2614
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 051 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#301
Stackarn skrev:
Ge mig din energi!

Om du ger mig din flickvän! wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

15 Inlägg
1 september 2013
#302
Big-Nyz skrev:
Stackarn skrev:
Ge mig din energi!

Om du ger mig din flickvän! wink

Du kan få min om du vill. wink Mer tid för verkstan!
Senast redigerat av ratish (1 september 2013)

582 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#303
ratish skrev:
Big-Nyz skrev:
Stackarn skrev:
Ge mig din energi!

Om du ger mig din flickvän! wink

Du kan få min om du vill. wink Mer tid för verkstan!

Haha,  jag ska fundera på det!  big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

135 Inlägg
1 september 2013
#304
Otroligt cool projekt! Du är fan inte rädd för att skaffa problem!
Jag såg att du hade problem att köra med hålsågen...när du kör i alu ska du använda 5-56 eller rödsprit, och när man sågar tjockare material än tänderna är långa så har spånen ingenstans att ta vägen...dom blir kvar i snittet och bara glider med. Lösningen är att lyfta hålsågen och blåsa bort spånen ofta...
Lycka till med fortsättningen!

Jag är även medlem på
http://67-72chevytrucks.com/, fantastiskt forum för Chevy Trucks
Kolla in mitt -57 Cheva pickup projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277388

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
1 september 2013
#305
Inspirerande och imponerande bygge,grymt kul att få följa dina "tokiga" idéer som blir superbra i färdigt skick!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

1 200 Inlägg
1 september 2013
#306
Big-Nyz skrev:
Stackarn skrev:
Ge mig din energi!

Om du ger mig din flickvän! wink

Hade jag haft någon så hade vi kunnat byta rakt av! big_smile


582 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#307
Cheva57pickup skrev:
Otroliga  cool projekt! Du är fan inte rädd för att skaffa problem!
Jag såg att du hade problem att köra med hålsågen...när du kör i alu ska du använda 5-56 eller rödsprit, och när man sågar tjockare material än tänderna är långa så har spånen ingenstans att ta vägen...dom blir kvar i snittet och bara glider med. Lösningen är att lyfta hålsågen och blåsa bort spånen ofta...
Lycka till med fortsättningen!

Tackar!  Ja man är väl lite korkad...  Nä men hela tanken med det här projektet är lite att jag ska få ta ut svängarna ordentligt kreativt på ett område som är rätt nytt för mig, så då är det väl bara att brassa på och keep getting into trouble...  tongue

Jag lyckades knäcka skaftet på tre holkborrar då jag gjorde adapterplattan. Jag använde skärolja, men det gick ändå inte. Problemet var att genast jag satte ner bettet började det vibrera så kraftigt att skaftet i praktiken bröts av. Det hann aldrig fyllas upp något spån i spåret...  Till sist sågade jag ut hålet i bandsågen  istället.
Senast redigerat av Big-Nyz (1 september 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#308
eastmotorsport skrev:
Inspirerande och imponerande bygge,grymt kul att få följa dina "tokiga" idéer som blir superbra i färdigt skick!

Tack så mycket.  smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#309
Ja, vad säger man. Tack? Vissa dagar faller allt bara på plats...

Igår förberedde jag dagens fjädertornbygge med att smida ihop en sån här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f8dcaca722ec03f93ca071e54ce19615_large.jpg

En hylla på sätt och vis. "Bara" att sätta på plats och bygga lådor omkring...

Inga motgångar, inget trubbel, inget strul. Jag har arbetat ostört och fokuserat som i trans, med två avbrott för kaffe och smörgås. Svetsen har sjungit, gasen har väst och plåten har nästan format sig själv. Nu sitter tornen ihop. Bara att avfetta och måla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-eb0ab5d0a03c0948a876613a6fc8a70d_large.jpg

Dom är direkt förbundna med buren både i fram- och innerkant, så de där coilsen kommer inte att flytta på sig mycket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f844702c18ad314d68b3294e4a2ab7d0_large.jpg

Jag hade bävat för att det här skulle bli ännu ett projekt av evighetssvetsande, och så går det på en dag! Mycket nöjd.
Senast redigerat av Big-Nyz (1 september 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

135 Inlägg
1 september 2013
#310
Big-Nyz skrev:
Cheva57pickup skrev:
Otroliga  cool projekt! Du är fan inte rädd för att skaffa problem!
Jag såg att du hade problem att köra med hålsågen...när du kör i alu ska du använda 5-56 eller rödsprit, och när man sågar tjockare material än tänderna är långa så har spånen ingenstans att ta vägen...dom blir kvar i snittet och bara glider med. Lösningen är att lyfta hålsågen och blåsa bort spånen ofta...
Lycka till med fortsättningen!

