23 januari 2013
Trådstartare
Tjena!
Bilen det handlar om är en Golf MK2 -89. 1,8L RP-motor som gått ca 11 000 mil.
Hade "diverse" tecken på att toppackningen var kass ganska länge, och hade planerat att byta. En dag i slutet av oktober var det dock tvärstopp, motorn gick inte ens runt längre och jag misstänkte att en cylinder blivit vattenfylld. När toppen väl var av var mycket riktigt en cylinder vattenfylld, men skadorna på toppackningen var inte så pass stora som de borde varit för att lyckas fylla en hel cylinder, så frågan är hur det gick till..
Toppen är ganska väl genomgången och har blivit både planad och fått inslipade ventiler. Ny sotningssats och arp-bultar. Samt omvårdnad och seriöst arbete.
Efter många om och men och diverse efter kringliggande problem så kunde till slut motorn startas - men oljan skummade rejält och var som baileys (gräddliknande sörja men rinnig som vatten) i konsistensen. I hopp om att det var vatten som letat sig in sen tidigare så bytte jag den och körde runt den nya ca 10 minuter. Allt verkade frid och fröjd. Upptäckte sedan att även den oljan hade skummat, om möjligt ännu mer - och hade precis samma konsistens.
Det känns ganska uteslutet att så mycket vatten hade letat sig in i motorn förut, med tanke på att det blir så utblandat på så kort tid, trots tre oljebyten. Svårt att säga om det försvinner kylarvatten dock, då motorn inte gått varm vid alla byten.
Frågan är vad det kan vara för fel. Är nya toppackningen blåst? Och isåfall hur är det möjligt? Spricka i toppen? Vad tror ni?
TACK på förhand!
Senast redigerat av DiskBengt (23 januari 2013)
Mvh // DiskBengt aka GRDL