DieLuftWaffe skrev:
Kom på att du kan ju prova med Svinto (Stålull) Som du blöter med vatten och skrubbar bort ytrosten på dina hjulmuttrar
Tack för tipset, får se om jag provar det eller slänger skiten
JohnWayne skrev:
Trevligt
Eller hur!
Uppdatering!
Eftersom man "får" köra bilen några veckor fast man fått underkänt på bes så sköt jag lite på bromsjobbet och ägnade mig åt lite mindre viktiga saker istället...
Bytte till en "hi-tech" kickdown vajer istället för det sönderkapade och tattar modifierade original vajern jag hade.
Fick kapa ut lite på gasstaget
Och ta da!
Vart en helt annan bil att köra, växlar nästan som hon ska nu
La igen hålet för antennen lite provisoriskt för att slippa få massa regnvatten i skuffen.
Monterade en provisorisk skufflist, som var liiiite för kort...
Grävde fram mina original kapslar och provmonterade.
Vad tycks? hiss eller diss?
Men till det viktiga! fick ju som sagt 2st 2or på handbromsen och ojämna bromsar bak, så glad i hågen hissade jag upp henne, kravlade mig under och spände handbromsvajern samt justerade höger bromsen lite.
Därefter åkte jag lika glad till opus för att äntligen få bilen besiktigad för evigt!
Men det gick ju sådär...
Handbromsen var ok, men höger bak vart ännu sämre!?
på vägen hem märkte jag att höger bak låg på till och med...
så upp med fanskapet på en pallbock.
av med hjul och trumma, notera oljefläcken på träskivan... den var inte där innan jag tog av trumman...
packboxen till drivaxeln hade kastat in handduken.
plockade fram nya packboxar som jag hade liggande eftersom jag hade planer på att byta dom i förbyggade syfte.
Passade skiten?
nej...
så jag dammade iväg till Autotec i Västerås och beställde nya. efter 2 dagars väntan så fick jag äntligen hem dom.
Passade ju nästan...
Så dammade iväg till Momentum i västerås istället och slängde upp den gamla packboxen på disken och sa, jag vill ha en sån här fast hel.
och det fick jag
Satt som en smäck!
Sen slipade jag ur bromstrumman och dränkte den i bromsrengöring
Slipade även av beläggen och dränkte in dom i bromsrengöring...
Maskerade upp trumman
Kastade på lite färg (från lokala speedshopen så klart!)
Sen åkte jag glad i hågen in till Carspect, nu jävlar skulle hon ÄÄÄÄÄNTLIGEN bli besiktigad för sista gången.
WTF!? ännu sämre!?
Här lackade jag ur och ringde Hansen racing och beställde nya belägg och nya trummor till båda sidor.
Dagen efter, Ja! ni läste rätt. Dagen efter jag beställt så fick jag hämta ut grejerna från Postmord!
Allt var med
Så hissade upp bilen igen...
Av men hjulen.
Av med trumman
Jämförde nya och gamla trumman med varandra, och se på fan! dom var lika dana.
Provmonterade trumman
Även beläggen var rätt
Så jag tog lite bilder på hur allting ska sitta.
Plockade fram ett fiffigt litet verktyg jag köpt från China för att det var "bra och ha"
Krokade av alla fjädrar
Plockade ner allt, motionerade bromscylindern och sen gjorde jag rent allt efter jag tog bilden.
Noterade att det fanns 2st korta och 2st långa belägg, efter lite efterforskning kom jag fram till att det kortade belägget ska sitta framåt i färdriktningen.
Gjorde rent gummit hattarna till bromscylindern
Fettade in dom, rätt eller fel av mig?
Började plocka ihop bromsarna igen
Notera att handbromsarmen sitter fast i belägget med en låsring.
original sitter det som en hästsko som man ska klämma ihop... jävla rappel, låsringslösningen vart mycket bättre!
Snart ihop.
Ihop!
Självklart får man inte glömma självjusteraren!
Sen var det bara att göra om allt på andra sidan.
här han jag tydligen att beläggen åt fel håll sist...
Rev ner allt
Kom på att jag lika gärna kan byta packboxen på den här sidan också. så bort med drivaxeln
Den sitter bara med dom 4 muttrarna som håller bromsskölden, sen är det bara att dra rakt ut.
Ut med det gamla
Lite fett på den nya.
Och sen bankade jag in den
Och sen i med drivaxeln igen
plockade ihop bromsarna, med nya backa (åt rätt håll den här gången...)
Gjorde rent dom nya trummorna
och kräktes på lite färg
När jag var under bilen och kravlade så såg jag något kul...
Hängde upp skiten med najtråd så länge... tips på var man köpet vettiga avgasupphägningar?
Sen kom en polare förbi och hjälpte mig skruva lite, så istället för att göra något vettigt så byggde vi ett nytt handtag till tankluckan
Blir nog riktigt nice med lite finlir och några stänk färg
Det var allt jag hunnit med dom 2 senaste månaderna. ikväll åker trummorna på och bromsarna ska justeras in