2670
Sök

Varför Saab som hat objekt?

1 412 Inlägg
3 februari 2013
_Glenne_ skrev:
OpelP1 skrev:
Det blir ju alltid såhär när en tråd handlar om saab.
Diverse volvofantaster skriver något idiotiskt om saab och saab ägarna hävdar att alla andra då är avundsjuka osv......

Det är väll klart att volvoraggarna är avundsjuka på saabarna, varför skulle dom inte va det?

OBS IRONI OBS

Känns som man är tvungen att påpeka det på detta forum, då alla verkar va alldeles för allvarliga och inte kan läsa nånting med glimten i ögat och inte se allt som påhopp... smile

Jag syftade inte på just ditt inlägg eftersom ordet "avundsjuka" har nämnts 7800445500228374645352 gånger i denna tråden i samband med att någon volvoägare skrivit att saabs växellådor pajar om man växlar flera gånger på mindre än en timme.   tongue
Senast redigerat av OpelP1 (3 februari 2013)

Pim_Pim
3 februari 2013
Hänglås.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 februari 2013
OpelP1 skrev:
_Glenne_ skrev:
OpelP1 skrev:
Det blir ju alltid såhär när en tråd handlar om saab.
Diverse volvofantaster skriver något idiotiskt om saab och saab ägarna hävdar att alla andra då är avundsjuka osv......

Det är väll klart att volvoraggarna är avundsjuka på saabarna, varför skulle dom inte va det?

OBS IRONI OBS

Känns som man är tvungen att påpeka det på detta forum, då alla verkar va alldeles för allvarliga och inte kan läsa nånting med glimten i ögat och inte se allt som påhopp... smile

Jag syftade inte på just ditt inlägg eftersom ordet "avundsjuka" har nämnts 7800445500228374645352 gånger i denna tråden i samband med att någon volvoägare skrivit att saabs växellådor pajar om man växlar flera gånger på mindre än en timme.   tongue

Jag tänkte också på trådens helhet på ordet avundsjuka, tänkte inte specifikt på mitt inlägg som även det är skrivit med en gnutta ironi för övrigt smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 412 Inlägg
3 februari 2013
_Glenne_ skrev:
OpelP1 skrev:
_Glenne_ skrev:

OBS IRONI OBS

Jag tänkte också på trådens helhet på ordet avundsjuka, tänkte inte specifikt på mitt inlägg som även det är skrivit med en gnutta ironi för övrigt smile

Ok, det var fasen vilket helhetstänk vi har såhär på en söndag kväll. big_smile

Dumpersförare.
970 Inlägg
3 februari 2013
Att det ska bli sånt jävla liv alltid med vilken bil som ska vara bäst. Och klanka ner på ett bilmärke som det gått åt helvete för som just saab. det går vel lite sådär med volvo med med just försäljning av bilar. Men det gäller ju nog alla märken idag.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

3 Inlägg
3 februari 2013
Haft en Saab 9-3 2.0t 00a och var överlag nöjd me bilen o tills de vart turboras vilket skulle gå på 9000 o fixa så sålde den för 5000 kr. Men visst kan ja köpa en saab igen men då ska turbo vara bytt och nyservad

Forummoderator
26 409 Inlägg
3 februari 2013
Mangisen skrev:
Mack skrev:
Mangisen skrev:
Undrar om det finns nåt mer motorforum där det finns lika mycket omogna människor som på Garaget.org.?? Tveksamt..

Och med detta sagt så står du såklart över alla andra på forumet, och bidrog samtidigt med något väldigt matnyttigt i tråden..

Trampade jag på en öm tå nu?? Har du själv läst alla 22 sidor?? .. varför inte starta en tråd för varje bilmärke där man spyr galla över dem på över 20 sidor med totalt meningslös text?? ..  Den här tråden blev nog inte som trådskaparen Zomba tänkt sig, men blir man förvånad... tror inte det eller hur? wink

Tro det eller ej men jag har läst alla sidor ja, och personligen är väl jag en av dom få som faktiskt uppskattar egenheterna hos Saab och därför inte riktigt förstår exempelvis varför det skulle vara så negativt med att ha nyckeln vid handbromsen..

En av mina våta drömmar har länge varit en Saab 9-3 Black Turbo, och då är jag ändå en inbiten Volvoåkare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

243 Inlägg
3 februari 2013
Goken71 skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Vad har du själv för bil?

Jag har ingen bil alls för tillfället. Så för att svara på din dolda fråga, nej jag kör inte Volvo.

1 036 Inlägg
3 februari 2013
Mack skrev:
Mangisen skrev:
Mack skrev:

Och med detta sagt så står du såklart över alla andra på forumet, och bidrog samtidigt med något väldigt matnyttigt i tråden..

Trampade jag på en öm tå nu?? Har du själv läst alla 22 sidor?? .. varför inte starta en tråd för varje bilmärke där man spyr galla över dem på över 20 sidor med totalt meningslös text?? ..  Den här tråden blev nog inte som trådskaparen Zomba tänkt sig, men blir man förvånad... tror inte det eller hur? wink

Tro det eller ej men jag har läst alla sidor ja, och personligen är väl jag en av dom få som faktiskt uppskattar egenheterna hos Saab och därför inte riktigt förstår exempelvis varför det skulle vara så negativt med att ha nyckeln vid handbromsen..

