2983
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 057 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#261
Perkele, gossar!

What a day. Låt oss börja med en riktigt snärtig bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a95a3e0f4b97ef07e468c19df2dd8e4f_large.jpg

Idag har det alltså lyfts och passats in motor. E dök upp tolvtiden, vi hämtade grannens Valmet och med fingertoppskänsla manövrerade vi själva motorpaketet från snickeboan till skruvasporten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-fd5d69f444e2ba05d5813fa8226cab6d_large.jpg

Här poserar E bredvid power-rovan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a8546ac47b089f60c734d622fe0550bd_large.jpg

Att få dit maskineriet helt grovt gick egentligen riktigt snabbt.  Ett försiktigt snitt över kardantunneln occh vi fläkte upp golvet för att göra rum för växellådan, ett annat barbariskt snitt i torpeden för strömfördelaren, som nu ska användas i alla fall eftersom det blir LH, några tag på taljan och där satt den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-df417ea2120d7c0600abecaa20dedfcf_large.jpg

Sedan följde några timmar av mätande, siktande med laser och finlir. Redan från början kunde vi konstatera att jodå, det här kommer att gå. Men det var trångt, vid styrsnäckan och fördelaren. Saab 9000-tråget är inte optimalt vid rwd-konvertering på en vänsterstyrd bil, för tråget böjer sig just mot styrsnäckan istället för mot andra hållet, där det skulle finnas mycket plats. Hur vi än lirkade och sticklade ved under så hamnade motorn omkring tre centimeter till sidan. Så vi beslöt att kapa tråget. Och det fick vi faktiskt göra i två omgångar. Först lyfte vi ur motorn och kapade. Lyfte tillbaka motorn, testade och lirkade - och lyfte ur och kapade mer. Tråget minskar med ett par deciliter, men jag kan inte tänka mig att det är hela världen. Nu var motorn exakt centrerad i bilen i alla fall, och överlag såg det riktigt fakuns snyggt ut. Saabs sextonventilare är maffiga pjäser. Nu när motorn är så pass upprättstående är det också förvånansvärt gott om rum för en fet turbo samt grenrör, logisk plats att dra ner downpipen och gott om plats för kylare och rör etc framför motorn.

Motorn hamnar också behagligt långt bak. En tänkt hjulaxel mellan framhjulen hamnar ungefär under första cylindern:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f9a0a84e1a8007f9570272b18130a96a_large.jpg

Med motorn kilad på plats, centrerad i framändan, kunde vi koncentrera oss mera på växellåda, tilltänkt kardan och diff.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0838ac00bd7cf45685d7ab6cc2e9793c_large.jpg

Här blev det att gnugga geniknölarna, ringa runt lite och surfa på nätet. Med en kardan som är ledad med vanliga knutkors är det tydligen viktigt att flänsarna på växellåda och kardan ligger parallellt med varandra. Inte nödvändigtvis helt i linje, men att flänsarnas ytor är parallella. Detta är dock inte lika avgörande ifall man har kardan med CV-knutar. Jag ringde min BMW-langare och hörde mig för lite; japp, han menade att han sitter på en kardan från en 7-seriebil med automatlåda, och den borde ha CV-knutar. Han skulle kolla.

Nu ligger i alla fall låda och diff helt i linje med varandra. Vi riktade med laserpekare från växellådans fläns tills vi hade krysset mitt i diffen. Däremot, kommer jag på nu, kollade vi inte med pekaren från diffen mot lådan, så jag vet inte ifall diffen har rätt vinkel. Men den borde ju vara åtminstone närapå, eftersom den sitter monterad exakt som den gjort original.

En fenomenal dag. Allt har gått bra. Det ser bra ut, och jag känner att DET NÄRMAR SIG!
Senast redigerat av Big-Nyz (19 juli 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#262
tommyhjortasen skrev:
Är uppstart på gång?
Hoppas på lite film.

Inte än, det mekaniska ska på plats först. Men det blir nog film sen! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
19 juli 2013
#263
Fan va gött, bra jobbat! smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Saabish
64 Inlägg
19 juli 2013
#264
Du har inte funderat på annat insug? Eller har du en plan kanske? wink


582 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#265
pontiacen skrev:
Fan va gött, bra jobbat! smile

Tänkx! Jo det blev bra.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#266
Rein-O skrev:
Du har inte funderat på annat insug? Eller har du en plan kanske? wink

Kyllä, man är nästan så illa tvungen att byta till något annat. Antingen modda 2.1-insuget med fläns på andra sidan, eller så bygga något helt eget. Får se hur jag gör.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#267
M_Broberg skrev:
Passa på o släng på T5 topp med T5 insug? torde vara smidigaste.

Jo, det var ju meningen ett tag att jag skulle göra så, men jag tror faktiskt jag kör med långtopp. Sedan jag lämnade idén med trionic känns det som jag mer och mer återfunnit den ursprungliga tanken med det här projektet, vilket var att bygga på lågbudget utgående från vad jag redan har, eller vad som finns lättillgängligt i mina näromgivningar. Och det finns gott om långmotorer som i praktiken är gratis. Jag tänker bygga grenrör etc kring den här motorn nu, och "köra in" bilen med den, och sedan byta till portad 2.1-topp. Jag har ju redan en sådan i min blåa reservdelsbil. Insug vore lite skoj att knåpa ihop själv, antingen i alu eller rostfritt.

Tanken med att köra med motorer jag får billigt är ju att jag kan testa grejer man inte skulle våga på en påkostad maskin. Till exempel så är jag nyfiken på att se hur mycket det går att göra med den här helt vanliga insprutarmotorn. För något år sedan hittade jag en lång projekttråd som fascinerade mig storligen. En finne har överladdat en vanlig 900i med Holset-Garrett-hybridturbo, jättestor IC, progressiv BTR, tändning med fördröjning vid ladd och röda 9000-spridare. Ingenting mera. Oöppnad motor, original allt. Bänkpappren ser ut så här:

http://www.kolumbus.fi/baxxter/saab/dyno/images/P5220200.JPG

http://www.kolumbus.fi/baxxter/saab/dyno/images/P5220202.JPG

Och den bilen har körts överladdad i 80.000km. Drar 80-120km/h på 3,3 sekunder.

Det där är något jag vill testa. Håller det inte, är det bara att byta motor big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Saabish
64 Inlägg
19 juli 2013
#268
Big-Nyz skrev:
Rein-O skrev:
Du har inte funderat på annat insug? Eller har du en plan kanske? wink

Kyllä, man är nästan så illa tvungen att byta till något annat. Antingen modda 2.1-insuget med fläns på andra sidan, eller så bygga något helt eget. Får se hur jag gör.

Tänkte om man kunde göra en fuling och bara vända det upponer, men det kommer nog för högt upp då.

Kan du inte svetsa ett eget annars? tongue Du verkar ju gilla att pyssla med svetsen så..


582 Inlägg
20 juli 2013
Trådstartare
#269
Det är inget dumt förslag, men bultmönstret skulle nog inte passa. Som det ser ut nu riktar jag faktiskt in mig på ett hemmabygge. - Om inte ng900-insug passar på långtoppen?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
20 juli 2013
Trådstartare
#270
M_Broberg skrev:
kanalerna är väll symmetriska? bara kapa på alva kanalerna och vända på det smile

Jag tror det skulle gå att göra så, jo, och skarva ihop med gummimuffar. Kanske ett enkelt första alternativ medan man provar ut motorn och bilens grundfunktioner.  Men då hamnar ju spjällhuset upp och ner också. Vet dock inte om det skulle störa någon funktion. Ett nytt alternativ jag ska forska i är 9000 2.3i-insug. Det är delat i tre delar med gummimuffar emellan, så där finns det ju möjligheter att pussla. Eller bara använda insugsfläns och möjligen rören, och svetsa egen plenumkammare i rostfritt... ? Jag har förstått att bultdelningen ska vara samma mellan lång- och kortmotorns insugsfläns, men portningen skiljer. Någon som kan säga om det går att porta ihop dem med "helt okej" resultat?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Saabish
64 Inlägg
21 juli 2013
#271
Bultmönstret är väl symetriskt det med? Man kan ju sätta packningen åt vilket håll man vill t.ex..


