Jag fortsätter med mitt projekt för att klara besiktningen om 3 månader. Ett problem är min diffusa ljusbild trots en hyfsat fräsch reflektor i ena lampan.
Kanske inte rätt bild till ändamålet. Men ni ser klart och tydligt att höger fram lyser som den ska, medan vänster lyser svagt.
Har provat byta lampor, ingen skillnad. När jag bytade lampor märkte jag dock att innandömet saknar fästen på vänster strålkastare? Vilket gör att reflektorn endast sitter fast med en skruv upp och nere, medan höger lampa sitter innandömet helt fast.
Har kollat på reflektorn och den ser lika blank&fin ut som den andra. Vänster strålkastare har även ett nytt strålkastarglas som fd ägaren satt på. Har även provat lysa mot en garageport, men dom ligger rätt jämt båda två.
Finns det något sätt att fixa detta? Eller är det bara att hitta en ny lykta på skroten?
Kan var att det är spänningsfall till vänstra lampan och därmed lyser den svagare. Brukar även lysa lite gulare om det är spänningsfall, men det är svårt att se på bilden. Men skulle föreslå att du meter upp spänningen vid lampan först av allt.
Här kommer lite nya bilder! Jag har en svag känsla att ljuset beror på det lösa reflektorn. Får väl försöka dela på den och prova. (Ursäkta att huven står öppen, försökte kolla om det gick att rätta till lite tillfälligt)
Tycker att ljusdelningen sköter sig rätt fint här iallafall!
polarn visade mig klipp nya passat ljus häromdagen men minns inte årgång exakt. som han undrade om jag visste någon som var intreserad av
Detta har sätt ut såhär sen jag köpte bilen i september. Dock har ljuset i vänster fram blivit sämre med tiden, trots nya lampor. Jag gissar att det är reflektorn som har flyttat rundor, eftersom den typ ligger lös i strålkastarhuset.. Du skulle inte kunna fråga han om det vara 94-96;or ?
Nya glas går på ca 250 kr/st, så det är inte så pjåkigt
Men fastän reflektorn är lös så påverkas inte ljusbilden direkt, förutom att den vanligtvis flyttas åt något håll. Men om reflektorn endast sitter fast på två ställen så borde den vibrera när du kör.
Men först av allt mät spänningen vid lampan som jag skrev förut. Och se även till att lampan sitter som den ska mot reflektorn. Lite dumt att göra större ingrepp före man kollat dessa två saker.
Ska försöka få tag på en mätare och kolla mycket som kommer fram!
Om det är ett spänningsfall hur löser jag det på enklaste sätt?
Då kollar du andra sidan också och sen snickrar du ihop dig en "ljusförstärkare" med två relä och lite kablar
Men blir det kopplat Batteri - relä - lampor då? Ska gammal utrustning sitta på kvar? Jag och ström är inte den bästa kombon, så detta ska bli intressant!
TheMPG: Går det att sätta H4;or i halvljuset istället för h1;or? Blir det inte väldigt ojämt då? Eller det ska sättas två kit? En till höger och en till vänster? Frågan är dom ifall kitet är tillräckligt långt, mina relä ligger rätt långt bak och nosen är lång!
Strömstyrkan ska iallafall mätas nu på morgonen om det slutar blåsa som inihelvete. Var ute och körde igår kväll, jag har verkligen knappt någon nytta av mina halvljus. Så jag måste verkligen göra något åt detta! Blä!