2549
Sök

Saab 9-3 vibrerar och tappar kraft stillastående vid högre varvtal. Bilen hackar fram vid körning.

81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#1
Hallåj, nu har jag letat som en galning på nätet utan framgång och håller tummarna för att ni kanske kan ge mig en hand på traven lol

Bil

Saab 9-3 2.0T 2002

Problemet

Vi säger att jag kör på en raksträcka i 50 km/h, håller jag en mjuk och jämn gas (alltså inte pedalen i botten) så börjar bilen hacka sig fram när den når 2-3k rpm, det blir inga extrema hackningar utan lite smått och ibland stora. När jag står still med bilen och håller en jämn mjuk gas så den går sakta upp i varv så går det bra fram tills den når 2-3k rpm då börjar det liksom vibrera i motorn samtidigt som den tappar kraft mad . Sen så blinkade CE ett tag och slutade, men nu när jag testade att varva ett par gånger till så började ce lampan lysa och försvinner inte. Efter att jag släpper gasen så hamnar bilen i lite underläge på tomgången och det e nästan likadana vibrationer som när jag varvar, men efter 5 sek så fixar den sig och hamnar på perfekt tomgång och inga vibrationer. Kör jag gasen i botten går den som den ska.

Detta har jag filmat http://www.youtube.com/watch?v=7cZENMt-LAM
Inte säkert att man hör så bra, men när bilen kommer runt 3k rpm då börjar det (med hörlurar borde det höras)

Vad har jag gjort då?
Jag har kollat lmm:en, DI:n, Tändstiften, ifall den har hamnat på limp home mode. Problemet är också att jag är en fattig student, så om någon i Stockholmstrakterna har lust att felsöka med mig genom att jag använder vissa delar för att se om felet ligger där så vore det toppen.


Några råd?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
24 januari 2013
#2
Läs ut felkoden så är halva jobbet gjort


5 710 Inlägg
24 januari 2013
#3
NomOur skrev:
Jag har kollat , DI:n, Tändstiften,
Hur då?
Svårt att "kolla" man får helt enkelt provbyta.

Jag tycker det låter som DI-kasett.

MVH Jonas
..............

81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#4
Echonator skrev:
Läs ut felkoden så är halva jobbet gjort
Jo det måste jag ta och göra, tänkte på ifall detta är något ni sett eller stött på förut så jag kan få ett hum om vad det kan vara. Tack för svar!


81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#5
jonTe skrev:
NomOur skrev:
Jag har kollat , DI:n, Tändstiften,
Hur då?
Svårt att "kolla" man får helt enkelt provbyta.

Jag tycker det låter som DI-kasett.
Ja lite fel ordval av mig där, menar bara att jag kollat så kontakten sitter och liknande, men du vet ingen i stockholmstrakter som är villig att byta för en stund för att se det? Har inte lust och köpa saker som kanske inte behövs med min tunna plånbok sad . Tack för svar!


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
24 januari 2013
#6
Om det var så du "kollat" tändkassetten så sätter även jag mina pengar på kassetten. Hittar du ingen att byta med så åk till en verkstad och be att få låna en kassett som de har i felsökningsyfte. Du kan även låna på nån skrot mot att du köper den om den skulle vara felet


139 Inlägg
24 januari 2013
#7
NomOur skrev:
jonTe skrev:
NomOur skrev:
Jag har kollat , DI:n, Tändstiften,
Hur då?
Svårt att "kolla" man får helt enkelt provbyta.

Jag tycker det låter som DI-kasett.
Ja lite fel ordval av mig där, menar bara att jag kollat så kontakten sitter och liknande, men du vet ingen i stockholmstrakter som är villig att byta för en stund för att se det? Har inte lust och köpa saker som kanske inte behövs med min tunna plånbok sad . Tack för svar!
Har en bekant med tech II men det är dock i örebro hmm


81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#8
Echonator skrev:
Om det var så du "kollat" tändkassetten så sätter även jag mina pengar på kassetten. Hittar du ingen att byta med så åk till en verkstad och be att få låna en kassett som de har i felsökningsyfte. Du kan även låna på nån skrot mot att du köper den om den skulle vara felet
Jaha okej då blir det jakt på att låna en tändkasset!


