9Femma skrev:
Suck ... Denna eviga debatt ...
Kvittar egentligen vilket märke det gäller.
Saab (skitbil), Volvo (jordbruksmaskiner), BMW (pizzaracers) och så vidare och så vidare ...
Jag brukar normalt göra det som egentligen är bäst: Inte bry mig över huvud taget vad folk tycker och tänker.
Men ...
Här kan jag ju passa på att göra smygreklam för det, numera, ganska ensamma blogginlägget som jag någonsin skrivit här på Garaget ... Den som vill veta mer om det får väl söka ...
Alla kör det de trivs bäst med. Det är ganska uppenbart. Det är också var och ens fria val att tycka precis vad man vill om olika bilmärken. Det är ganska givet att ens personliga värderingar i förväg lätt avgör hur mottaglig man blir i upplevelsen av en bil.
Tyvärr kanske uppfattningen också består på grund av umgängeskrets, där alla tycker lika och viljan är stark. Som en skock samstämmiga får som står och bräker ... Men det är fortfarande helt ok.
I absolut sämsta fall, och dessa människor föraktar jag mest av allt, de som identifierar sig själva, sin person och sin "status" med vilken bil de själva kör.
Allt det går att köpa och acceptera, utan problem. Folk är givetvis fria att tycka och tänka vad de vill.
Det är först när personer som ovanstående exempel tar alla chanser de får att trycka ned sina åsikter i halsen på andra bilägare som det blir både fel och rejält löjligt.
I synnerhet när det sker mer eller mindre anonymt på nätet.
Jag har kört det mesta inom både prestandabils-, sportbils- och det riktigt extrema supersportbilssegmenetet.
Inte sitter jag och myser bakom ratten i en riktigt dyr premiumbil och tycker "synd" om stackaren framför i sin rostiga gamla Saab för det.
Vem vet? Bakom ratten i den skruttiga rostiga bilen kanske Fuglesang sitter ... Då tvekar jag inte att påstå att han är
liiite fränare än mig oavsett vad jag än kör.
I slutet av dagen är det vad som finns innanför pannbenet som räknas. Inte vad det står på bilen, hur tjock plånboken är eller vad som finns under motorhuven.
Jag har ett träffsäkert exempel från verkligheten. Träffade en äldre man som höll sin gamla P1800 väldigt kär.
"
Klart man tar ett varv förbi kiosken ibland, där ungdomarna står och de tittar på en, skrattar och tycker väl att det är kul att den gamle gubben kunnat unna sig en sådan skrothög på äldre dagar. Men det är då jag åker hem och skiftar till Lamborghini Countachen och så tar jag ett nytt varv förbi pojkspolingarna. Det är obetalbart ..."