3856
Sök

Uppskattad effekt? volvo v70, 2.4t

227 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#1
Lite nyfiken på vad man får effekt på en b5254t motor med ett 16t agg, chippad (1.1bar i ladd)
är lite nyfiken iom bilfan rööööör på sig ordentligt! bättre än min 850 t5 med steg 3 känns det som!

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 januari 2013
#2
du har ju både större turbo å större motor i 2.4t samt allt annat modernare.

effekten är nog lika men du har nog betydligt bättre register i 2.4t motorn. mer avancerade motorstyrning,ställbara kamaxlar osv osv.


227 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#3
Xuri skrev:
du har ju både större turbo å större motor i 2.4t samt allt annat modernare.

effekten är nog lika men du har nog betydligt bättre register i 2.4t motorn. mer avancerade motorstyrning,ställbara kamaxlar osv osv.

så du gissar att effekten är ungefär samma som en steg 3 850 t5?
Iofs är toppen jag har på bilen från en 850 t5...
Senast redigerat av Slim_M (19 januari 2013)

A.Sörman
1 299 Inlägg
19 januari 2013
#4
Från start har du ju B5254T 193hk 1996-1998
Sen en 16t. Är det tretums downpipe på den vilken färg har spridarna? vart är den chippad ? smile


Avstängd
1 418 Inlägg
19 januari 2013
#5
16t räcker bara till 300 max så från 250 till 300 typ lär du ligga:)

227 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#6
oj, minns inte riktigt färgen på spridarna!
Dp lär vara org vad jag vet... aldrig mätt den! kanske ska passa på nu när turbon är av! Rakt utblås på avgashuset!
Har ingen aning om var den är chippad! =/
16t plockar man ut effekt upp till 320hk... så om jag ligger kring 300 strecket är jag mer än nöjd!

Men vilken setup bör man ratta med detta block o turbo?!
Självklart är 3" dp att föredra!! men vilka spridare o lmm...

Avstängd
1 418 Inlägg
19 januari 2013
#7
Slim_M skrev:
oj, minns inte riktigt färgen på spridarna!
Dp lär vara org vad jag vet... aldrig mätt den! kanske ska passa på nu när turbon är av! Rakt utblås på avgashuset!
Har ingen aning om var den är chippad! =/
16t plockar man ut effekt upp till 320hk... så om jag ligger kring 300 strecket är jag mer än nöjd!

Men vilken setup bör man ratta med detta block o turbo?!
Självklart är 3" dp att föredra!! men vilka spridare o lmm...

r spridare lmm kanske är samma och 19t så har du 300 ärliga:)

227 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#8
blir ingen 19t då jag har en ny 16t hemma!
i bästa fall ny lmm (glt har jag hört att många kör med) samt R spridare isånnafall!
Och en 3" dp om jag orkar göra en på jobbet (dvs beställa hem flänsar!)

men kan räkna med ca 265-270hk med denna setup då dvs!? alltså den som är på bilen. (Känns som mer!! =P )

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 januari 2013
#9
du kan säkert ligga på 260-280 hästar.

orginal 2.4t har 193 hk vid 0.4-0.5 bars laddtryck.

Räknar man lite fult å fort på de.

193 hk / laddtrycket 0.5bar = 128 teoretiska sughästar.

128 hästar gånger laddtrycket 1.1 bar = 268.8 hästar...

Men då gäller de att allt är rätt å detta är bara en fingervisning...

t5an har ju teoretiskt sätt mer sugmotoreffekt då den utvecklar 225 hk vid 0.5 bar...

Dvs kör du den toppen å dom kamaxlar kanske den lämnar lite mer, men de gäller ju att allt annat lirar också.


227 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#10
Allting ska lira i motorn! då den är nyrenoverad!
83mm kolvar
143mm stakar
850 t5 topp, inkl kammarna (ska vara samma som sitter orginal på 2,4t?, även kammarna?)
nya vevstakslager som är inmätta
lyftarna är rengjorda och kontrollerade
nya stift
ja, som sagt motorn är HELT genomgången och alla ventiler är trycktestade osv! ja ni förstår att det är ordentligt gjort hela renoveringen!

enda jag inte vet är DP diametern, vilket chipp de sitter på bilen samt vad det är för spridare!
Annars har jag sj byggt 2½tums halv avgassystem.

hur kan toppen från 850 t5 tänkas kunna inverka på effekten?

A.Sörman
1 299 Inlägg
20 januari 2013
#11
Det första du bör göra är å bygga/köpa en riktig downpipe för utan den får man inte ut så mycket effekt.

