2652
Sök

Etanolkonvertera volvo sugmotor

118 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1
fick en idé att jag skulle etanolkonvertera 240in, men tjänar jag någon märkbar effekt av det?
är ju den ev effekten jag är ute efter inte att rädda världen..

men hur går jag enklast och framförallt, billigast till väga? kan jag höja bränsletrycket bara?
man kan ju klämma btr:en och kanske större spridare? räcker det eller är det mer avancerat än vad jag tror


1 758 Inlägg
23 januari 2013
#2
Utan att höja kompressionen och justera tändningen tjänar man i regel ingenting på en etanolkonvertering.

118 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#3
är det noga att kompressionen är exakt? för högre komp är de ju för har planad topp 2mm


671 Inlägg
28 januari 2013
#4
Var med om etanolbrand i kompisens rallybil !
Klart snuskigt då det bara rök om plasten vid insuget och ingen flamma som syntes.
Blir nog och tänka om ifall man verkligen vågar gå tillbaks till etanol...

5 705 Inlägg
28 januari 2013
#5
Om du ska etanolkonvertera för att kunna ta ut mer effekt så behöver du antingen mer komp eller tvångsmatning (turbo/krompressor).

Det står inget om vad du har för bränslesystem du har, men eftersom du pratar om att höja bränsletrycket så antar jag att du har en F-motor.

Det enklaste sättet är att klämma ihop BTRen lite så du får högre bränsletryck, men detta gör att spridarbilden inte blir lika fin.
Det näst bästa sättet är att byta till 30-40% större spridare.
Och det bästa sättet är att montera ett mappbart sprut och en bredbandslambda för att sedan mappa för bästa effekt.

Men personligen skulle jag bara leta reda på hög-ohmiga spridare i passande storlek.

Och jag antar att du inte vill överladda motorn vilket betyder att du vill sugtrimma.
Det du behöver göra då för att få ut så mycket effekt som möjligt är att plana toppen så du får ett kompressionsförhållande som är lagom till E85 (14:1 verkar vara det optimala efter vad jag läst på olika forum, vet tyvärr inte hur många mm planing det blir)

Och sen även ställa på förtändningen några grader.

Och självklart även stoppa i någon vassare kam än M-kammen. T.ex en K-kam eller vassare, beror på var du vill ha registret. K-kammen tycker jag är perfekt i en bruksbil då den drar fint redan från botten men orkar ändå varva.
Och kan även vara en bra idé att stoppa i ett lättare svänghjul då motorn blir mycket rappare på gasen med mindre roterande massa och den orkar även varva bättre.
Och när vi ändå pratar om att ta bort roterande massa så kasta hö-fläkten åt helvete och montera en el-fläkt istället, även detta kommer göra att motorn blir rappare på gasen och "låser upp" någon enstaka hästkraft.
Sen behövs ju även flödet förbättras, det som åker in måste ju ut också. Det är ju 2" avgas original så det räcker ju ett tag, men se till så det är bra flöde genom eventuell katalysator och ljuddämpare. Sista ljuddämparen är bara att byta ut mot en fullflödes för med den på så tar det nästan tvärstopp vid 4000-4500rpm för att avgaserna hinner inte ut.


Men om enda modifikationen du tänkt göra är att skicka E85 istället för BF95/98 och tror att det ger dig en massa hästkrafter så är det bara att glömma. Själva etanolkonverteringen ger ingen märkbar effektskillnad, den enda skillnaden blir att avgaserna luktar mycket mindre och det blir 2-3kr billigare per mil i bränslekostnad (räknat på 30% högre bränsleförbrukning).


118 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#6
tack för ett bra svar!!
men då tror jag ja skiter i å köra på etanol, va mest intresserad om det fanns enkla hk å hämta genom att göra det.

m-kammen har jag redan kastat ur och det är el-fläkt original


5 705 Inlägg
28 januari 2013
#7
rjohansson_ skrev:
tack för ett bra svar!!
men då tror jag ja skiter i å köra på etanol, va mest intresserad om det fanns enkla hk å hämta genom att göra det.

m-kammen har jag redan kastat ur och det är el-fläkt original

Tack för visad uppskattning smile

Ja det är fint det smile


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
29 januari 2013
#8
Om man lånar tråden lite.. OM man INTE är ute efter mer effekt, kan man ändå på något bra & billigt sätt etanol/E85 konvertera i mitt fall då en 740 från 88 bara för att lura sig själv om att man tankar lite billigare? tongue

Sett många som pratat om det att man "köper en grej för 6-800:- sen är det bara att tanka & köra?

skulle vara grymt att prova iallafall smile


5 705 Inlägg
30 januari 2013
#9
Piratstikin skrev:
Om man lånar tråden lite.. OM man INTE är ute efter mer effekt, kan man ändå på något bra & billigt sätt etanol/E85 konvertera i mitt fall då en 740 från 88 bara för att lura sig själv om att man tankar lite billigare? tongue

Sett många som pratat om det att man "köper en grej för 6-800:- sen är det bara att tanka & köra?

skulle vara grymt att prova iallafall smile

Det absolut billigaste är att klämma ihop original BTR lite grann (ca 1mm har jag för mig ska vara tillräckligt men var över ett år sedan jag läste på om att E85-konvertera en B230F).
Har sett någonstans tidigare att det finns att köpa ombyggnadssatser till B230-btr så man gör den till en justerbar, men vet tyvärr inte var man kan köpa.