En av mina våta drömmar har länge varit en Saab 9-3 Black Turbo, och då är jag ändå en inbiten Volvoåkare..

Jag e själv inbiten Saab fantast som heller inte fattar va de är så fel med att ha nyckeln vid handbromsen som du säger, en klar vanesak, motorerna är riktigt fina speciellt t5 som man kan trimma till oändlighet känns det som.. Däremot klandrar jag inte ner på andra märken som många andra här inne med kommentarer som är så fullständigt omogna och saknar grund att de bara blir löjligt att läsa.. Många av dom har "hört" saker om Saab och klankar ner därefter. Vr6:an som jag äger nu är långt ifrån världens bästa bil, men de är en annan sak i en annan tråd wink ..

58 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510 skrev:
Goken71 skrev:
marcus0510 skrev:
Saab har en stor pensionärsstämpel på sig. Med sin gubbiga interiör och stora knappar med text större än Hollywoodskylten. Nycklen vid handbromsen, ful ratt, tantiga stolar, dom luktar oftast äckligt från fabrik inuti. Stor platt hemsk panel. Dom är stora, tunga och fula enligt många. Svampiga växellådor. Envisas med sina små hemska 4cyl som dricker mer än en V8. Strular mer än sina likvärdiga bilar rent allmänt. Tråkiga att köra, ingen körgläjde eller nämnbar väghållning. Deras automatlådor är ett skämt, likaså dom manuella. Fråga vilken van yrkesmekaniker som helst vilken den hemskaste vanliga personbilen är att meka med.... Bara namnet SAAB är ju också även det fruktansvärt fult.

Tittar man runt på vilka som kör SAAB så är det ju aningslösa människor som inte är insatta i bilar eller riktiga SAAB-Fanatiker som är omöjliga att resonera med. Dessa charmiga människor lär väl halshugga mig nu.

Jag har ingen bil alls för tillfället. Så för att svara på din dolda fråga, nej jag kör inte Volvo.

Kan man få källa på allt det du just har skrivit? Jämför förbrukning på en v70 t5 och en 9-5 aero? Har du ens kört en saab?

Dumpersförare.
970 Inlägg
3 februari 2013
robban_eddie skrev:
marcus0510 skrev:
Goken71 skrev:

Kan man få källa på allt det du just har skrivit? Jämför förbrukning på en v70 t5 och en 9-5 aero? Har du ens kört en saab?

Båda dom bilarna är törstiga. men hur mycket som skiljer vet jag inte. Vet bara ett par som ägt 9-5 aero och dom är icke snåla. inte heller v70 t5.

Opel Omega 2,0 16V /97

58 Inlägg
3 februari 2013
VolvoCoffe skrev:
robban_eddie skrev:
marcus0510 skrev:

Båda dom bilarna är törstiga. men hur mycket som skiljer vet jag inte. Vet bara ett par som ägt 9-5 aero och dom är icke snåla. inte heller v70 t5.

Nej precis, tycker att dom flesta bilar med liknande prestanda ligger relativt lika men av mina erfarenheter så har jag upplevt att t5:an ligger strax över litern och aeron strax under litern.

Trucker
2 710 Inlägg
3 februari 2013
marcus0510

Jag är en sk Saabfanatiker, jag diskuterar gärna utan att halshugga dig.
Jag har haft 4 st Saabar, och allt det du säger är ju bara skitsnack. Exakt vilka mekaniker har du varit i kontakt med?? Hemska 4cyl som dricker som en V8?? Vintertid dricker min 0,8 blandad, då har jag en Aero, som "ska" vara Saabs törstigaste bil. Exakt vilken V8 dricker under litern vintertid?? Den ligger som ett kylskåp efter vägen.. eller vad menade du med körglädje??

Det är snarare du och dina sk mekanikerkontakter som INTE har en jävla aning om vad ni snackar om. Kört och åkt i många bilar, olika märken, o dom enda märken som klår Saab är Audi, BMW och Mercedes, enligt mig!

Volvo S60 är ihopknycklad gubbskit som är överreaklamerad under namnet Volvo!

Fart missbrukare

Dumpersförare.
970 Inlägg
3 februari 2013
robban_eddie skrev:
VolvoCoffe skrev:
robban_eddie skrev:

Nej precis, tycker att dom flesta bilar med liknande prestanda ligger relativt lika men av mina erfarenheter så har jag upplevt att t5:an ligger strax över litern och aeron strax under litern.

Men sen har det med ens körstil med. fan inte ens min slöa 144 hk 855 är jätte snål.

