3777
Sök

Frågor kring 142 / 240 v8 konvertering!

61 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena tjena, har för ett tag nu tänkt rätt mycket på att dra igång ett projekt. Som rubriken lyder så handlar det om v8 konvertering - Men jag är lite kluven.
Jag har en 3.5 liters Alu range rover v8 som står dock saknar jag bil att bygga i. Där kommer problemet, är det en idé att vänta till det dyker upp en 240 -75a eller finns det någon som helst möjlighet att kunna bygga på en 142a? Sett projekt om det innan man vill att det ska bli en sleeper & 100% laglig.

Vilka är nackdelarna eller ev. problem med att bygga på en 142a?
Ser helst att det blir en 240 med så svårt att få tag på någon idag... och till vettigt pris!

Fördelar med 240 som jag vet:
220 hk  / 279 nm med ventilerande skivor fram & 1031 bakaxel, sedan ska den gå igenom utan problem så länge det är en -75 eller äldre?.

Men inte direkt hittat några siffror kring 142an, 155 hk och 200 nm läste jag någonstans men som sagt väldigt osäker!

Har du nog med kött på benen för att bidra med tips, tankar & idéer så skriv gärna...!
Börja för guds skull inte snacka om 305 / 350 etc etc eller andra csb's.

Jag har en motor och den ska jag använda!

Tack på förhand!
MVH Markus.
Senast redigerat av Markus940 (17 januari 2013)

Racebo
420 Inlägg
17 januari 2013
#2
Alltså en 140 kan du ta grejer ifrån den gamla 240 och slänga på 140.

Så det ska väll inte vara så svårt att bessikta en 140 med v8

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Varvstopparn
460 Inlägg
17 januari 2013
#3

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

61 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#4
Racebo skrev:
Alltså en 140 kan du ta grejer ifrån den gamla 240 och slänga på 140.

Så det ska väll inte vara så svårt att bessikta en 140 med v8

Jag har ingen annan bil än min brukis just nu.
Förstår inte riktigt vad du menar.

MVH Markus

61 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#5
kyngas skrev:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=30209

Tackar! Så med andra ord: köp 142 / 145a byt bussningar dämpare & bromsbelägg & släng i v8an samt m45/6/7?
Låter för bra för att va sant! big_smile

Varvstopparn
460 Inlägg
17 januari 2013
#6
Markus940 skrev:
kyngas skrev:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=30209

Tackar! Så med andra ord: köp 142 / 145a byt bussningar dämpare & bromsbelägg & släng i v8an samt m45/6/7?
Låter för bra för att va sant! big_smile

ja,är vridet under 215nm på v8an så

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

61 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#7
kyngas skrev:
Markus940 skrev:
kyngas skrev:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=30209

Tackar! Så med andra ord: köp 142 / 145a byt bussningar dämpare & bromsbelägg & släng i v8an samt m45/6/7?
Låter för bra för att va sant! big_smile

ja,är vridet under 215nm på v8an så

Vridet verkar ligga på ca 250...man får väl räkna bort lite med tanke på ålder men kan man strypa motorn ner till någolunda effekt?..

Varvstopparn
460 Inlägg
17 januari 2013
#8
Markus940 skrev:
kyngas skrev:
Markus940 skrev:

Tackar! Så med andra ord: köp 142 / 145a byt bussningar dämpare & bromsbelägg & släng i v8an samt m45/6/7?
Låter för bra för att va sant! big_smile

ja,är vridet under 215nm på v8an så

Vridet verkar ligga på ca 250...man får väl räkna bort lite med tanke på ålder men kan man strypa motorn ner till någolunda effekt?..

nej,funkar inte att strypa då dom går efter originaleffekten tyvärr

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

5 111 Inlägg
17 januari 2013
#9
Inte omöjligt få den åttan genom som ombyggt fordon, tag kontakt med SFRO och hör vad de vill att du skall göra för att få igenom bilen, så. smile


Racebo
420 Inlägg
17 januari 2013
#10
Markus940 skrev:
Racebo skrev:
Alltså en 140 kan du ta grejer ifrån den gamla 240 och slänga på 140.

Så det ska väll inte vara så svårt att bessikta en 140 med v8

Jag har ingen annan bil än min brukis just nu.
Förstår inte riktigt vad du menar.

MVH Markus

Det jag menar är:

#En 140 (den som du ska slänga i din v8 i)
#En 240 (den som du tar framvagan, bakvagn och diverse ifrån som du kan slänga på 140)

tänkte eftersom det knappt finns några fräscha gamla 240isar men rimligt pris kvar så kan du ta grejerna ifrån en som ser förjävlig ut. Då du kan ta grejerna direkt till 140in.

förstår du vad jag menar nu? smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

61 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#11
kyngas skrev:
Markus940 skrev:
kyngas skrev:

ja,är vridet under 215nm på v8an så

Vridet verkar ligga på ca 250...man får väl räkna bort lite med tanke på ålder men kan man strypa motorn ner till någolunda effekt?..

nej,funkar inte att strypa då dom går efter originaleffekten tyvärr

Ok.;( Tackar & bockar.

61 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#12
Volvo544special65 skrev:
Inte omöjligt få den åttan genom som ombyggt fordon, tag kontakt med SFRO och hör vad de vill att du skall göra för att få igenom bilen, så. smile

Har länge haft på känn att de kan vara dags för det!
Tack för visat intresse.

MVH Markus

61 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#13
Racebo skrev:
Markus940 skrev:
Racebo skrev:
Alltså en 140 kan du ta grejer ifrån den gamla 240 och slänga på 140.

Så det ska väll inte vara så svårt att bessikta en 140 med v8

Jag har ingen annan bil än min brukis just nu.
Förstår inte riktigt vad du menar.

MVH Markus

Det jag menar är:

#En 140 (den som du ska slänga i din v8 i)
#En 240 (den som du tar framvagan, bakvagn och diverse ifrån som du kan slänga på 140)

tänkte eftersom det knappt finns några fräscha gamla 240isar men rimligt pris kvar så kan du ta grejerna ifrån en som ser förjävlig ut. Då du kan ta grejerna direkt till 140in.

förstår du vad jag menar nu? smile

Såja, nu börjar det likna något!
Verkar väldigt logiskt & det är vad jag tänkte göra ang. bromsar & annat smått & gott;)

MVH Markus

5 111 Inlägg
17 januari 2013
#14
Det är mindre bromsar på en 240 än på en 140. wink


Racebo
420 Inlägg
17 januari 2013
#15
Volvo544special65 skrev:
Det är mindre bromsar på en 240 än på en 140. wink

Ja, men 140is har inte 4kolvs ok som 240is har och då blir bessiktningen "gladare" om man kommer med 4kolvs ok ist för 1/2kolvs ok wink

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

5 111 Inlägg
17 januari 2013
#16
Jo de har fyrkolvsok.


Racebo
420 Inlägg
17 januari 2013
#17
Volvo544special65 skrev:
Jo de har fyrkolvsok.

okej, har inte sätt det på dom 140is jag har iaf?!?!

Fel av mig då isf ^^

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

61 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#18
Volvo544special65 skrev:
Det är mindre bromsar på en 240 än på en 140. wink

Jag som var bergsäker på att bromsarna från en 240 gills som "förbättrade bromsar" inne på regbessen.

225 Inlägg
17 januari 2013
#19
Om bilarna är under året 75 så får du byta motor lite hur som helst efter som dom inte har något krav på avgassystemet men det mesta problemet som kan vara är att dom blir så fram tunga smilesmilesmilesmilesmilesmilewink

61 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#20
Mestred skrev:
Om bilarna är under året 75 så får du byta motor lite hur som helst efter som dom inte har något krav på avgassystemet men det mesta problemet som kan vara är att dom blir så fram tunga smilesmilesmilesmilesmilesmilewink

Jotack men å andra sidan så är det ett alu block dvs att de väger f*n mindre än en b18. Genomtänkt serru;)


Sök