582 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#272
Rein-O skrev:
Bultmönstret är väl symetriskt det med? Man kan ju sätta packningen åt vilket håll man vill t.ex..

Men det kan man väl inte??? När du tittar på insuget så ligger bulthålet i änden till höger lite ovanom centerlinjen. Och raden av insugshål ligger inte "mitt på" packningen.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
21 juli 2013
Trådstartare
#273
Jag har inte uträttat några stordåd sedan sist, mest kollat, mätt och funderat. Främre motorfästen har jag börjat punkta ihop i alla fall:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0d3f0b05f7e2707a38c5f69192d9f2d2.jpg

Ja, de är baserade på Saab-delar... roll . Känns riktigt stabilt. Förutom dessa två så hålls motorn nu på plats av en spännrem från lådan upp till buren.

Jag funderar på detta med kardanaxel. Jag har ingen BMW-axel på lager, men jag ska åka över till min BMW-krängare här nån kväll och kolla på ett par E34 kardaner.

Vad jag läser på nätet så är det viktigt att diffens ingående axel och växellådans ingående axel ligger parallella med varandra - men de behöver inte ligga i linje med varandra. Detta gäller alltså när man har en kardan med två knutar. Knutarna ska då ligga i samma vinkel mot varandra, och på så vis motverka vibrationer.

Grova mätningar visar att diffen ligger i vattenpass / parallell med marken / bilen tongue . Däremot är motorn och lådan något dippad baktill. Växellådans utgående axel lutar alltså neråt marken. Jag testade spänna spännremmen och räta upp motorpaketet, och det blev bättre. Troligen går det att räta upp motorpaketet helt och hållet, men jag undrar hur alla de motorbytare gjort, där man i projekttrådarna tydligt ser att de också dippat motorpaketet neråt genom torpeden? Har de vinklat diffen uppåt? Min diff sitter som en smäck i alla fall, så jag vill inte röra den.

Jag kom på att jag har en Opel Omega-axel. Jag tog en titt på den och blev förvånad; den har bara ett knutkors. Hardy i båda ändarna, och en knut med stödlager och splines på mitten. That´s it. Nu har visst Omega delad bakvagn på samma sätt som jag, så jag undrar om det finns något som hindrar att jag gör lika? För om det bara finns ett vinklat knutkors så kan inte flänsarna stå parallella mot varandra. BMW:s E34 och E30-axlar tycks se lika ut, men ha ytterligare en knut till strax framför diffen. Det betyder att om växellådan ska ligga vågrätt, kommer första halvan av kardan att ligga väldigt högt upp i tunneln. Det vore inte bra, eftersom hela växellådan är högre än original...

Som jag ser det vore de bästa alternativen:

1. Kardan modell Opel, med lite nedåtvinklat motorpaket.
2. Stel kardan med knut alldeles vid bägge flänsarna, samt vågrätt motorpaket.


Om någon har något smart att säga om detta vore jag tacksam. Annars återkommer jag då jag hälsat på min BMW-krängare och vet lite mer. smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Saabish
64 Inlägg
22 juli 2013
#274
Big-Nyz skrev:
Rein-O skrev:
Bultmönstret är väl symetriskt det med? Man kan ju sätta packningen åt vilket håll man vill t.ex..

Men det kan man väl inte??? När du tittar på insuget så ligger bulthålet i änden till höger lite ovanom centerlinjen. Och raden av insugshål ligger inte "mitt på" packningen.

