3271
Sök

KÖPRÅD - Ford Mondeo ST220 -03

11 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#1
Nu ere dags o köpa en ny bil och ja e sugen på Ford mondeo ST220.. har kollat på en del och hittat två stycken som är lite mer intressanta, årsmodell -02 på ena och -03 på andra..

Jag har hört att det är problem med känsliga lager i motorn och att det ska va ett konstruktionsfel på just ST'n, detta är enligt en mekaniker på Ford men jag har inte hittat ngt om det så ere nån som kan bekräfta eller dementera så vore de gött. Har även snackat me en polare som hade en -04a att den e törstig på olja? Andra problem, typ bromsar, styrleder osv?

Alla bilar kan ju gå sönder så skippa inlägg om det gäller vanligt slitage och rostproblematiken vet jag om.

SHOOT!

493 Inlägg
20 januari 2013
#2
soulfracture skrev:
Nu ere dags o köpa en ny bil och ja e sugen på Ford mondeo ST220.. har kollat på en del och hittat två stycken som är lite mer intressanta, årsmodell -02 på ena och -03 på andra..

Jag har hört att det är problem med känsliga lager i motorn och att det ska va ett konstruktionsfel på just ST'n, detta är enligt en mekaniker på Ford men jag har inte hittat ngt om det så ere nån som kan bekräfta eller dementera så vore de gött. Har även snackat me en polare som hade en -04a att den e törstig på olja? Andra problem, typ bromsar, styrleder osv?

Alla bilar kan ju gå sönder så skippa inlägg om det gäller vanligt slitage och rostproblematiken vet jag om.

SHOOT!

Jag var också inne på att köpa en sådan förut. Dock så märkte jag när jag kikade blocket att var och varannan hade antingen rasad motor, eller så var motorerna utbytta. Jag har ingen aning om vad som ligger bakom problemen med dem, men förmodligen så är det något konstruktionsfel som din "mekaniker på Ford" redan har påtalat.

Dessa bilar börjar dock bli några år nu, så de flesta som har haft ras borde väl vara åtgärdade??
Nu får någon kunnig på Ford ta över här smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

1 365 Inlägg
21 januari 2013
#3
De är superkänsliga för exakt rätt olja. Som ni säkert förstår så byter vissa olja efter garantitiden och det gör i sin tur att motorn rasar i förlängningen.

Ford har en specialolja till st220 som det är viktigt att man använder


Pontaaa skrev:
soulfracture skrev:
Nu ere dags o köpa en ny bil och ja e sugen på Ford mondeo ST220.. har kollat på en del och hittat två stycken som är lite mer intressanta, årsmodell -02 på ena och -03 på andra..

Jag har hört att det är problem med känsliga lager i motorn och att det ska va ett konstruktionsfel på just ST'n, detta är enligt en mekaniker på Ford men jag har inte hittat ngt om det så ere nån som kan bekräfta eller dementera så vore de gött. Har även snackat me en polare som hade en -04a att den e törstig på olja? Andra problem, typ bromsar, styrleder osv?

Alla bilar kan ju gå sönder så skippa inlägg om det gäller vanligt slitage och rostproblematiken vet jag om.

SHOOT!

Jag var också inne på att köpa en sådan förut. Dock så märkte jag när jag kikade blocket att var och varannan hade antingen rasad motor, eller så var motorerna utbytta. Jag har ingen aning om vad som ligger bakom problemen med dem, men förmodligen så är det något konstruktionsfel som din "mekaniker på Ford" redan har påtalat.

Dessa bilar börjar dock bli några år nu, så de flesta som har haft ras borde väl vara åtgärdade??
Nu får någon kunnig på Ford ta över här smile


11 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#4
Ja det är det jag hört men han som har haft den här bilen verkar ha skött den pedantiskt, handtvättat den och oljebyten är gjort av verkstad regelbundet med olja från Castrol, inga problem i motor och heller inte med bromsar. Det som är bytt nyligen är ny framruta, bak/framhjulslager och fjädrar fram.

Men jag är lite fundersam på färgen, om de e original eller ej - enl uppgifter när jag tagit fordonsrapport är färg "okänd" (?)

