Nu har jag slutat plugga och börjat dra in stålar igen så nu är det dags att börja bygga igen
Ett halvår sen senaste inlägget, ber om ursäkt för de men har som sagt pluggat och haft jävligt dåligt med pengar, men nu är det fart påt igen så över vintern ska de byggas.
Har inte hunnit köra alls mycket med bilen men några mil har de väl blivit och det bådar inte gott. Jag började sommaren med att förbereda inför kommande besiktning. Jag visste att bromsarna fram kärvade, att en hjulbult var av, att batteriet inte sitter fast och att däcken aldrig skulle gå igenom då de var nästintill blankslitna. Men var rädd för avgasvärdena eftersom den luktade röv ur avgaserna och att de rök som fan.
Jag började med att kolla på vad nya däck skulle kosta till 18"arna och bestämde mig för att fimpa dom och köpa splitter nya 19"are med däck för att fira att jag pluggat klart och börjat jobba igen. Det fick bli ett par 19" Dotz Fast Seven, 8,5" breda fram och 9,5" breda bak med 245/35-19 Goodyear Eagle F1 Asymmetric YR fram och 275/30-19 Goodyear Eagle F1 Asymmetric YR bak. Bilen kom ner lite lägre och ser inte längre lika hög ut då det fyller ut hjulhusen mycket mer. Sitter perfekt!
Det var bara fälgar och däck som jag fixade innan besiktningen då jag bara ville ut och åka, iaf 1 månad
Körde in bilen på besiktningen och killen gick noga igenom bilen och han tyckte den var väldigt fin för sin ålder och med tanke på alla andra MK3or han sett. Men en lista med fel fick jag iaf. Följande fel:
*Hjulbult, vänster fram av
*Batteri, fastsättning bristfällig
*Bromsar fram, ojämn bromsverkan
*Broms påliggande, höger fram
Den klarade alltså avgasvärdena så körde hem bilen till min flickväns pappa för att åtgärda alla fel. Körde in bilen i hans garage och vi smorde upp höger bromsok och fick det att fungera som de ska. Han byggde ett sjukt jävla specialverktyg för att kunna byta hjulbulten i brist på rätt specialverktyg, men han fixade de på ett par timmar. Jag passade under tiden på att slå sönder de gula glasen i dimljusen fram så jag hatar gula lampor, så nu lyser det vitt ist. Skulle bara sätta fast batteriet och sen köra in på besiktningen, men...
I samband med flytt till annan ort så stannade projektet av över sommaren då de va så mycket med allt annat. Så för att besiktiga bilen så behövdes en ny kontrollbesiktning och under sommaren så började bilen gå sämre och sämre och de gamla problemen med oljetempen var fortfarande kvar, likaså grenrörspackningen och slangen till insuget på turbon. Men nytt var att laddet går fortfarande upp till 0,2bar men laddet känns inte ett skit, känns som 150hk i motorn? Tror det är dags att byta turbo då de e mycket med laddet som spökar. Och i fredags så smällde jag kylaren så nu blir det inte mer åka i år...
Oljetempen beror iaf på att motorn drar olja så får fylla på ganska ofta. Grenrörspackningen, turbon och slangen till insuget måste bytas och när jag räknade på de så kändes de som att jag skulle behöva mycket tid och pengar för att renovera motorn då jag inte bara vill laga utan börja trimma när jag ändå plockar ur motorn.
Har bestämt mig för att köpa en färdigrenoverad motor, med eller utan låda och hinka i över nästa sommar medans jag börjar renovera motorn som sitter i nu. Anledningen är att jag inte byggt, renoverat och trimmat en hel motor själv någon gång och tycker de börjar bli dags. Samtidigt vet jag mycket väl att det kommer att ta tid och jag vill ju kunna köra bilen nästa sommar. Så jag letar 7M-GTE om någon känner till någon, hör av er.
Håller på med lite småsaker under tiden som jag letar motor, såsom; håller på att bygga om mittpanelen på instrumentpanelen. Askkoppen och tändaren ryker och det kommer bli 3st 52mm mätare ist. Kommer även att sätta in en dubbel-DIN stereo ist för den vanliga enkel med den fula plastbiten. Nya högtalare är också på G och nått snyggt ljudbygge i bagaget ska försöka hinnas med också.
Återkommer så fort det dyker upp nått nytt och när det börjar hända mer grejer.