Sen kan det bli så jävla dumt att avgaserna inte kommer ut ordentligt å då har du ingen ny renoverad motor längre utan snarare ett objekt tongue  inte bra om det blir mottryck vid turbon


227 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#12
Drunk skrev:
Det första du bör göra är å bygga/köpa en riktig downpipe för utan den får man inte ut så mycket effekt.

Sen kan det bli så jävla dumt att avgaserna inte kommer ut ordentligt å då har du ingen ny renoverad motor längre utan snarare ett objekt tongue  inte bra om det blir mottryck vid turbon

vet om detta! Dock varit osäker på allt det här med flänsar o skit! Men nu när jag har turbon ute ur motorn så ev man ska ta och kolla på en Ny DP! är den vinklade avgashuset så mkt bättre än det raka! förstår att det är mindre motstånd iom det inte är en lika "stark" böj som på det raka.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … -10mm.html Denna borde passa det vinklade avgashuset?
Senast redigerat av Slim_M (20 januari 2013)

A.Sörman
1 299 Inlägg
20 januari 2013
#13
Slim_M skrev:
Drunk skrev:
Det första du bör göra är å bygga/köpa en riktig downpipe för utan den får man inte ut så mycket effekt.

Sen kan det bli så jävla dumt att avgaserna inte kommer ut ordentligt å då har du ingen ny renoverad motor längre utan snarare ett objekt tongue  inte bra om det blir mottryck vid turbon

vet om detta! Dock varit osäker på allt det här med flänsar o skit! Men nu när jag har turbon ute ur motorn så ev man ska ta och kolla på en Ny DP! är den vinklade avgashuset så mkt bättre än det raka! förstår att det är mindre motstånd iom det inte är en lika "stark" böj som på det raka.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … -10mm.html Denna borde passa det vinklade avgashuset?

Ser rätt ut.Synd att du bor så långt bort annars har jag en som bara ligger å skräpar.

Köp även packning hos kl-racing så blir det 100 tätt.


227 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#14
Drunk skrev:
Slim_M skrev:
Drunk skrev:
Det första du bör göra är å bygga/köpa en riktig downpipe för utan den får man inte ut så mycket effekt.

Sen kan det bli så jävla dumt att avgaserna inte kommer ut ordentligt å då har du ingen ny renoverad motor längre utan snarare ett objekt tongue  inte bra om det blir mottryck vid turbon

vet om detta! Dock varit osäker på allt det här med flänsar o skit! Men nu när jag har turbon ute ur motorn så ev man ska ta och kolla på en Ny DP! är den vinklade avgashuset så mkt bättre än det raka! förstår att det är mindre motstånd iom det inte är en lika "stark" böj som på det raka.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … -10mm.html Denna borde passa det vinklade avgashuset?

Ser rätt ut.Synd att du bor så långt bort annars har jag en som bara ligger å skräpar.

Köp även packning hos kl-racing så blir det 100 tätt.

Aaa, lite synd! annars hade du fått ett par hundra för att bli av med den!
Surrade med farsan nyss... Kan det vara så att det är andra kammar på 850 t5 än vad det är på 2,4t? Iom vi har petat på en 850 t5 topp på b5254t blocket! Dvs den har större volym men aggressivare kammar!? Har faktiskt inte tänkt på detta så mkt förut att kammarnas inverkan kan påverka så mkt effekt mässigt!

227 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#15
Men helvete! MÅSTE ha en dp som har 7ans vinklade anslutning! Avgashuset från gamla (raka) turbon passade inte mot nya turbon! Så har en t16 med 7ans vinklade på bilen nu och en dp som passar mot 7ans Raka!! Dilemma!!
Vilket är billigaste bästa lösningen för detta? Tips? big_smile

Har hitta fläns, 100cells sportkat 3" samt 3" flexrör 15cm för 1700kr! Har ni andra alternativ så säg! smile

ps, är rörmokare så ihop får jag prylarna alltid!
Senast redigerat av Slim_M (20 januari 2013)

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 januari 2013
#16
Drunk skrev:
Det första du bör göra är å bygga/köpa en riktig downpipe för utan den får man inte ut så mycket effekt.

Sen kan det bli så jävla dumt att avgaserna inte kommer ut ordentligt å då har du ingen ny renoverad motor längre utan snarare ett objekt tongue  inte bra om det blir mottryck vid turbon

2.5" downpipe räcker ju till 300 hästar på en R-motor så varför skulle de inte lira på hans motor ?

De är ju tryckskillanden mellan motor å downpipe som gör att turbon får jobba....

mottryck har du på alla turbomotorer, frågan är bara hur mycke. har du inget mottryck alls så, ja då kanske turbon börjar ladda bortåt varvstoppet.

