2919
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

371 221 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
582 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#581
Då jag drog igång det här projektet skrev jag upp en lista på grejer som ska göras. Översiktligt och grovhugget. Det blev en jäkla massa - varje detalj ett stort projekt i sig. Nu ser den listan ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-590ca1cbaccc103ee72dca38223f8250.jpg

Det som är kvar är egentligen småfix. Om en och en halv timme drar vi igång med att få bromsarna i skick. Förhoppningsvis blir det provtursvideo ikväll wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
18 maj 2014
#582
Trevligt trevligt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Wolf_89
446 Inlägg
18 maj 2014
#583
Snygg bil du har på listan smile
Liknar tyvärr ingen bmw big_smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

405 Inlägg
18 maj 2014
#584
Nice smile

582 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#585
It works.


Vi har kört typ 4km med den idag...

Med tanke på alla omständigheter, allt som kunde gå fel etc, så får man säga att det gick perfekt.

Lite kylarvätskeläckage, friskt slirande koppling, ojusterade hjulvinklar.

Film kommer ikväll... En lång en wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8dcef7c55195bcc763f567707b206cd2_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
18 maj 2014
#586
Trevligt längtar efter filmen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Jackass
801 Inlägg
18 maj 2014
#587
Rock N Røll!!!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

Wolf_89
446 Inlägg
18 maj 2014
#588
man får gratulera till provkörningen.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

582 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#589
Vi låter  filmen tala för sig.

https://www.youtube.com/watch?v=oAyEGrmyk8E

Jag får ju erkänna att vi hade igång den redan innan vi började filma, det är därför den startar så bra... motorn är varm.

Dagen gick som smort. Luftningen av bromsarna gick urkvickt, vi hivade i passagerarstolen, bultade fast batterilådan i skuffen, åkte till servicestationen och köpte hjulmuttrar (det hade jag glömt, och det var söndag... tur att det  finns välutrustade hålor i närgeografin.), och det var så jäkla spännande då man visste hur nära det var!

Lite om körupplevelsen och kommentarer till filmen:

- Lamellen slirar. När laddet kommer stiger varvtalet kvickt i filmen, men det är inte så mycket däcken utan kopplingen som släpper. Dumt nog byggde jag på original organisk lamell, nu blir det att beställa en sinter. Nå, bytet går på en dag då man är van...

- Hjulinställningarna är helt i olag. Inget är justerat, bara ditbultat. Så nu får jag läsa in mig på styrgeometri. Hjulen plogar nu, så den vinglade rätt friskt.

- Jag har inte ens vätska i servostyrningen än, och den är ändå jättelättstyrd. Blir den stabilare i ratten med servovätska eller ännu vingligare?

- Det sitter nu en mjuk fjäder i wastegaten, plus vacuumslang till undersidan av membranet, så maxladdet ligger på 0,2 bar. Men motorn är högkompig, och det kändes som betydligt mera än 0,2 bar med Saabens originalturbo... Blir intressant att se hur den beter sig med sinter och gröna spridare! Nu är LH-systemet helt original, med blå 2,1 spridare från 140hk-motorn.

I slutet av filmen börjar det ryka från motorrummet och vi stannar. Det är kylarvätska som pyser från korken till expansionskärlet. Vi väntade ett tag, sedan körde vi vidare. Gummit till korken är dåligt, kan det bero på bara det?


All in all - mycket nöjd. Mycket nöjd. Det är också skoj att E var med på provkörningen. Han var med och hämtade bilen, har varit med och skruvat och funderat under hela processen. Så tack till E!
Senast redigerat av Big-Nyz (18 maj 2014)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#590
Wolf_89 skrev:
man får gratulera till provkörningen.

Tänx!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Wolf_89
446 Inlägg
18 maj 2014
#591
Bilarna är lättstyrda. Tack vare att dom är så lätta.
Men du får testa att fylla på lite i servon och se.

Ska du dölja kablarna i bilen el ska allt va synligt som nu?

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

405 Inlägg
18 maj 2014
#592
Satan så ballt detta blir då! Riktigt taggad på slut reslutatet smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

582 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#593
Wolf_89 skrev:
Bilarna är lättstyrda. Tack vare att dom är så lätta.
Men du får testa att fylla på lite i servon och se.

Ska du dölja kablarna i bilen el ska allt va synligt som nu?

Ok. Jo jag måste nog fylla i vätska oberoende, så inte systemet förstörs. Men med så här lätt styrning kunde man nästan plocka bort servopumpen... Kan man förstöra kuggstången om man gör så?

Det blir nog en rätt så synlig härva. Dels för att jag gillar att lätt komma åt allt, dels för att jag inte gillar att syssla med plastpaneler. Det ska lödas en del här och där än, så jag har inte snyggat upp det än. Jag vill ha det så där semi-rått. Inte fågelbo som det är nu, men synligt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

818 Inlägg
18 maj 2014
#594
Roligt att den är igång, verkar gå bra smile

Saabish
64 Inlägg
Jackass
801 Inlägg
19 maj 2014
#596
Det stora röda huset på andra sidan gatan när ni kör ut i filmen ser exakt ut som mitt barndomshem, en riktig västerbottensgård! :-) Sjukt kul att se filmen, hade ett leende på läpparna hela tiden! Den här tråden har verkligen levererat hela vägen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

10 164 Inlägg
19 maj 2014
#597
Fan så roligt big_smile

Har du en fungerade temp mätare och en fungerande fläkt till kylaren? isåfall är det nog tätningen som var kass blir ju ett övertryck i expansions kärlet.

I med servo olja och en riktigt framvagns inställning så lir det fin fint.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#598
Hunted skrev:
Det stora röda huset på andra sidan gatan när ni kör ut i filmen ser exakt ut som mitt barndomshem, en riktig västerbottensgård! :-) Sjukt kul att se filmen, hade ett leende på läpparna hela tiden! Den här tråden har verkligen levererat hela vägen.

Det beror säkert på att det röda huset är en typisk österbottensgård smile . Roligt med din positiva feedback, det är inspirerande!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#599
Rein-O skrev:
Nu är det bara resten kvar då. wink Grattis!

Tänx! Blir det nån Finlandsresa i sommar?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#600
Djo skrev:
Fan så roligt big_smile

Har du en fungerade temp mätare och en fungerande fläkt till kylaren? isåfall är det nog tätningen som var kass blir ju ett övertryck i expansions kärlet.

I med servo olja och en riktigt framvagns inställning så lir det fin fint.

Nej jag har inte mätare än... Men då i slutet av filmen då vi stannade bilen, skruvade vi av locket och efter att det pyst en stund stack jag ner fingret och det var inte brännhett, utan jag kunde ha fingret där... Motorn var inte heller så jättevarm. Fläkten fungerar men den gick inte igång...Finns det nåt enkelt sätt att kolla att termostaten fungerar?

Ska beställa sinter idag från KLRacing, funderar på att ta ett expansionskärl samtidigt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök