3089
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 059 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
vinnarskalle!
907 Inlägg
12 juli 2013
#241
M_Broberg skrev:
Casy skrev:
köp ett stand alone styrsystem istället, så förstår man nånting av det. Ett MS hittar du för skit och ingenting, och det finns många som kör 600whp med det, även om det är lite B-känsla över det hela, så brukar det fungera. Eller så lägger du 10k så har du ett Link storm.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om, T5 är jättelätt att förstå.

problemet är inte att just T5 är krångligt utan att hela idén med mappbart styrsystem är krångligt.

Nix, jag kan inget alls om volvo. Inte längre än vad volvo 740 sträcker sig iaf. Men om han söker BRA/STABILT sprut med support så finns det en hel drös där ute, som säkert kostar desto mer smile


Saabish
64 Inlägg
13 juli 2013
#242
Casy skrev:
Nix, jag kan inget alls om volvo. Inte längre än vad volvo 740 sträcker sig iaf. Men om han söker BRA/STABILT sprut med support så finns det en hel drös där ute, som säkert kostar desto mer smile

Trionic 5, dvs styrsystemet som satt i saab 9000 och 900/9-3, Inte Volvos Turbofemma. wink


vinnarskalle!
907 Inlägg
13 juli 2013
#243
Rein-O skrev:
Casy skrev:
Nix, jag kan inget alls om volvo. Inte längre än vad volvo 740 sträcker sig iaf. Men om han söker BRA/STABILT sprut med support så finns det en hel drös där ute, som säkert kostar desto mer smile

Trionic 5, dvs styrsystemet som satt i saab 9000 och 900/9-3, Inte Volvos Turbofemma. wink

Ja du ser, så mycket kan jag om dessa gamla svenssonbilar.. wink Därför kör man after market wink


582 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#244
Volvo körde väl faktiskt ganska långt med LH?

Angående Popeyes gula ännu; Är inte prospark ett tilläggssprut som snarare kompletterar ett befintligt sprut, än ersätter det? Jag googlade lite och det verkar som det kan programmeras utan dator, direkt i boxen? Eftersom han har en extra spridarrad verkar det väl logiskt att han styr den med prospark, och ordinarie spridarraden med LH? Då han har LMM där?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
13 juli 2013
#245
Sökte runt lite jag med och som jag förstår det så finns det både med endast tändning samt med tändning och soppa. Det verkar vara menat som ett standalone men fattar det som att det kan gå att köra som tilllägssprut. Anledningen till att det kan sitta bosch lmm är att om den passar sprutet så har det väl helt enkelt inte funnits någon anledning att byta den.

Det ska även ha funnits med 1 stegs eller 2 stegs insprutning. Det med dubbla spridarrader är väl egentligen helt meningslöst idag då du kan få tag i spridare som lätt förser din motor med soppa för 300 hk, förr däremot så var det lite svårare att få tag i det så körde man dubbla spridarrader. Ska man däremot upp i hiskeliga effekter så kör man med flera spridarrader fortfarande. Det kanske kan ha att göra med att man vill få bättre bränsle/luftblandning när man kör höga laddtryck.

Så min gissning är att han körde endast proskark och helt skippade original. Fast det känns också lite skumt insåg jag då det verkar som prospark använder map-sensor, inte läst nåt om att det använder lmm hmm
Senast redigerat av Juvakka (13 juli 2013)


582 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#246
Juvakka skrev:
Sökte runt lite jag med och som jag förstår det så finns det både med endast tändning samt med tändning och soppa. Det verkar vara menat som ett standalone men fattar det som att det kan gå att köra som tilllägssprut. Anledningen till att det kan sitta bosch lmm är att om den passar sprutet så har det väl helt enkelt inte funnits någon anledning att byta den.

Det ska även ha funnits med 1 stegs eller 2 stegs insprutning. Det med dubbla spridarrader är väl egentligen helt meningslöst idag då du kan få tag i spridare som lätt förser din motor med soppa för 300 hk, förr däremot så var det lite svårare att få tag i det så körde man dubbla spridarrader. Ska man däremot upp i hiskeliga effekter så kör man med flera spridarrader fortfarande. Det kanske kan ha att göra med att man vill få bättre bränsle/luftblandning när man kör höga laddtryck.