Här är länk till den; http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mo … amp;last=1

Putsar Cosworth
195 Inlägg
21 januari 2013
#5
Det är en originalfärg på den där bilen. Varför motorerna har rasat för så många är att dom inte använt rätt olja och kört dom utan vatten. Vevlagerna är det som far i motorn. En fräsch bil med servicebok och bra helhet skulle jag kunna tänka mig köpa. Men ej ett vrak. Som vanligt med Mondeo Mk3 så är det bakhjulslager och handbromsen som kan jävlas. Bytta ok bak är vanligt, men ger oftast mer effekt att byta wiren.
Dock så hade jag köpt mig en -04a och nyare, 6växlad låda (!), annan instrumentpanel mm. Dessutom är dom flesta rasade pre-facelift, dock inget jag kan bekräfta att motorerna blev bättre.

Audi hatare.

6 630 Inlägg
21 januari 2013
#6
fantomen skrev:
Det är en originalfärg på den där bilen. Varför motorerna har rasat för så många är att dom inte använt rätt olja och kört dom utan vatten. Vevlagerna är det som far i motorn. En fräsch bil med servicebok och bra helhet skulle jag kunna tänka mig köpa. Men ej ett vrak. Som vanligt med Mondeo Mk3 så är det bakhjulslager och handbromsen som kan jävlas. Bytta ok bak är vanligt, men ger oftast mer effekt att byta wiren.
Dock så hade jag köpt mig en -04a och nyare, 6växlad låda (!), annan instrumentpanel mm. Dessutom är dom flesta rasade pre-facelift, dock inget jag kan bekräfta att motorerna blev bättre.

Och vevlagrerna (även kamaxlarnas lager) är inte utbytes bara..därav är motorn mindre bra!

De/Dem

11 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#7
fantomen skrev:
Det är en originalfärg på den där bilen. Varför motorerna har rasat för så många är att dom inte använt rätt olja och kört dom utan vatten. Vevlagerna är det som far i motorn. En fräsch bil med servicebok och bra helhet skulle jag kunna tänka mig köpa. Men ej ett vrak. Som vanligt med Mondeo Mk3 så är det bakhjulslager och handbromsen som kan jävlas. Bytta ok bak är vanligt, men ger oftast mer effekt att byta wiren.
Dock så hade jag köpt mig en -04a och nyare, 6växlad låda (!), annan instrumentpanel mm. Dessutom är dom flesta rasade pre-facelift, dock inget jag kan bekräfta att motorerna blev bättre.

Ok dåså, konstigt att det står "okänd" bara, hehe. Aa precis men så länge man tar hand om bilen och sköter den som den ska skötas så fungerar det ju bra - det är väl självklart att motorn rasar om man missköter bilen med olja/vatten osv.

Sen skulle jag vilja påstå att när de gäller Mondeo så är de överlag problem me hjullager och parkeringsbroms på MK3 modellerna - hade en mondeo -01 tidigare där hjullager och p-broms blev utbytta/fixade otaliga gånger på verkstad, tröttsamt men överkomligt problem ändå..

Jo, jag är sugen på en 04'a eller nyare men det finns inte överdrivet många som säljs för tillfället till vettigt pris. Ska kolla en 05'a imorn dock men den har gått 23 000 mil och de är ju en del, men vi får se..

11 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#8
Idag har jag vart och provkört en ST220 -05 men jag har lite funderingar och vill ha lite råd akut..

Den har gått drygt 14 500 mil - helt ok. De finns servicebok som dock inte är fullstämplad. Oljebyten har ägaren skött själv med en olja som mekonomen rekommenderat (castrol 10w30) Är det rätt olja för ST'n? Om de inte är det vad kan jag vänta mig då framöver? Motorn lät bra tycker jag. Interiören va väl egentligen inget att anmärka på förutom att skinnklädseln inte är skött som den ska vilket resulterat i att den blivit lite torr och det har släppt ytterst lite från förarstolen.