Kan länka en guide hur man höjer trycket på original BTR:
http://www.300power.com/forum/index.php … 7#msg33017
Denna guide visar hur man gör på BTR från en B200F, men enda skillnaden är att B200F har 2,5bar BTR original medan B230F har 3,0bar annars är det exakt samma.


(btw, det går att köra en B230F på endast E85 utan några modifikationer alls men motorn går lite för snålt så man tappar effekt och motorn blir riktigt segstartad även när det är +10-15°C och bilen kommer kännas löjligt slö (som att en B230F inte är tillräckligt slö original lol))


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
30 januari 2013
#10
simlar skrev:
Piratstikin skrev:
Om man lånar tråden lite.. OM man INTE är ute efter mer effekt, kan man ändå på något bra & billigt sätt etanol/E85 konvertera i mitt fall då en 740 från 88 bara för att lura sig själv om att man tankar lite billigare? tongue

Sett många som pratat om det att man "köper en grej för 6-800:- sen är det bara att tanka & köra?

skulle vara grymt att prova iallafall smile

Det absolut billigaste är att klämma ihop original BTR lite grann (ca 1mm har jag för mig ska vara tillräckligt men var över ett år sedan jag läste på om att E85-konvertera en B230F).
Har sett någonstans tidigare att det finns att köpa ombyggnadssatser till B230-btr så man gör den till en justerbar, men vet tyvärr inte var man kan köpa.

Kan länka en guide hur man höjer trycket på original BTR:
http://www.300power.com/forum/index.php … 7#msg33017
Denna guide visar hur man gör på BTR från en B200F, men enda skillnaden är att B200F har 2,5bar BTR original medan B230F har 3,0bar annars är det exakt samma.


(btw, det går att köra en B230F på endast E85 utan några modifikationer alls men motorn går lite för snålt så man tappar effekt och motorn blir riktigt segstartad även när det är +10-15°C och bilen kommer kännas löjligt slö (som att en B230F inte är tillräckligt slö original lol))

haha ja det låter dock mindre bra tongue bara att man minst håller original effekten fast tankar på E85 tongue tror att kammen är bytt dock då den låter som en ångbåt på tomgången och är bra mycket starkare än "alla andra 115 hästars" jag haft, men inte säker. men om man ställer om den där BTR grejen så är det bara att tanka på? tänkte mest så pump osv håller för E85?


5 705 Inlägg
30 januari 2013
#11
Piratstikin skrev:
simlar skrev:
Piratstikin skrev:
Om man lånar tråden lite.. OM man INTE är ute efter mer effekt, kan man ändå på något bra & billigt sätt etanol/E85 konvertera i mitt fall då en 740 från 88 bara för att lura sig själv om att man tankar lite billigare? tongue

Sett många som pratat om det att man "köper en grej för 6-800:- sen är det bara att tanka & köra?

skulle vara grymt att prova iallafall smile

Det absolut billigaste är att klämma ihop original BTR lite grann (ca 1mm har jag för mig ska vara tillräckligt men var över ett år sedan jag läste på om att E85-konvertera en B230F).
Har sett någonstans tidigare att det finns att köpa ombyggnadssatser till B230-btr så man gör den till en justerbar, men vet tyvärr inte var man kan köpa.

Kan länka en guide hur man höjer trycket på original BTR:
http://www.300power.com/forum/index.php … 7#msg33017
Denna guide visar hur man gör på BTR från en B200F, men enda skillnaden är att B200F har 2,5bar BTR original medan B230F har 3,0bar annars är det exakt samma.


(btw, det går att köra en B230F på endast E85 utan några modifikationer alls men motorn går lite för snålt så man tappar effekt och motorn blir riktigt segstartad även när det är +10-15°C och bilen kommer kännas löjligt slö (som att en B230F inte är tillräckligt slö original lol))

haha ja det låter dock mindre bra tongue bara att man minst håller original effekten fast tankar på E85 tongue tror att kammen är bytt dock då den låter som en ångbåt på tomgången och är bra mycket starkare än "alla andra 115 hästars" jag haft, men inte säker. men om man ställer om den där BTR grejen så är det bara att tanka på? tänkte mest så pump osv håller för E85?

Jo det ska bara vara att tanka på. Du kommer dock behöva byta bränslefilter och kanske även slangar inom en snar framtid för etanolen löser upp all skit bensinen lämnat i bränsleledningarna och denna skit sätter sig i bränslefiltret.
Slangarna brukar även börja läka av exakt samma orsak, bensinen har satt igen porerna i slangarna med skit och sen börjar man köra E85 i (nästan) 30år gamla slangar så tar etanolen med sig skiten och slangarna börjar då att läka.

Sen finns det att köpa Red Line SI-alcohol för att smörja bränslepumpen med, vissa rekommenderar den vissa inte. Orsaken till att vissa rekommenderar SI-Alcohol är för att E85 är mycket strävare bränsle än bensin och smörjer då inte bränslepumpen/arna lika bra.
(Finns på Mekonomen, 160kr för en flaska och en fläska räcker till ca 400L E85. artnr 41-10140)


5 705 Inlägg
30 januari 2013
#13
Piratstikin skrev:
okej smile får tacka för bra & snabba svar big_smile

Tack för visad uppskattning smile
Sitter ändå bara och slösurfar just nu så är kul att kunna avvara några enstaka minuter att faktiskt göra något vettigt tongue


1 758 Inlägg
30 januari 2013
#14
Har kört mellan 50 och 100% E85 i helt omodifierade rödblockare, men utan att modifiera kompression och/eller tändning finns egentligen inget att hämta. 50% brukar funka helt ok, även om man märker att motorn blir lite svagare. Över det funkar det att köra, men man märker tydligt att motorn inte riktigt går som den borde. Och som simlar säger kan det bli startproblem även i plusgrader med såpass mycket etanol.
Det går i de flesta fall att köra upp till 100%, men då går motorn lite väl snålt på dellast och fullgas.
Även vid relativt låga 50% har jag inte märkt någon direkt skillnad i ekonomi så länge som man i övrigt kör original. Det blir lite billigare att tanka, men å andra sidan kommer man inte lika långt på en tank så det går i princip på ett ut.
Stora fördelen med etanol är det högre oktantalet, men då måste man som sagt öka kompression och/eller tändning för att utnyttja det. Kör man etanol på "bensinkomp" får man bara en motor som visserligen fungerar, men som inte utnyttjar bränslets potential.

379 Inlägg
1 februari 2013
#15
Kör man en sunkig 740 med B230F med LH 2.4 så finns en getto lösning om man bara vill åka billigt.

Tanka ren E85, å kör bara! Bilen kommer gå skitilla ett tag, sen kommer lambda lampan tända sig, å den går då i limphome å fetar på soppa för säkerhet. Bilen går då att köra helt okey, slö men de funkar så länge man inte varvar mer än 3000 rpm tongue

Annars är de absolut bästa som redan nämts att byta spridare, klämma regulatorn fungerar mycket dåligt. Bilen blir svårstartad som helvete om man inte byter spridare.

De finns massor av begagnade spridare att skaffa om man bara söker lite, tips är att ta ifrån motorer med lite mer pulver ärn en B230F, tex BMW 16v eller mindre turbo maskiner, dom ligger runt 300cc på spridarna som vi vill ha.

VD Hammar
613 Inlägg
1 februari 2013
#16
Vad ska man ha för komp i b230in för att tjäna effekt genom att tanka e85 då?

MVH Johan

118 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#17
14:1 var det en som skrev längre upp i tråden


5 705 Inlägg
1 februari 2013
#18
opela skrev:
Vad ska man ha för komp i b230in för att tjäna effekt genom att tanka e85 då?

Vad jag läst mig till så verkar de flesta rallycross-motorerna som körs på E85 ha runt 14:1 i kompressionsförhållande, efter det så pratas det om att man börjar tappa effekt för man måste skicka in så mycket bränsle för att kyla förbränningsrummet.

Så 14:1 i kompressionsförhållande för max effekt på E85.

Men kan säga som så, alla komp.förhållanden som det spikar med på bensin tjänar du effekt på att köra E85 smile
(Sen går det att köra vassare tändning på E85 än bensin och där tjänar man effekt)


VD Hammar
613 Inlägg
1 februari 2013
#19
simlar skrev:
opela skrev:
Vad ska man ha för komp i b230in för att tjäna effekt genom att tanka e85 då?

Vad jag läst mig till så verkar de flesta rallycross-motorerna som körs på E85 ha runt 14:1 i kompressionsförhållande, efter det så pratas det om att man börjar tappa effekt för man måste skicka in så mycket bränsle för att kyla förbränningsrummet.

Så 14:1 i kompressionsförhållande för max effekt på E85.

Men kan säga som så, alla komp.förhållanden som det spikar med på bensin tjänar du effekt på att köra E85 smile
(Sen går det att köra vassare tändning på E85 än bensin och där tjänar man effekt)

jo men ha 14:1 i en bruksbil är de nog ingen som har, tänkte mer ekonomiskt
är inte ett dugg intresserad av det egentligen men eftersom etanol o b230 kommer upp stup i ett, därför tänkte jag att de skulle vara bra om någon vet smile

MVH Johan

KHRacing
1 februari 2013
#20
endorfinslaven skrev:
Var med om etanolbrand i kompisens rallybil !
Klart snuskigt då det bara rök om plasten vid insuget och ingen flamma som syntes.
Blir nog och tänka om ifall man verkligen vågar gå tillbaks till etanol...

Etanol/E85 brinner inte utan flamma alls - Dock gör METANOL det


Sök