Så min gissning är att han körde endast proskark och helt skippade original. Fast det känns också lite skumt insåg jag då det verkar som prospark använder map-sensor, inte läst nåt om att det använder lmm hmm

Det stämmer den där poängen med spridarna, det är väl en tio år sedan Popeye köpte den där bilen, och då hade bygget säkert redan flera år på nacken... Men det var det där med LMM som jag också gick på, för den är ju ofta något som de flesta vill slippa då man byter sprut tongue På den gula ser det också ut som om de behandlat den som ett ont måste, eftersom de satt den på trycksidan.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#247
Nu blir det lite bilder igen.

För ett par dagar sedan svängde vi ihop ett stolunderrede:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-3a93bddf0803ded3dd03c1a4ad8917e3.jpg

Kändes jäkla bra att få sätta sig och torrköra. OMP-stolen är fenomenalt bekväm och fast att sitta i (iofs har jag inga tidigare erfarenheter att jämföra med...) och det är kul att själv få känna sig fram hur man vill ha det. Jag har nog länge tänkt att ratten i Saaben sitter för högt upp och långt fram, men nu då man får sitta med en lös rattstång i knät så märker man hur stor skillnad det faktiskt är.

Cockpiten är inte heller fullt så trång som jag hade föreställt mig. Det finns justeringsmån både hitåt och ditåt.

Så har jag knåpat ihop ett styrlänkage:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-29e60c5df041bf706769c578dc8b952e_large.jpg

Trogen den anda som fått styra detta projekt ända från början, är alltsammans givetvis helt och hållet bolt-on... tongue Jag har uteslutande använt mig av originaldelar. I detta fall är det frågan om originaldelar från BMW 1502, e36 samt Saab 900. Jag tror faktiskt att jag inte behöver säga mera än så roll Däremot är jag lite fundersam angående den där hardyskivan. Den kommer från e36 och sitter precis likadant som den sitter på e36, men det känns som den har väldigt mycket flex i sig... Finns det något smart material som är hårdare, utan att vara stelt, som jag kan ersätta den med?

Inifrån:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-58ecaff24516aea2dbfb097caf0b7d2e_large.jpg

Efter lätt bearbetning av bromspedalen satt stången som en smäck. Repet ska ännu ersättas av en konstruktion med större vridstyvhet.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
13 juli 2013
#248
Big-Nyz skrev:
Det stämmer den där poängen med spridarna, det är väl en tio år sedan Popeye köpte den där bilen, och då hade bygget säkert redan flera år på nacken... Men det var det där med LMM som jag också gick på, för den är ju ofta något som de flesta vill slippa då man byter sprut tongue På den gula ser det också ut som om de behandlat den som ett ont måste, eftersom de satt den på trycksidan.

Fast en anledning till att placera lmm på trycksidan är att det ger möjlighet att köra med öppen avlastningsventil. Sitter den efter dumpen så spelar det ingen roll om man släpper övertrycket i atmosfären för då är inte luften uppmätt ännu. Och öppen dump verkar många tycka är döfett wink


582 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#249
Juvakka skrev:
Big-Nyz skrev:
Det stämmer den där poängen med spridarna, det är väl en tio år sedan Popeye köpte den där bilen, och då hade bygget säkert redan flera år på nacken... Men det var det där med LMM som jag också gick på, för den är ju ofta något som de flesta vill slippa då man byter sprut tongue På den gula ser det också ut som om de behandlat den som ett ont måste, eftersom de satt den på trycksidan.

