2737
Sök

Ryckig Renault Megane

172 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Min Megane -99 har börjat bete sig underligt. Det hela började med att jag drog av två tändkablar från dess två tändstift. Bilen stod så under natten, med stängd huv. När jag idag skulle köra iväg går det bra drygt 3km, sen börjar den hacka enormt. (Teoretiskt sätt som att man kör på 5:an istället för 1:an). Bilen går att få igång om man gasar, fast den beter sig fortfarande likadant. Har inte testat att köra bilen med de två tändkablarna utdragna, men jag har testat att starta den utan dom i och jag kan inte märka av någon större skillnad mot om de skulle sitta i. Anmärkningsvärt(?) är att bilen dör inte om de två utdragna tändkablarna läggs mot en jordad punkt. Tar man bort dem från den jordade punkten dör bilen.

Min teori är att bilen inte går på de två cylindrarna när den börjar bli varm.
Tändkablarna har alltså gnista fram till tändstiften. Kan det vara så enkelt att just de två tändstiften är dåliga?
Och varför har dom blivit dåliga över en natt utan tändkabel på huvudet?

Hoppas ni kan hjälpa mig. Är något oklart så fråga gärna!
Tack på förhand.

847 Inlägg
23 januari 2013
#2
troligtvis har du dragit isär kolet i tännkablarna byt dessa 2 eller samtliga så går det nog bra smile mvh

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

172 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#3
Tack för tipset! Får slå en kik på det imorgon!
Går det att felsöka tändspolarna på något enkelt sätt? Typ med multimeter eller liknande.

847 Inlägg
23 januari 2013
#4
mwiechert skrev:
Tack för tipset! Får slå en kik på det imorgon!
Går det att felsöka tändspolarna på något enkelt sätt? Typ med multimeter eller liknande.

Enklaste är ju att byta kablarna, blanda inte ihop dom bara tongue , det enklaste sättet är att montera ett löst stift och lägga den ovanpå toppen och öka avståndet på stiftet minst 1,5-1,8 mm sen ser du ju om det blir gnista , får du ingen gnista är det troligen kablen eftersom du dragit i den

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

172 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#5
Crxkoffe skrev:
mwiechert skrev:
Tack för tipset! Får slå en kik på det imorgon!
Går det att felsöka tändspolarna på något enkelt sätt? Typ med multimeter eller liknande.

Enklaste är ju att byta kablarna, blanda inte ihop dom bara tongue , det enklaste sättet är att montera ett löst stift och lägga den ovanpå toppen och öka avståndet på stiftet minst 1,5-1,8 mm sen ser du ju om det blir gnista , får du ingen gnista är det troligen kablen eftersom du dragit i den

Ska jag testa detta när bilen är igång alltså?

847 Inlägg
24 januari 2013
#6
mwiechert skrev:
Crxkoffe skrev:
mwiechert skrev:
Tack för tipset! Får slå en kik på det imorgon!
Går det att felsöka tändspolarna på något enkelt sätt? Typ med multimeter eller liknande.

Enklaste är ju att byta kablarna, blanda inte ihop dom bara tongue , det enklaste sättet är att montera ett löst stift och lägga den ovanpå toppen och öka avståndet på stiftet minst 1,5-1,8 mm sen ser du ju om det blir gnista , får du ingen gnista är det troligen kablen eftersom du dragit i den

Ska jag testa detta när bilen är igång alltså?

Du tar upp tändatiftet och trycker i det i tändhatten och lägger det på toppen sen när du kör på startmotorn så ska det komma gnidstor, har du varit hos någon verkstad och frågat om dom kan kolla kompet i alla cylindrar? Mvh

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

172 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#7
Jag har mätt resistensen i varje tändkabel nu.

Kabel 1: 1.82 kOhm
Kabel 2: 1.75 kOhm
Kabel 3: 1.26 kOhm
Kabel 4: 34,9 kOhm roll  (Den jag "ryckt" mest i)

Svart på vitt borde detta vara felet. Ska köpa nya kablar, återkommer med resultatet!

6 Inlägg
24 januari 2013
#8
tänk på  att det kan också vara ditt alarm som klyddar hade exakt samma problem med min efter tändstiffts byte och då började larmet klydda, testa att stanna bilen och lås sen öppna bilen efter att den har börjat hacka !


172 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#9
Takacs skrev:
tänk på  att det kan också vara ditt alarm som klyddar hade exakt samma problem med min efter tändstiffts byte och då började larmet klydda, testa att stanna bilen och lås sen öppna bilen efter att den har börjat hacka !

Tänker du på startspärr? Har testat det du beskrev utan att det hjälpte.. Har inget larm smile

847 Inlägg
24 januari 2013
#10
Hoppas det löser sej smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

172 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#11
Nu går den på alla cylindrar efter byte av tändkablar. Dock har lampan för elektroniskt fel nu tänts. (Efter batteribyte). Lampan blinkar hela tiden då bilen är igång, men lyser fast då man gasar. Tomgången är helt normal. Dock höjs mätaren för vattentemperaturen i takt med varvmätaren. Känns som att någon kabel är sönder eller något ligger och skaver någonstans. Borde vara runt batteriet (som nu är på laddning). Någon som har något tips?

847 Inlägg
28 januari 2013
#12
Ska forska lite om detta ikväll, återkommer under dagen ,låter skumt

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

847 Inlägg
28 januari 2013
#13
Har du kollat felkoder eller nollställt dom?

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

172 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#14
Bumpar upp denna tråd. Varken jag eller verkstad har lyckats att läsa av felkoder. Tips någon?

172 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#15
Update: spelar ingen roll vilken tändkabel man drar ut, den beter sig likadant ändå. Drar man ur två stycken sker en förändring. Lutar åt tändspole?

172 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#16
Har bytt tändspole utan resultat. Vad kan det då vara?


Sök