. Jag förstår vad du menar men jag kan inte se varför det skulle bli ett större motstånd av att fler elektroner vandrar mellan stator och rotor. Möjligen att det skulle bli varmare men mer motstånd? roll

Nu skiter jag i dig. Nu får du fan ta och GOOGLA istället. För du verkar inte vilja lyssna på nån av oss som försökt förklara för dig.

/Benny

Jag förstår allting du förklarat hittills förutom att en generator får större motstånd ju mer ström den genererar. Vad fan ska jag GOOGLA på när jag vill ha en förklaring på det då?

Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:

Jag lyssnar gärna, kanske det finns någon artikel på internet som förklarar detta lite grundligare, med bilder så det blir lättförstått. För jag förstår då inte din förklaring. Jag förstår vad du menar men jag kan inte se varför det skulle bli ett större motstånd av att fler elektroner vandrar mellan stator och rotor. Möjligen att det skulle bli varmare men mer motstånd? roll

Nu skiter jag i dig. Nu får du fan ta och GOOGLA istället. För du verkar inte vilja lyssna på nån av oss som försökt förklara för dig.

/Benny

Jag förstår allting du förklarat hittills förutom att en generator får större motstånd ju mer ström den genererar. Vad fan ska jag GOOGLA på när jag vill ha en förklaring på det då?

Googla på hur en generator fungera till att börja med.



Du kan köpa att den blir varmare men inte att motståndet ökar?! Ok, jag tänker inte fråga -om- du är helt tappad, utan snarare; när tappades du?


Ökad temperaturen = minskad konduktivitet.

O så kommer ditt svar; "Det tror jag inte på"

Så blir mitt svar;

Jo, för att varma atomer vibrerar mer och stör rörelsen av elektroner. Vid tillräckligt hög temperatur kan vissa material sluta fungera som ledare och bli isolatorer.

Så. Klart, färdigt och nu tror jag bestämt att det snart är dags för Fjant att lägga sig.





Diskolaro skrev:
Klart jag fattar vad du menar, jag försöker få en förklaring på en lite högre nivå än ditt högstadiedravel.

Det märks inte...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

509 Inlägg
11 januari 2013
#65
Nico-the-kid skrev:
Ta och sätt ihop 2 små magneter och jämför med 2 stora.Känner du någon skillnad på motståndet?
Ju kraftigare magnetfält i en generator ju mer ström och värme och motstånd.

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#66
matteeee skrev:
Diskolaro skrev:
Jag kan inte tro på era teorier när ni förklarar saker genom att säga "Det bara är så". Min fråga är nu VARFÖR motståndet i en generator blir större ju mer ström den ska generera.

Energin lyder under den så kallade energiprincipen. Enligt denna fysiska lag kan energi varken skapas (produceras) eller förintas; den kan bara omvandlas.

Så säg mig. Om bilen INTE skulle dra mer soppa med femtio-elva extraljus och AC, varifrån skulle energin till dessa komponenter komma då?
Om den energin kom gratis skulle man ju byggt en elbil och laddat batterierna med generatorn - så har man en evighetsmaskin wink

En generator fungerar omvänt mot en elmotor. Är du med så långt? Är du också med på att om man stoppar in mer ström i en motor kan motorn jobba antingen fortare eller starkare?
Omvänt måste man stoppa in antingen mer rörelse eller mer kraft (som kostar energi!) för att få ut mer ström ur generatorn. Kapisch?

Ni är inte på min nivå va? Jag pratar om hur en generator fungerar medan ni fortsätter spy ur er grundliga högstadiefysik som varenda bilägare har kunskap om. Jag undrar varför motståndet i generators "statoraxeln" blir större då man vill få ut mer effekt ur generatorn, när man får ut mer effekt ur generatorn genom att höja rotationshastigheten på statoraxeln.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#67
Diskolaro skrev:
matteeee skrev:
Diskolaro skrev:
Jag kan inte tro på era teorier när ni förklarar saker genom att säga "Det bara är så". Min fråga är nu VARFÖR motståndet i en generator blir större ju mer ström den ska generera.

Energin lyder under den så kallade energiprincipen. Enligt denna fysiska lag kan energi varken skapas (produceras) eller förintas; den kan bara omvandlas.

Så säg mig. Om bilen INTE skulle dra mer soppa med femtio-elva extraljus och AC, varifrån skulle energin till dessa komponenter komma då?
Om den energin kom gratis skulle man ju byggt en elbil och laddat batterierna med generatorn - så har man en evighetsmaskin wink

En generator fungerar omvänt mot en elmotor. Är du med så långt? Är du också med på att om man stoppar in mer ström i en motor kan motorn jobba antingen fortare eller starkare?
Omvänt måste man stoppa in antingen mer rörelse eller mer kraft (som kostar energi!) för att få ut mer ström ur generatorn. Kapisch?

