Det blev varken E eller jungfrutur ikväll... Istället har jag fortsatt med småfixet.
Hittade en kylkarvätskeläcka, fixade den lilla slangen som går från kylarens övre hörn till expansionskärlet, svetsade nippel för lambda, har lött lite trådar, borrat hål för säkerhetsbälten... Och kört motorn en stund. Även med lambdasond går den lite rått, tycker jag, men det jämnar upp sig då den blir varm. Jag undrar om det kan bero helt enkelt på att jag inte har nån kallstartsspridare där? Sen ser ju hela lufttillförselsidan helt annorlunda ut än den är mappad för. Ska koppla in lambdamätaren och kolla hur blandningen ser ut. Jag ska ju ännu byta till de gröna R-spridarna och bygga större LMM, och då tänkte jag sköta finjusteringen av blandningsförhållandet genom att klämma tryckregulatorn... Men det är lika bra att se till att grundfunktionerna i bilen är i skick innan det.
Oljetrycket stiger genast man vrider på nyckeln, och lägger sig kring 60psi. När man gasar hoppar det upp lite. Jag har aldrig mätt oljetryck tidigare, vad är lagom? Jag har hällt i angiven mängd olja i motorn, men tråget är ju modifierat och motorn lutad lite, så oljestickans angivelser går inte att lita på. Måste kalibrera stickan enligt oljetrycksmätaren, tror jag. Eller hur ska jag tänka där?
Tryckrören verkar vara täta i alla fall. -0.8 bar på tomgång, går uppemot 0 bar då man gasar.
Behöver ännu få vacuum/tryck till wastegaten nånstans ifrån.
Motorn behöver stabiliseras med ett övre stag, typ mellan topp och stötdämpartorn.
Så här ser interiören ut just nu:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-da078cc9a5fa6ceff65a2126704a62ce.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-b19c19eaef8f181133e2a67591fca02f.jpg]()