Fast en anledning till att placera lmm på trycksidan är att det ger möjlighet att köra med öppen avlastningsventil. Sitter den efter dumpen så spelar det ingen roll om man släpper övertrycket i atmosfären för då är inte luften uppmätt ännu. Och öppen dump verkar många tycka är döfett wink

Jo det var exakt så jag menade - om man vill dumpa men har ett styrsystem som kräver LMM, så bygger man så där. Har själv funderat på det, men troligen blir luftmätningen lidande på något sätt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 049 Inlägg
13 juli 2013
#250
Är bilen tänkt att gå på bana eller gata, kanske bägge?

582 Inlägg
14 juli 2013
Trådstartare
#251
tommyhjortasen skrev:
Är bilen tänkt att gå på bana eller gata, kanske bägge?

Gata. Men nyfiken att testa strippen också.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 049 Inlägg
14 juli 2013
#252
OK. undrar lite med tanke på buren och dess vikt. Hoppas du får igång din bil.

582 Inlägg
14 juli 2013
Trådstartare
#253
tommyhjortasen skrev:
OK. undrar lite med tanke på buren och dess vikt. Hoppas du får igång din bil.

Dom brukar landa på tusen kilo ungefär med bur och rensad inredning. Visst väger rören en del men som den står nu, utan motor, så är bilen riktigt löjligt lätt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
14 juli 2013
#254
Big-Nyz skrev:
tommyhjortasen skrev:
OK. undrar lite med tanke på buren och dess vikt. Hoppas du får igång din bil.

Dom brukar landa på tusen kilo ungefär med bur och rensad inredning. Visst väger rören en del men som den står nu, utan motor, så är bilen riktigt löjligt lätt.

Finns en hel del delar att köpa i glasfiber för den som vill lätta mer smile


1 049 Inlägg
14 juli 2013
#255
Visst adderar bur till karossens styvhet, men, om inte en banracer, med fara för rullning. Aldrig att jag skulle förstöra min 2002 touring med en bur.

He, he, kanske är jag vrong för att du kör med Saab motor.

582 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#256
tommyhjortasen skrev:
Visst adderar bur till karossens styvhet, men, om inte en banracer, med fara för rullning. Aldrig att jag skulle förstöra min 2002 touring med en bur.

He, he, kanske är jag vrong för att du kör med Saab motor.

Alltid kul att kunna irritera nån wink . Buren fanns färdigt i bilen då jag köpte den.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#257
nu är buren komplett med alla strävor jag vill ha - där jag vill ha dem. De nedre längsgående strävorna svetsade jag idag, liksom fäste för passagerarsidans stol. Så blev jag tvungen att  ta bort snedsträvan som fanns i bilen från början, eftersom den gick åt andra hållet och var i vägen för förarstolen. Jag svetsade dit en ny istället som löper från passagerarstolens sida. Passagerarstolen hamnar således lite längre fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-296e9d86fc773eae2dc64f9be4998ea3_large.jpg

Det går sabla smidigt att bygga sedan jag fick en sådan här maskin som de stora pojkarna brukar ha:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-59e8fa62131b9282a5d97c8ddf4bc0d5_large.jpg

Det är grannkommunen som donerat den. big_smile wink

Så har jag också plockat in ett par sådana här strävor:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-85a7a6b8cd10215ea386d30072b520d0_large.jpg

Lite stadigare fäste för diffen än det ursprungliga bagagerumsgolvet...
Ovanpå hjulhusen ligger ett 25x25 profiljärn. På den höjden kommer tornen för coiloversen att komma, och de förbinds med de bakre strävorna så allt blir stabilt.

Torsdag blir en spännande dag - då ska vi lyfta i motorn! cool cool cool

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
16 juli 2013
#258
Ser bra ut smile Funderar oxå på att förstärka/staga upp karossen i bagaget. Får se hur jag kommer att lösa det.


582 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#259
L.D. Peter skrev:
Ser bra ut smile Funderar oxå på att förstärka/staga upp karossen i bagaget. Får se hur jag kommer att lösa det.

Tänx! smile

Ja dendär plåten som diffen original sitter i känns onekligen klen... Och det är ju inget stort jobb att sätta dit ett par strävor.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 049 Inlägg
18 juli 2013
#260
Är uppstart på gång?
Hoppas på lite film.


Sök