En orginalmotor är byggd för att ha bra register.

den är byggd med liten turbo å höga mottryck för att turbon ska börja jobba tidigt.

samma avgashus han har funkar ju till över 300hästar.
Senast redigerat av Xuri (20 januari 2013)


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 januari 2013
#17
Slim_M skrev:
Drunk skrev:
Slim_M skrev:

vet om detta! Dock varit osäker på allt det här med flänsar o skit! Men nu när jag har turbon ute ur motorn så ev man ska ta och kolla på en Ny DP! är den vinklade avgashuset så mkt bättre än det raka! förstår att det är mindre motstånd iom det inte är en lika "stark" böj som på det raka.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … -10mm.html Denna borde passa det vinklade avgashuset?

Ser rätt ut.Synd att du bor så långt bort annars har jag en som bara ligger å skräpar.

Köp även packning hos kl-racing så blir det 100 tätt.

Aaa, lite synd! annars hade du fått ett par hundra för att bli av med den!
Surrade med farsan nyss... Kan det vara så att det är andra kammar på 850 t5 än vad det är på 2,4t? Iom vi har petat på en 850 t5 topp på b5254t blocket! Dvs den har större volym men aggressivare kammar!? Har faktiskt inte tänkt på detta så mkt förut att kammarnas inverkan kan påverka så mkt effekt mässigt!

en T-5an är ju byggt för mer toppeffekt å den kommer även igång senare än vad 2.4t motorerna gör så jag tippar på att dom är vassare än dina 2.4t kamaxlar.


A.Sörman
1 299 Inlägg
21 januari 2013
#18
Xuri skrev:
Drunk skrev:
Det första du bör göra är å bygga/köpa en riktig downpipe för utan den får man inte ut så mycket effekt.

Sen kan det bli så jävla dumt att avgaserna inte kommer ut ordentligt å då har du ingen ny renoverad motor längre utan snarare ett objekt tongue  inte bra om det blir mottryck vid turbon

2.5" downpipe räcker ju till 300 hästar på en R-motor så varför skulle de inte lira på hans motor ?

De är ju tryckskillanden mellan motor å downpipe som gör att turbon får jobba....

mottryck har du på alla turbomotorer, frågan är bara hur mycke. har du inget mottryck alls så, ja då kanske turbon börjar ladda bortåt varvstoppet.

En orginalmotor är byggd för att ha bra register.

den är byggd med liten turbo å höga mottryck för att turbon ska börja jobba tidigt.

samma avgashus han har funkar ju till över 300hästar.

Ja hans avgashus ja men hans downpipe är ju inte byggd för några 300hk finns ju en anledning till varför det blev en vinklad downpipe å dom tog bort den raka.
Efter turbinen så ska man ha så lågt tryck som möjligt, därav t.ex stor downpipe.


227 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#19
Detta är en lite komplicerad fråga ang motryck osv.

Vet att när man trimmar mopeder osv, då har kröken på moppen stor betydelse! Om du vill ha klen/varvvillig så ska du ha i stort sett en rak krök!
Men om du vill ha lite mer vrid men sämre tophastighet så ska kröken gå lite ner och upp!

men om denna princip lämpar sig till turbo bilar vet jag inte, men skulle inte tro det! iom turbon vill nog ha så lite motstånd som möjligt när den spoolar upp sig!

men hur som haver så blir det vinklat avgashus och 3" från avgashuset! delar kommer imorgon! smile

Ps, är lite trött idag så ursäkta min skrivning/stavning!

dock är jag väldigt intresserad av detta med kammarna! och kan det vara så att iom jag har 2,4 i cylinder volym (dvs mer vrid) och t5ans kammar att det blir någon sorts kompromiss av det hela o ger ett ganska brett register.

För har läst lite av hur volvo tänkte när dom snickrade ihop 2,4t... det var för att få en mer körvänligare bil än t5an var. dvs tidigare vrid. (mkt skönare att köra en bil som har ett jämnare register än en som ger all effekt efter 3000rpm tex. T5an är ju mer varvvillig än 2,4t är...

så misstänker att det blivit någon sorts blandning av dessa 2 karaktärer! inte för att det är någon vidare bra varvmaskin den jag har! =P

A.Sörman
1 299 Inlägg
21 januari 2013
#20
Har haft en 2.4t å två t5 .Om man vill ha en kvick bil med tidigt laddtryck så är 2.4t underbar dock så är det ju en ganska liten snurra på den från början.Den du har i din 16t satt ju i dom äldre t5 bilarna å även 850R
Senast redigerat av Drunk (21 januari 2013)



Sök