81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#9
Har en bekant med tech II men det är dock i örebro hmm
Åfan sad


81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#10
Kom på också att jag plockade ur ett tändstift precis efter att jag varmkört den, dom var torra lite ljusbruna, stiften är ca 6 månader gamla ngk bcpr7es-11


139 Inlägg
24 januari 2013
#11
NomOur skrev:
Har en bekant med tech II men det är dock i örebro hmm
Åfan sad
Jo lite synd då saab tar en fin sexhundring för att plugga in sin och titta i 5 min:/


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
24 januari 2013
#12
NomOur skrev:
Kom på också att jag plockade ur ett tändstift precis efter att jag varmkört den, dom var torra lite ljusbruna, stiften är ca 6 månader gamla ngk bcpr7es-11
Precis som stiften ska se ut smile


81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#13
PhlippenDesignAudio skrev:
NomOur skrev:
Har en bekant med tech II men det är dock i örebro hmm
Åfan sad
Jo lite synd då saab tar en fin sexhundring för att plugga in sin och titta i 5 min:/
Sinnessjukt, jag bad dem göra en vevhusventilations uppdatering med material som jag själv kommit med, det ville dom ta 1300kr för, nej tack sa jag och montera det själv. Anledningen till att jag gick dit var för att jag gjorde fel med en slang.


81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#14
Echonator skrev:
NomOur skrev:
Kom på också att jag plockade ur ett tändstift precis efter att jag varmkört den, dom var torra lite ljusbruna, stiften är ca 6 månader gamla ngk bcpr7es-11
Precis som stiften ska se ut smile
Ah skönt och veta tack big_smile


139 Inlägg
24 januari 2013
#15
NomOur skrev:
PhlippenDesignAudio skrev:
NomOur skrev:

Åfan sad
Jo lite synd då saab tar en fin sexhundring för att plugga in sin och titta i 5 min:/
Sinnessjukt, jag bad dem göra en vevhusventilations uppdatering med material som jag själv kommit med, det ville dom ta 1300kr för, nej tack sa jag och montera det själv. Anledningen till att jag gick dit var för att jag gjorde fel med en slang.
Jo så är det! Lämnade in min 9000 för nya pinnbult i grenröret och det skulle kosta 2500:- hämtade bilen och fick betala 7500:- smile

Slutade med att jag böt koppling och turbo själv på min 9-5a smile


24 Inlägg
24 januari 2013
#16
Är den svårstartad när den väl är varm? När den går ryckigt är det pannan i framrutan eller lite småhack?

Pannan i framrutan är antingen Tändkassetten eller vevaxelgivaren som gjort sitt.


81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#17
PhlippenDesignAudio skrev:
NomOur skrev:
PhlippenDesignAudio skrev:

Jo lite synd då saab tar en fin sexhundring för att plugga in sin och titta i 5 min:/
Sinnessjukt, jag bad dem göra en vevhusventilations uppdatering med material som jag själv kommit med, det ville dom ta 1300kr för, nej tack sa jag och montera det själv. Anledningen till att jag gick dit var för att jag gjorde fel med en slang.
Jo så är det! Lämnade in min 9000 för nya pinnbult i grenröret och det skulle kosta 2500:- hämtade bilen och fick betala 7500:- smile

Slutade med att jag böt koppling och turbo själv på min 9-5a smile
Jävlar mad


81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#18
Hoffa1337 skrev:
Är den svårstartad när den väl är varm? När den går ryckigt är det pannan i framrutan eller lite småhack?

Pannan i framrutan är antingen Tändkassetten eller vevaxelgivaren som gjort sitt.
Nej den startar precis som alltid, startmotorn kanske har blivit lite svagare men det är nog batteriet bara. Pannan i framrutan är det inte utan det bli som små hack och ibland lite större men inga enorma ryck. Det händer endast när jag gasar såpass mycket att luftmängdsmätaren är på gränsen in till gula (mitten) området, alltså inte så mycket gas.


139 Inlägg
24 januari 2013
#19
NomOur skrev:
PhlippenDesignAudio skrev:
NomOur skrev:

Sinnessjukt, jag bad dem göra en vevhusventilations uppdatering med material som jag själv kommit med, det ville dom ta 1300kr för, nej tack sa jag och montera det själv. Anledningen till att jag gick dit var för att jag gjorde fel med en slang.
Jo så är det! Lämnade in min 9000 för nya pinnbult i grenröret och det skulle kosta 2500:- hämtade bilen och fick betala 7500:- smile

Slutade med att jag böt koppling och turbo själv på min 9-5a smile
Jävlar mad
Fint kalas för en studerande 18åring som man va dåsmile haha


81 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#20
PhlippenDesignAudio skrev:
NomOur skrev:
PhlippenDesignAudio skrev:

Jo så är det! Lämnade in min 9000 för nya pinnbult i grenröret och det skulle kosta 2500:- hämtade bilen och fick betala 7500:- smile

Slutade med att jag böt koppling och turbo själv på min 9-5a smile
Jävlar mad
Fint kalas för en studerande 18åring som man va dåsmile haha
7500 för en 18 åring var ju som guldtacklor cool



Sök