2825
Sök

Styrservon rasade när jag busade. Volvo v40 fas 2 -01

11 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Igår så busade jag lite på en parkering och styr servon rasade totalt.
Jag rattade fullt vänster och gasade lite samt drog lite i handbromsen, hyfsat halt ute så det skulle inte vara något större problem trodde jag.
Hur som helst när jag kört 2 varv så kände jag att det luktade bränt och att den vart otroligt trögstyrd.
Konstaterade ganska snabbt när jag öppnat huven att oljan hade skjutit ut och att den var helt tom.
Olja på pumpen,samt slangen och nedanför vid lampan. Körde till macken och fyllde på med ATF olja och körde en sväng, ingen skillnad.. Imorse så gick jag ner och kollade, allt hade torkat upp och oljan har inte runnit ut. Den är fortfarande full sedan jag fyllde på igår. Startade bilen imorse och då var det tryck i servon och tänkte att det löst sig men så fort jag började köra så tappade den trycket och gick tillbaka till det trög styrda.
Kollade igen och ser inte ut som den har läckt från någonstans synligt.
Inga fel lampor har tänts eller liknande.
Jag är ingen bilmekaniker och lite mer som tummen mitt i handen när det kommer till sånt här så tänkte kolla lite här ifall det är någon som tro sig vet vad felet kan vara.

mvh
Senast redigerat av Krelos (20 januari 2013)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
20 januari 2013
Om det låta bränt det är inte så att remen slirar när det går tungt?

Annars när du fyller olja så kommer du väl ihåg att svänga fullt åt båda håll så du fyller hela systemet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

11 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Att det luktade bränt tror jag att det var när den sprutade ut oljan som fanns och den träffade varma delar, för det luktade bara en väldigt kort stund, och bilen var då körd från sthlm till Eskilstuna. Körde sedan från Eskilstuna till sthlm med trasig servo, samt att jag fyllde på den i Eskilstuna så den borde fyllt på systemet.
Remen rullar och det låter inget gnisslande ljud eller liknande.. lite knarrande ljud men förmodligen snön under som den står på hmm

Sök