Ni är inte på min nivå va? Jag pratar om hur en generator fungerar medan ni fortsätter spy ur er grundliga högstadiefysik som varenda bilägare har kunskap om. Jag undrar varför motståndet i generators "statoraxeln" blir större då man vill få ut mer effekt ur generatorn, när man får ut mer effekt ur generatorn genom att höja rotationshastigheten på statoraxeln.

Nej, för de flesta här så är det nog åtminstone en 12-15-20 år sen vi var på förskolan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

509 Inlägg
11 januari 2013
#68
Nej det stämmer inte att det är rotationshastigheten som bestämmer hur mycket en generator ger.

Diskolaro skrev:
matteeee skrev:
Diskolaro skrev:
Jag kan inte tro på era teorier när ni förklarar saker genom att säga "Det bara är så". Min fråga är nu VARFÖR motståndet i en generator blir större ju mer ström den ska generera.

Energin lyder under den så kallade energiprincipen. Enligt denna fysiska lag kan energi varken skapas (produceras) eller förintas; den kan bara omvandlas.

Så säg mig. Om bilen INTE skulle dra mer soppa med femtio-elva extraljus och AC, varifrån skulle energin till dessa komponenter komma då?
Om den energin kom gratis skulle man ju byggt en elbil och laddat batterierna med generatorn - så har man en evighetsmaskin wink

En generator fungerar omvänt mot en elmotor. Är du med så långt? Är du också med på att om man stoppar in mer ström i en motor kan motorn jobba antingen fortare eller starkare?
Omvänt måste man stoppa in antingen mer rörelse eller mer kraft (som kostar energi!) för att få ut mer ström ur generatorn. Kapisch?

Ni är inte på min nivå va? Jag pratar om hur en generator fungerar medan ni fortsätter spy ur er grundliga högstadiefysik som varenda bilägare har kunskap om. Jag undrar varför motståndet i generators "statoraxeln" blir större då man vill få ut mer effekt ur generatorn, när man får ut mer effekt ur generatorn genom att höja rotationshastigheten på statoraxeln.
Senast redigerat av Nico-the-kid (11 januari 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
11 januari 2013
#69
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
matteeee skrev:

Energin lyder under den så kallade energiprincipen. Enligt denna fysiska lag kan energi varken skapas (produceras) eller förintas; den kan bara omvandlas.

Så säg mig. Om bilen INTE skulle dra mer soppa med femtio-elva extraljus och AC, varifrån skulle energin till dessa komponenter komma då?
Om den energin kom gratis skulle man ju byggt en elbil och laddat batterierna med generatorn - så har man en evighetsmaskin wink

En generator fungerar omvänt mot en elmotor. Är du med så långt? Är du också med på att om man stoppar in mer ström i en motor kan motorn jobba antingen fortare eller starkare?
Omvänt måste man stoppa in antingen mer rörelse eller mer kraft (som kostar energi!) för att få ut mer ström ur generatorn. Kapisch?

Ni är inte på min nivå va? Jag pratar om hur en generator fungerar medan ni fortsätter spy ur er grundliga högstadiefysik som varenda bilägare har kunskap om. Jag undrar varför motståndet i generators "statoraxeln" blir större då man vill få ut mer effekt ur generatorn, när man får ut mer effekt ur generatorn genom att höja rotationshastigheten på statoraxeln.

Nej, för de flesta här så är det nog åtminstone en 12-15-20 år sen vi var på förskolan.

Nu vet jag inte hur gammal han är men det verkar som att han är en 15-årig kontaktsökande grabb. Men jag kan ha fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#70
Nico-the-kid skrev:
Nej det stämmer inte

Diskolaro skrev:
matteeee skrev:

Energin lyder under den så kallade energiprincipen. Enligt denna fysiska lag kan energi varken skapas (produceras) eller förintas; den kan bara omvandlas.

Så säg mig. Om bilen INTE skulle dra mer soppa med femtio-elva extraljus och AC, varifrån skulle energin till dessa komponenter komma då?
Om den energin kom gratis skulle man ju byggt en elbil och laddat batterierna med generatorn - så har man en evighetsmaskin wink

En generator fungerar omvänt mot en elmotor. Är du med så långt? Är du också med på att om man stoppar in mer ström i en motor kan motorn jobba antingen fortare eller starkare?
Omvänt måste man stoppa in antingen mer rörelse eller mer kraft (som kostar energi!) för att få ut mer ström ur generatorn. Kapisch?

Ni är inte på min nivå va? Jag pratar om hur en generator fungerar medan ni fortsätter spy ur er grundliga högstadiefysik som varenda bilägare har kunskap om. Jag undrar varför motståndet i generators "statoraxeln" blir större då man vill få ut mer effekt ur generatorn, när man får ut mer effekt ur generatorn genom att höja rotationshastigheten på statoraxeln.


