Tjenis!
Det har varit lite uppehåll i bilskruvandet de sista veckorna, men idag har jag fått in en heldag och kommit vidare.
Börhjade med att försöka koppla in kablar för att kunna mäta lambda och luftmassemätare, men konstigt nog fick jag inga vettiga värden från någondera... undrar om min multimeter är trasig. Eller så är jag dålig på att mäta

Kommer oberoende att beställa efter en bredbandslambda inom kort...
Istället gav jag mig på luftmassemätaren, en Bosch 013. För att kunna köra de gröna R-spridarna måste den byggas in i ett grövre rör. Jag tänkte helt enkelt lossa elektroniken från plastkroppen, såga hål i en lämplig stump 3" vattenrör och limma ihop grejerna. Det var lite knepigt att få loss elektroniken dock, för trots att jag lossade de fyra synliga skruvarna satt de nfast i ena kanten, det fanns två gömda skruvar där... men jag lyckades lirka ut dem, och sedan var det bara vanligt snickeri att få ihop enheten med pvc-röret.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6a1a2caa197bac8e5921760dc7c28a2f.jpg]()
Jag har faktiskt inte räknat exakt vilken den rätta dimensionen på lmm är för spridarna, men 3" borde ligga rätt nära. Möjligen kan den gå lite fett. Jag börjar så här i alla fall. Man ser nog sen med bredbandaren vart man hamnat . Medan jag lämnade limmet i luftmassemätaren och torka, böt jag spridare. Det kändes fint – nu behöver jag bara plocka ihop grejerna igen, koppla in turbofördelaren och bilen är redo för mera ladd.
Men dagen var ännu ung!
Jag gav mig på hjulvinklarna...
Två saker ville jag justera. Det mest akuta var förstås att bilen nu hade en våldsam toe in, vilken gjorde den extremt vinglig. Det var nästa sak jag ville fixa. Åtminstone grovjustera. Jag mätte mellan framhjulens fälgkanter i fram- och bakkant, och främre fälgkanterna var två centimeter närmare varandra än bak!
Men jag ville dessutom fixa lite diskreta cambervinklar, och plockade in två brickor mellan framnav och fjäderbensfästen på de nedre skruvarna. Detta gjorde jag innan jag började skruva med stagen. Det gick riktigt smärtfritt, jag behövde inte ens ta bort hjulen. Bara pumpa upp bilen, lossa skruvarna, bända ut navet, peta dit brickorna och dra dit fräscha, 5mm längre bultar.
Jag har aldrig skruvat med styrstag förr så först ficka jag googla lite och kolla en tutorial på youtube. Sedan gick det faktiskt rätt smidigt, lite normalt rostiga gängor bara. Jag fick skruva en hel del på stagen och gick helt enkelt efter ögonmåttet; när bägge hjulen låg i linje med bakhjulen fick det duga.
Hissade ner bilen på backen igen.
Det såg bra ut. Det ska bli roligt att testköra bilen nu igen. Bara jag får dit den torkade luftmassemätaren...
Det blev magert med bilder idag, men det blir mer igen en annan dag