I stand corrected.

Var ett tag sen jag tittade närmre på insugspackningar och hade för mej att det var relativt symmetriskt. tongue


582 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#275
Nåja,
nu är nästa steg att bygga växellådsbalk samt ny tunnel över växellådan. Kardan har jag nu skaffat, det blev en vanlig E30 med knutkors:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f86d3977b0ddd9a07363dcf2c6dea30a_large.jpg

I mitten BMW, den översta Opel Omega, nertill en halv volvoaxel.

Jag gjorde lite noggrannare mätningar, och blev positivt överraskad: Det skiljer bara 1-2 grader i vinkel mellan diffen och växellådan sådan den hänger nu, och om jag höjer den några millimeter till i bakkant så borde de vara helt parallella. Således ska det åtminstone inte bli några ohälsosamma brytningar på kardanaxeln. Däremot måste den kortas med omkring tjugo centimeter. Men det har blivit gjort förr, så månne inte jag ska klara av den saken också.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#276
Ojoj, alla de gånger jag under den tråkiga rostsvetsningen föreställde mig hur jag skulle bygga växellådstunneln...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-023639a01cb2f87ede2fa1eba16649ee_large.jpg

Det känns jäkla bra det här. Tror det kommer att bli en rätt så klockren skapelse, jag har några äss i rockärmen wink . Jag är så barnslig att det är viktigt för mig att cockpiten känns rejsig och rå, samtidigt som det är viktigt att bygga på ett sätt som tillfredsställer besiktningsmannen... Så jag har kommit på några riktigt snärtiga knep!

Så har jag ordnat en växellådsbalk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c323a40bcab0884f0057d850a3b48a9d.jpg

Den är baserad på en balk jag hade liggande, jag tror faktiskt det är den från Omegalådan. Så kom också den till nytta till sist. big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
30 juli 2013
#277
Ser som vanligt bra ut, följer med spänning lösningarna och utvecklingen smile


582 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#278
L.D. Peter skrev:
Ser som vanligt bra ut, följer med spänning lösningarna och utvecklingen smile

Nå tack! Jo utvecklingen fortskrider nog, men nu några dagar i det fördolda. Jag håller på och lappar ihop växellådstunneln och sätter upp bilder först när den är klar - den ska nämligen innehålla en liten Saab-hälsning... wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
30 juli 2013
#279
Big-Nyz skrev:
L.D. Peter skrev:
Ser som vanligt bra ut, följer med spänning lösningarna och utvecklingen smile

Nå tack! Jo utvecklingen fortskrider nog, men nu några dagar i det fördolda. Jag håller på och lappar ihop växellådstunneln och sätter upp bilder först när den är klar - den ska nämligen innehålla en liten Saab-hälsning... wink

Ser fram emot detta smile


582 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
#280
Återigen har jag telefonproblem och kan inte sätta upp några bilder. Och jag vet ju att ingenting har hänt i garaget om det inte fotograferats och postats upp på garaget.org... Men tänkte ändå avge en liten mellanrapport.

Jag hade föreställt mig att detta att måtta in motorn i bilen skulle gå till ungefär så här:
- Lyft dit motorn.
- Kapa till och punkta ihop fästen.
- Lyft ur motorn.
- Helsvetsa fästena, måla motorrummet.
- Lyft i motorn.
- Klart.

Istället har det redan blivit en faslig massa i-ur-i-ur-i-ur med motorn. Till all lycka är det en enkel sak, med talja i taket och fronten bort.

De sista garagepassen har jag arbetat med växellådstunneln, och det har varit en hel del finlir och trix med den. Jag köpte ett 3"-rör och testade hur avgaset kommer att hamna, och byggde samtidigt in en avgastunnel och ett par fästpunkter att hänga upp avgaset i. Nu är det bara ett par plåthörn kvar som ska svetsas, sedan slipning och målning.

Förhoppningsvis blir det bilder snart.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök