2507
Sök

Volvo 745 92 Regina Baktänder!?

205 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jo, min bror har en 745a, årsmodell 92 med regina systemet.

Saken är det att min far och han har bytt motor på den då han fick vevlagerras på sin förra.

Dom flyttade över svänghjul och koppling från den gamla till den nya, och nu baktänder den när man startar den.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?


Brorsan pratar om att svänghjulet hade två ställen där det saknas läshål, jag personligen har aldrig sett detta men läst lite smått om det, men kan det vara så att man kan sätta det fel tack vare detta?

Jag personligen är ju upplärd om att där det saknas två hål skall alltid vara in mot startmotor, men är det annorlunda på en regina?

Tack på förhand!


TBM NINJA
917 Inlägg
18 januari 2013
#2
Azorthian skrev:
Tjenare!

Dom flyttade över svänghjul och koppling från den gamla till den nya, och nu baktänder den när man startar den.

fattar inte, har ni tagit motor från en regina volvo till er reginavolvo?
för ICKE regina har lh.2,4 och dem styrs på 60-2 svänghjul medans regina har något annat svänghjul

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

205 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#3
henke_92 skrev:
Azorthian skrev:
Tjenare!

Dom flyttade över svänghjul och koppling från den gamla till den nya, och nu baktänder den när man startar den.

fattar inte, har ni tagit motor från en regina volvo till er reginavolvo?
för ICKE regina har lh.2,4 och dem styrs på 60-2 svänghjul medans regina har något annat svänghjul

That I know, yes, vi har tagit en lh 2.4 motor till en reginavolvo, men vi har bytt svänghjulet, så reginahjulet sitter på lh motorn.


Large Cap
1 816 Inlägg
18 januari 2013
#4
Azorthian skrev:
henke_92 skrev:
Azorthian skrev:
Tjenare!

Dom flyttade över svänghjul och koppling från den gamla till den nya, och nu baktänder den när man startar den.

fattar inte, har ni tagit motor från en regina volvo till er reginavolvo?
för ICKE regina har lh.2,4 och dem styrs på 60-2 svänghjul medans regina har något annat svänghjul

That I know, yes, vi har tagit en lh 2.4 motor till en reginavolvo, men vi har bytt svänghjulet, så reginahjulet sitter på lh motorn.

Skillnaden på svänghjulen (regina och lh 2.4) är att reginas har 44-2-2 medans lh 2.4 har 60-2.
Du måste ha rätt svänghjul till rätt motor. I ditt fall med reginahjulet på en lh motor kommer det inte fungera.

205 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#5
Westergren skrev:
Skillnaden på svänghjulen (regina och lh 2.4) är att reginas har 44-2-2 medans lh 2.4 har 60-2.
Du måste ha rätt svänghjul till rätt motor. I ditt fall med reginahjulet på en lh motor kommer det inte fungera.

Bilen är regina, motor är FRÅN en LH, vi flyttade reginahjulet till LH motorn, därav fungerar det. Motorn är samma, bara elen osv som är olika.

Men jag vill ha svar på varför den baktänder, och om man kan sätta svänghjulet fel eftersom det finns 2 tomma utrymmen på det istället för ett som på LH svänghjul.


205 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#6
Har testat lite olika lägen på svänghjulet nu och bilen vill nästan tända nu...

Men, hur ska man placera 44-2-2 hjulet från reginan för att det skall vara i nolläget?

Samt, är det olika hallgivare på regina och lh 2.4 systemet?


Large Cap
1 816 Inlägg
20 januari 2013
#7
Azorthian skrev:
Har testat lite olika lägen på svänghjulet nu och bilen vill nästan tända nu...

Men, hur ska man placera 44-2-2 hjulet från reginan för att det skall vara i nolläget?

Samt, är det olika hallgivare på regina och lh 2.4 systemet?

Hoppas detta kan vara till någon hjälp; http://www.nuceng.ca/workspace/Volvo%20 … stallation

205 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#8
Westergren skrev:
Hoppas detta kan vara till någon hjälp; http://www.nuceng.ca/workspace/Volvo%20 … stallation

Tack, men  dessvärre gäller det där för LH 2.4 och det är nu Regina vi arbetar med och det finns två utrymmen där det "saknas" två hål. Men tack för hjälpen!


205 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#9
visade sig vara så att man var tvungen att flytta över hallgivaren från Regina motorn till LH motorn. Var en viss skillnad i Ohm antal. Bilen fungerar nu, tack för hjälp!



Sök