Opel Omega 2,0 16V /97

Trucker
2 710 Inlägg
3 februari 2013
VolvoCoffe skrev:
robban_eddie skrev:
marcus0510 skrev:

Sen beror de på hur folk definierar "snål" smile.
Jag tycker 1L/mil är OK

Fart missbrukare

58 Inlägg
3 februari 2013
trippelturbo skrev:
marcus0510

Jag är en sk Saabfanatiker, jag diskuterar gärna utan att halshugga dig.
Jag har haft 4 st Saabar, och allt det du säger är ju bara skitsnack. Exakt vilka mekaniker har du varit i kontakt med?? Hemska 4cyl som dricker som en V8?? Vintertid dricker min 0,8 blandad, då har jag en Aero, som "ska" vara Saabs törstigaste bil. Exakt vilken V8 dricker under litern vintertid?? Den ligger som ett kylskåp efter vägen.. eller vad menade du med körglädje??

Det är snarare du och dina sk mekanikerkontakter som INTE har en jävla aning om vad ni snackar om. Kört och åkt i många bilar, olika märken, o dom enda märken som klår Saab är Audi, BMW och Mercedes, enligt mig!

Volvo S60 är ihopknycklad gubbskit som är överreaklamerad under namnet Volvo!

HAHA! +1
Jag har en 9-3 aero med helt nyrenoverad motor, den drar 0,67 vid långkörning och det kan jag säga är helt underbart!

Dumpersförare.
970 Inlägg
3 februari 2013
trippelturbo skrev:
VolvoCoffe skrev:
robban_eddie skrev:

Sen beror de på hur folk definierar "snål" smile.
Jag tycker 1L/mil är OK

Nä fy fan. haha. min ligger runt 0.85 kanske mer. är inte säker. men nu är volvo med kända att inte vara snåla.
0.75 tycker jag är lagom även mindre. men då åker man ner i motorklass ned ju, eller diesel.

Opel Omega 2,0 16V /97

85 Inlägg
3 februari 2013
Äpplen kommer alltid att vara äpplen och päron kommer alltid att vara päron... smile

Jag har haft en drös saabar (och även en massa andra märken) genom åren. Jag hamnar alltid tillbaka i saabträsket. Det är nåt med känslan i 2.3T i 9000 som inte går att förklara. Förutsatt att du trimmar upp den lite, vill säga. Detta behöver ju inte kosta nåt heller, direkt. Har man bara pyttelite känsla för vad man köper kan man få en hållbar (kör med huvudet och sparka inte koppling så håller lådan) 300-hästarsbil för under 10k. Det är inte något att fnysa åt, även om bilarna inte är ett under av design och estetik... wink

Jag är ett motvilligt saab-fan. Jag anser inte att saab är nåt att ha om man kör en standard otrimmad sugis. Då kan man lika gärna köra nåt annat märke. Charmen för mig ligger som sagt i att få bra motorprestanda till en billig peng.

Argument som: "Att style:a en volvo är som att sminka en gris..." och "Spela roll att du har xxx hästar, det är fortfarande bara en saab!" går mig förbi. Har folk inte bättre argument än så har de förmodligen inte heller IQ nog att förstå motargumenten, så varför bry sig? smile

Puss på er, saabhatare, bmwmobbare och volvovägrare! wink

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 februari 2013
VolvoCoffe skrev:
robban_eddie skrev:
VolvoCoffe skrev:

Men sen har det med ens körstil med. fan inte ens min slöa 144 hk 855 är jätte snål.

Varför skulle en slö motor vara snål? Den är ju fortfarande på 2,5 liter, och den får jobba mycket hårdare än en T5-motor. Stor bil + slö motor = virvel i tanken. Har jag fel om jag gissar att T5:an har en lägre specad blandad förbrukning än 855:an?

Om du kollar på ämnet för tråden är det en genomgående trend bland Saabarna att det är modellens mest effektstarka motor som också är den snålaste medan den klenaste drar mest. Aerona är snålast i alla modellserier (undantaget ng9-3. 2,8t är allt annat än snål).
Men kör man hårt går det mycket lätt att skapa en virvel i tanken på en turbobil. Med ett laddtryck på 1,5 bar "simulerar" du ju en sugmotor med 2,5 gånger motorvolymen då bilen kan dra i sig 1,5 ggr mer luft och motsvarande mer soppa per förbränning.
Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2013)

99 Inlägg
3 februari 2013
När jag va liten, så växte jag upp med att inte gilla SAAB. för att farsan körde Volvo.. o alla brukar väll tycka som sin far när dom ar små...

Nu för tiden älskar jag SAAB,, gillar dock inte volvo.. Amazon, PV P1800 etc e ju coola , men ser värkligen inte varför så många gillar volvo. ioförsig så e de väll mest sverige där volvo e poppis och SAAB inte e de!

Kollade t ex på wheeler dealers  för någon dag sen, då dom sa att SAAB 9-5 Turbo Cab är lyxbil, hur många skulle du höra seja de i sverige? roll

Men jag kan väll seja att SAAB e väll mer en bil för riktiga bil entusiaster, men ska inte seja att de finns bilar jag inte gilar;)

(Skoda, Seat, Kia, Dacia, Hyunai, Ssangyaung  kan all suga min ___ dock)

Sök