Vi låter filmen tala för sig.
https://www.youtube.com/watch?v=oAyEGrmyk8EJag får ju erkänna att vi hade igång den redan innan vi började filma, det är därför den startar så bra... motorn är varm.
Dagen gick som smort. Luftningen av bromsarna gick urkvickt, vi hivade i passagerarstolen, bultade fast batterilådan i skuffen, åkte till servicestationen och köpte hjulmuttrar (det hade jag glömt, och det var söndag... tur att det finns välutrustade hålor i närgeografin.), och det var så jäkla spännande då man visste hur nära det var!
Lite om körupplevelsen och kommentarer till filmen:
- Lamellen slirar. När laddet kommer stiger varvtalet kvickt i filmen, men det är inte så mycket däcken utan kopplingen som släpper. Dumt nog byggde jag på original organisk lamell, nu blir det att beställa en sinter. Nå, bytet går på en dag då man är van...
- Hjulinställningarna är helt i olag. Inget är justerat, bara ditbultat. Så nu får jag läsa in mig på styrgeometri. Hjulen plogar nu, så den vinglade rätt friskt.
- Jag har inte ens vätska i servostyrningen än, och den är ändå jättelättstyrd. Blir den stabilare i ratten med servovätska eller ännu vingligare?
- Det sitter nu en mjuk fjäder i wastegaten, plus vacuumslang till undersidan av membranet, så maxladdet ligger på 0,2 bar. Men motorn är högkompig, och det kändes som betydligt mera än 0,2 bar med Saabens originalturbo... Blir intressant att se hur den beter sig med sinter och gröna spridare! Nu är LH-systemet helt original, med blå 2,1 spridare från 140hk-motorn.
I slutet av filmen börjar det ryka från motorrummet och vi stannar. Det är kylarvätska som pyser från korken till expansionskärlet. Vi väntade ett tag, sedan körde vi vidare. Gummit till korken är dåligt, kan det bero på bara det?
All in all - mycket nöjd. Mycket nöjd. Det är också skoj att E var med på provkörningen. Han var med och hämtade bilen, har varit med och skruvat och funderat under hela processen. Så tack till E!