3459
Sök

Golf MK2: Nybytt toppackning, men problemen ökade

Inte Feltema
156 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Bilen det handlar om är en Golf MK2 -89. 1,8L RP-motor som gått ca 11 000 mil.

Hade "diverse" tecken på att toppackningen var kass ganska länge, och hade planerat att byta. En dag i slutet av oktober var det dock tvärstopp, motorn gick inte ens runt längre och jag misstänkte att en cylinder blivit vattenfylld. När toppen väl var av var mycket riktigt en cylinder vattenfylld, men skadorna på toppackningen var inte så pass stora som de borde varit för att lyckas fylla en hel cylinder, så frågan är hur det gick till..

Toppen är ganska väl genomgången och har blivit både planad och fått inslipade ventiler. Ny sotningssats och arp-bultar. Samt omvårdnad och seriöst arbete.

Efter många om och men och diverse efter kringliggande problem så kunde till slut motorn startas - men oljan skummade rejält och var som baileys (gräddliknande sörja men rinnig som vatten) i konsistensen. I hopp om att det var vatten som letat sig in sen tidigare så bytte jag den och körde runt den nya ca 10 minuter. Allt verkade frid och fröjd. Upptäckte sedan att även den oljan hade skummat, om möjligt ännu mer - och hade precis samma konsistens.

Det känns ganska uteslutet att så mycket vatten hade letat sig in i motorn förut, med tanke på att det blir så utblandat på så kort tid, trots tre oljebyten. Svårt att säga om det försvinner kylarvatten dock, då motorn inte gått varm vid alla byten.

Frågan är vad det kan vara för fel. Är nya toppackningen blåst? Och isåfall hur är det möjligt? Spricka i toppen? Vad tror ni?

TACK på förhand!
Senast redigerat av DiskBengt (23 januari 2013)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
24 januari 2013
#2
oljekylaren gissar jag på. eftersom den är vattenkyld

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
#3
Growe skrev:
oljekylaren gissar jag på. eftersom den är vattenkyld

Och jag dubblar den gissningen

Aluminium som ger upp med tiden (själv råkat ut för)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Inte Feltema
156 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#4
Ni tror det? Låter ju som en ganska lättsam lösning i så fall. Men väldigt lustigt sammanträffande om den ska fara sönder just samtidigt som man byter toppackningen?

Mvh // DiskBengt aka GRDL

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
#5
DiskBengt skrev:
Ni tror det? Låter ju som en ganska lättsam lösning i så fall. Men väldigt lustigt sammanträffande om den ska fara sönder just samtidigt som man byter toppackningen?

Det du KAN göra är att koppla förbi den, då märker du ju om problemet försvinner smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Inte Feltema
156 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#6
Absolut! Nu har jag legat däckad i förkylning en vecka, men har lyckats kolla upp oljekylarhistorien nu och kommit fram till att jag inte har någon sådan, tyvärr! neutral Enligt vagcats skisser finns det tydligen modeller som inte har någon sådan, vad som dock är besynnerligt är att RP-motorn borde ha det.. Självklart är väl just min ett undantag?! Så.. fler teorier uppskattas? hmm
Senast redigerat av DiskBengt (1 februari 2013)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

Avstängd
10 388 Inlägg
1 februari 2013
#7
DiskBengt skrev:
Absolut! Nu har jag legat däckad i förkylning en vecka, men har lyckats kolla upp oljekylarhistorien nu och kommit fram till att jag inte har någon sådan, tyvärr! neutral Enligt vagcats skisser finns det tydligen modeller som inte har någon sådan, vad som dock är besynnerligt är att RP-motorn borde ha det.. Självklart är väl just min ett undantag?! Så.. fler teorier uppskattas? hmm

Hmm, ja nej då vet jag inte. Var värt en tanke (sitter ju innanför oljefiltret annars, lätt att se).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Inte Feltema
156 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#8
Jepp, som synes på denna bilden - jag tycks dock ha det mellersta alternativet. Hade dock varit väldigt skönt om det skulle varit den, om det fanns någon, som det var fel på..

Fler förslag? Någon? smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL

Avstängd
10 388 Inlägg
2 februari 2013
#9
Bara en vild tanke; inte möjlighet att det skulle kunna finnas vatten "kvar" på något dumt ställe sen "första gången"?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
2 februari 2013
#10
Hur planslipades toppen? Jag fräste en gång ned en topp så att den blev plan och spegelblank. Packningen sköts med en gång....

Kan inte din bil. Men en jag hade tidigare hade vattenkylt eller vattenvärmt insugningsrör. Packningen mellan topp o rör läckte vatten rakt in i motorn.

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
3 februari 2013
#11
Meaganeowner skrev:
Hur planslipades toppen? Jag fräste en gång ned en topp så att den blev plan och spegelblank. Packningen sköts med en gång....

Kan inte din bil. Men en jag hade tidigare hade vattenkylt eller vattenvärmt insugningsrör. Packningen mellan topp o rör läckte vatten rakt in i motorn.

spegelblank brukar sällan vara någon höjdare smile

ska vara lite halvgrov yta för att det ska bli bra.

Kör fort så hinner inget hända...

Inte Feltema
156 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#12
Tack för svaren!

Vatten kvar är ju inte omöjligt, jag trodde det var så från början. Men jag har trots allt bytt oljan två gånger (tredje tanken i nu) efter, oljefilter en gång, och båda gångerna har det varit lika sörjigt. Så frågan är hur mycket det egentligen kunde varit kvar.

Toppen planslipades av en erfaren man som pratade om strukturen, att den inte fick vara varken för fin eller grov. Så jag tror att han kan sin sak.. Men man vet aldrig.

Mvh // DiskBengt aka GRDL


Sök