Bromsskivor och belägg behöver bytas omgående runtom. (1500 kr för skivorna, 600 kr för beläggen = ca 8000 kr) Vinterdäcken var i dåligt skick så han rekommenderade inte att köra med dom vintern ut, eller helst inte alls. Sommardäcken är obrukbara runtom. Original 18" s-fälg som var riktigt slitna och de såg riktigt illa ut, minsta problemet dock.

Begärt pris är 39 000 kr - är den värd det? Annonsen är 3 mån gammal och därmed kan man väl få ner priset lite, speciellt med tanke på det som ska bytas nu (bromsar, däck osv) eller? Bilen är helt original i övrigt.

Så nu kör vi - för/nackdelar me den här bilen - give me all u got!

6 630 Inlägg
23 januari 2013
#9
Pm skickat
Senast redigerat av Malheus (23 januari 2013)

De/Dem

11 Inlägg
23 januari 2013
#10
Jag fick byta alla hjullager å en vakumslang på min! Annars funkar dom fint tycker jag! smile


1 365 Inlägg
23 januari 2013
#11
Den rekommenderade oljan att köra på är Ford's Formula E. Personligen så brukar jag aldrig säga att man behöver hålla sig till ett eller ett annat märke men just dessa motorer är ju kända för att kunna braka ihop med fel olja. (Det kanske är speciella tillsatser i Formula E)

Jag hade inte köpt just den bilen, för mycket problem till priset. Däck är svindyrt och att behöva köpa 8 nya är ingen hit


soulfracture skrev:
Idag har jag vart och provkört en ST220 -05 men jag har lite funderingar och vill ha lite råd akut..

Den har gått drygt 14 500 mil - helt ok. De finns servicebok som dock inte är fullstämplad. Oljebyten har ägaren skött själv med en olja som mekonomen rekommenderat (castrol 10w30) Är det rätt olja för ST'n? Om de inte är det vad kan jag vänta mig då framöver? Motorn lät bra tycker jag. Interiören va väl egentligen inget att anmärka på förutom att skinnklädseln inte är skött som den ska vilket resulterat i att den blivit lite torr och det har släppt ytterst lite från förarstolen.

Bromsskivor och belägg behöver bytas omgående runtom. (1500 kr för skivorna, 600 kr för beläggen = ca 8000 kr) Vinterdäcken var i dåligt skick så han rekommenderade inte att köra med dom vintern ut, eller helst inte alls. Sommardäcken är obrukbara runtom. Original 18" s-fälg som var riktigt slitna och de såg riktigt illa ut, minsta problemet dock.

Begärt pris är 39 000 kr - är den värd det? Annonsen är 3 mån gammal och därmed kan man väl få ner priset lite, speciellt med tanke på det som ska bytas nu (bromsar, däck osv) eller? Bilen är helt original i övrigt.

Så nu kör vi - för/nackdelar me den här bilen - give me all u got!


Putsar Cosworth
195 Inlägg
23 januari 2013
#12
Just den bilen hade jag inte köpt, inte rekommenderad olja sen 8 däck är snuskigt dyrt och dessutom om fälgarna är fula... Men du har hittat rätt på årsmodell, 04 och nyare är en stor fördel.

Audi hatare.

11 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#13
fantomen skrev:
Just den bilen hade jag inte köpt, inte rekommenderad olja sen 8 däck är snuskigt dyrt och dessutom om fälgarna är fula... Men du har hittat rätt på årsmodell, 04 och nyare är en stor fördel.

Nejrå, jag skippar just den bilen och letar vidare. Tack ändå för info ang oljan! smile

Jag ifrågasatte det igår men det var lite oklart - först hade han skött det regelbundet med castrol 10w30, nästa gång hade han "försökt ha koll" på oljan och fyllt på när han trodde det behövdes och då med "ford-olja" från macken. Alltså, vad blir konsekvenserna av det i slutändan - lagerras eller?

11 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#14
Nu ska jag dra och kolla på en annan 05'a och hoppas den är i bättre skick. Har ni någe tips på frågor jag kanske inte tänkt på så ere ba hojta till! Ere ngt speciellt att kika/lyssna på under huv som kan tyda på ev problem exempelvis - shoot!


Sök