4218
Sök

Volvo 142 turbo!

kommentarer och tips och hjälp och tilltyckningar om hur man ska bygga är väldigt uppskattat!

3 667 Visningar
Uppdaterades senast 24 januari 2013
14 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej har nu bestämt mig för att damma av gamla 142an och börja göra iordning de.

Har en känsla av att det kommer bli ett långt projekt, och skulle verkligen behöva tips och hjälp om både motor bygge och karosseri!

Ska som sagt sänka ner en turbo motor i den och är det då lättast att försöka hitta en färdigbyggd och sänka ner eller bygga en egen? i så fall vilken motor ska man bygga av som är bäst? vad ska man ha för bakaxel? duger orginal eller kanske slänga dit en från 740? om det ens passar?

Har bara hållit på med bmw innan så volvo är inte mitt starkaste område.. men synd att bara låta en sådan bil stå och rosta!


14 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#2
]Har som sagt precis börjat med min 142a som jag tänkte göra i ordning och hissa ner en turbo motor i.
har inte hunnit gjort så mycket mer än att palla upp den på pall-bockar, så ska allt plockas ner och blästras och eventuell rost ska lagas innan nedslipning och lackning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127427/127427-37e6c0c465af240495309931c8101116.jpg
Senast redigerat av ante-gotland (23 januari 2013)


1 677 Inlägg
23 januari 2013
#3
Gött! smile

302 Inlägg
23 januari 2013
#4
Snyggt. Ska den regas o va laglig sen eller är det bara bus som gäller?
Helt rätt att renovera en klenod.

14 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#5
Har inte riktigt bestämt mig ännu hur jag sak göra, funderar på att besiktiga med original b20 sedan hänga i en värre motor efter besiktningen, är ju två år mellan besiktningarna så är ju inte så jobbigt smile


14 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#6
hu spenderat flera timmar i garaget för att försöka få av bakaxeln! och man kan säga att bultarna och muttrarna hade rostat fast så in i helvete fick av några stag av med kardanen och alla bromslangar och vajrar, men när de kom till sista bultarna lyckades jag ta sönder mitt spärrskaft då tog jag tryckluften och en mutterknackare och fick då två hylsor att spricka trots att allt var dränkt i 5-56.. men har tagit på starkare rostlösare så får vi hoppas det går bättre imorgon! mer bilder kommer komma innom kort!


Lichln!
19 Inlägg
24 januari 2013
#7
ante-gotland skrev:
hu spenderat flera timmar i garaget för att försöka få av bakaxeln! och man kan säga att bultarna och muttrarna hade rostat fast så in i helvete fick av några stag av med kardanen och alla bromslangar och vajrar, men när de kom till sista bultarna lyckades jag ta sönder mitt spärrskaft då tog jag tryckluften och en mutterknackare och fick då två hylsor att spricka trots att allt var dränkt i 5-56.. men har tagit på starkare rostlösare så får vi hoppas det går bättre imorgon! mer bilder kommer komma innom kort!

Prova att värm med gas,eller ännu bättre en induktionsvärmare! brukar funka kanon på sånt som sitter så in åt h-vete. smile

"Somliga kallar det för lyx,Mercedes kallar det standard."

235 Inlägg
24 januari 2013
#8
prem lagd !

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.

14 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#9
efter  första försöket att få loss bakaxeln såg verktygen ut såhär..https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127427/127427-d825ad8b7fdd16b3a7368b1e4c658207.jpg...

fick ett bra tipps att värma så försökte även med det, men gasen tog slut ganska fort så fick nog inte det tydligt varmt så har inhandlat mer gas så lossnar det inte imorgon så blir det fram med vinkelslipen! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127427/127427-f5c43a88a08acdedf650fa217262e633.jpg


1 146 Inlägg
24 januari 2013
#10
ska följas smile
lätt en av mina favorit bilar smile
142:an heliga big_smile


Maskinförare
681 Inlägg
2 februari 2013
#11
Hur går det här då? smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442


Sök