Nehe, förklara då exakt varför motståndet ökar då man vill få ut mer effekt ur generatorn. Åter igen så säger jag inte att ni har fel men ni är skyldiga att ge en förklaring på era påståenden.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#71
Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Nej det stämmer inte

Diskolaro skrev:

Ni är inte på min nivå va? Jag pratar om hur en generator fungerar medan ni fortsätter spy ur er grundliga högstadiefysik som varenda bilägare har kunskap om. Jag undrar varför motståndet i generators "statoraxeln" blir större då man vill få ut mer effekt ur generatorn, när man får ut mer effekt ur generatorn genom att höja rotationshastigheten på statoraxeln.


Nehe, förklara då exakt varför motståndet ökar då man vill få ut mer effekt ur generatorn. Åter igen så säger jag inte att ni har fel men ni är skyldiga att ge en förklaring på era påståenden.

Det har ju förklarats gång på gång på gång.

Skyldiga? Pft!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

509 Inlägg
11 januari 2013
#72
Magnetfältet Är Större När Generatorn Laddar Mycket......................

Of World
3 372 Inlägg
11 januari 2013
#73
Den laddar batteriet


Var det svaret du sökte?

EDIT: till topic, mina bilar DRAR mer bränsle när jag kör med ACN PÅ, längre sträckor så märker man de men det handlar absolut inte om mycket direkt. som te.x nu på vintern, röv värme fläkten till max oftast värme o allt bakrutan spegelvärme ja de märks att den drar mer bränsle med acn på.
Senast redigerat av opel_vectra_gts (11 januari 2013)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
11 januari 2013
#74
Nico-the-kid skrev:
Magnetfältet Är Större När Generatorn Laddar Mycket......................

Precis! Och ett större magnetfält = en större magnetisk kraft som motverkar motorns rörelse = mer energi går åt för att snurra generatorn.

Var är det som är svårt att förstå? Otacksam frågeställare i denna roliga tråd smile

/Mattias

509 Inlägg
11 januari 2013
#75
Ju mer ström du skickar till rotorlindningen ju kraftigare magnetfält får du,och då går det trögare att snurra generatorn,så är det bara inse fakta.
Senast redigerat av Nico-the-kid (11 januari 2013)

245 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#76
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:
Nico-the-kid skrev:
Nej det stämmer inte

Nehe, förklara då exakt varför motståndet ökar då man vill få ut mer effekt ur generatorn. Åter igen så säger jag inte att ni har fel men ni är skyldiga att ge en förklaring på era påståenden.

Det har ju förklarats gång på gång på gång.

Skyldiga? Pft!

Jag tror faktiskt att du inte vet varför motståndet i generatorn ökar när den genererar mer ström eftersom jag fick följande "förklaring" första gången jag frågade varför motståndet ökade:

Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
Varför skulle generatorn generera mer ström bara för att motståndet blir större? Generatorn fungerar inte på samma sätt som en motor, alltså att man kan ändra utväxlingen på den genom växlar.

Rätta mig om jag har fel men jag har aldrig sett en generator med växlar.

Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!
Det bara är så. Ingen idé att diskutera detta mer med dig då du inte verkar lyssna.

/Benny

509 Inlägg
11 januari 2013
#77
Hur ska vi kunna förklara för honom så att han förstår?
Jag visade mina katter denna tråd och de bara skakade på huvudet och sucka.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 januari 2013
#78
Nico-the-kid skrev:
Hur ska vi kunna förklara för honom så att han förstår?
Jag visade mina katter denna tråd och de bara skakade på huvudet och sucka.

hahahaha

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
#79
Diskolaro skrev:
it_mutt skrev:
Diskolaro skrev:

Nehe, förklara då exakt varför motståndet ökar då man vill få ut mer effekt ur generatorn. Åter igen så säger jag inte att ni har fel men ni är skyldiga att ge en förklaring på era påståenden.

Det har ju förklarats gång på gång på gång.

Skyldiga? Pft!

Jag tror faktiskt att du inte vet varför motståndet i generatorn ökar när den genererar mer ström eftersom jag fick följande "förklaring" första gången jag frågade varför motståndet ökade:

Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
Varför skulle generatorn generera mer ström bara för att motståndet blir större? Generatorn fungerar inte på samma sätt som en motor, alltså att man kan ändra utväxlingen på den genom växlar.

Rätta mig om jag har fel men jag har aldrig sett en generator med växlar.

Hur skulle motståndet i generatorn kunna öka om det inte finns växlar på generatoraxeln? Generatorn består ju liksom i princip bara av en axel som snurrar inuti en cylinder som är gjord av koppartråd. I stora drag!
Det bara är så. Ingen idé att diskutera detta mer med dig då du inte verkar lyssna.

/Benny


Du får gärna tro det, det finns nog få saker jag skulle kunna bry mig mindre om. Jag och andra har gång på gång förklarat det. Att du har enorma problem med din läsförståelse är inte mitt, eller någon annan på forumet, problem.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

509 Inlägg
11 januari 2013
#80
Nico-the-kid skrev:
Ju mer ström du skickar till rotorlindningen ju kraftigare magnetfält får du,och då går det trögare att snurra generatorn,så är det bara inse fakta.


Sök