Tackar!  Ja man är väl lite korkad...  Nä men hela tanken med det här projektet är lite att jag ska få ta ut svängarna ordentligt kreativt på ett område som är rätt nytt för mig, så då är det väl bara att brassa på och keep getting into trouble...  tongue

Jag lyckades knäcka skaftet på tre holkborrar då jag gjorde adapterplattan. Jag använde skärolja, men det gick ändå inte. Problemet var att genast jag satte ner bettet började det vibrera så kraftigt att skaftet i praktiken bröts av. Det hann aldrig fyllas upp något spån i spåret...  Till sist sågade jag ut hålet i bandsågen  istället.

Fan va skumt, jag har använt hålsåg en hel del i aluminium och aldrig stött på problemet som du beskriver...bra att du löste det med plan "B"

Jag är även medlem på
http://67-72chevytrucks.com/, fantastiskt forum för Chevy Trucks
Kolla in mitt -57 Cheva pickup projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277388

Överpedantisk?
411 Inlägg
2 september 2013
#311
Hade varit intressant att jämföra vridstyvheten i din bil nu jämfört med en orginal 02a, lär vara en jä-la skillnad smile


582 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
#312
L.D. Peter skrev:
Hade varit intressant att jämföra vridstyvheten i din bil nu jämfört med en orginal 02a, lär vara en jä-la skillnad smile

Jo jag har tänkt samma sak, den kommer troligen att vara stummare än de flesta vanliga bilar. En annan sak är ju att man lastar i den extra vikt med buren och allt, men kanske det kompenseras jämt om jämt med den barskrapade interiören? Oberoende kommer den att vara betydligt lättare än en Saab. big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
2 september 2013
#313
Big-Nyz skrev:
L.D. Peter skrev:
Hade varit intressant att jämföra vridstyvheten i din bil nu jämfört med en orginal 02a, lär vara en jä-la skillnad smile

Jo jag har tänkt samma sak, den kommer troligen att vara stummare än de flesta vanliga bilar. En annan sak är ju att man lastar i den extra vikt med buren och allt, men kanske det kompenseras jämt om jämt med den barskrapade interiören? Oberoende kommer den att vara betydligt lättare än en Saab. big_smile

Ja extra vikt vill man klart inte ha... Monterade i min bur klart i helgen efter lack, har kvar att bulta den i golvet bara sen så smile lär gör lite nytta i min bil me för vridstyvheten smile smile


582 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
#314
Jag kan inte i ord uttrycka hur trött jag är på att hålla på med de de där fakuns hjulhusen, så det kändes väldigt skönt att äntligen få stryka färg på rubb och stubb i baken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6f5430b55d89451ecea30d6d802d8cce.jpg

De smala profilerna är bensintanksfästen.

Nu har jag bara ett krävande svetsjobb kvar innan första uppstart och provkörning, och det är kortande av kardanaxeln samt balk för stödlagret.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
4 september 2013
#315
Knappt sugen på att provköra va? wink


582 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
#316
L.D. Peter skrev:
Knappt sugen på att provköra va? wink

Haha, nä det kan man ju inte påstå wink . Det var så jäkla inspirerande att se då du hade din ut en sväng. Jag hoppas kunna starta upp den som sugis än i höst.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
4 september 2013
#317
Big-Nyz skrev:
L.D. Peter skrev:
Knappt sugen på att provköra va? wink

Haha, nä det kan man ju inte påstå wink . Det var så jäkla inspirerande att se då du hade din ut en sväng. Jag hoppas kunna starta upp den som sugis än i höst.

He he kan tänka mig det wink Var ute och körde en lite sväng med min ikväll igen, svårt att säga tror den blev lite styvare nu med buren monterad och bultad wink
Senast redigerat av L.D. Peter (26 september 2013)


582 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#318
Nåja! Snart har BMW:n sin egen kabelhärva...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c604c575cd110576c96ff15dc39c4562_large.jpg

Den hänger i några trådar än... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

The one and only
1 091 Inlägg
15 september 2013
#319
Ser ut som ett rejält spindelnät tongue Det gäller till att ha märkt upp ordentligt i den där röran smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

582 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#320
Volvo Knugen skrev:
Ser ut som ett rejält spindelnät tongue Det gäller till att ha märkt upp ordentligt i den där röran smile

Jo det ser väl lite rörigt ut men jag tycker inte det är så farligt faktiskt eftersom jag ska använda styrsystemet i sin helhet och därför inte måste kabla om "så mycket"... Det är mest att öppna upp stammarna, rensa och överlag försöka förstå vad som gör vad. Eftersom jag kommer att ha både säkringar, EZK- och LH-boxar och tändpulsförstärkare inne i kupén, vid passagerarens fotända, så tejpar jag om hela kabelstammen så den blir kort och koncis. Så jag kortar en hel del kablar.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök