MickeEng skrev:
Skönt att den har klarat besiktningen till slut
Haha glöm inte att besikta den igen på nyårsafton 2099 bara
Ska försöka komma ihåg det, men påminn mig gärna
DieLuftWaffe skrev:
Tänkte höra med dig hur du gick tillväga med rosten som var på bilen?
För den blev väl nerslipad på 80-talet så det blev väl en del ytrost på den?
sandpapper, roterade stålborste och tålamod...
Har tyvärr inte hänt mycket alls med bilen, små åkte lite efter besiktingen men har haft sjuka missljud från bakaxeln så vågade mig inte på några större utsvävningar tyvärr...
Så den här vintern tänkte jag spendera med att renovera bakaxeln, började med att plöja alla instruktionsfilmer på youtube och inhandlade sedan allt som behövs
Fyndade även en "ny" gått ca 100mil utväxling på fajsboken med 3.55 utväxling.
Rev isär bakaxeln från reservdelsbilen
och upp med bråtet på bänken. Räknade vad jag hade för utväxling och det visade sig att det var 3.5 i den.
Sen började jag demontera
Mycket viktigt att man håller kolla på vilken sida prylarna suttit på
I det här läget tog jag kväller, och låg senare sömnlös och funderade på utväxlingar.
Eftersom AOD lådan har överväxel på "4an" så varvar min bill nästan ingenting i 90 vilket resulterar i att lådan ligger och hoppar fram och tillbaka mellan 3an och 4an samt att den blir väldigt orkeslös.
Jag trodde jag hade lägre utväxling än 3.5 så när jag köpte 3.55 utväxlingen trodde jag det skulle bli bra.
Men i det här läget blev jag tveksam...
Här en en liten uträkning med 3.5 utväxling på 3500rpm, då skulle bilen gå i 101mph dvs 162kmh/h, så fort vågar jag inte köra med den här
Hur skulle det då se ut med 3.55 utväxling? där skulle det gå i 100mph dvs 160km/h istället, så ingen märkbar skillnad...
En ny utväxling kostar drygt 5000kr i sverige, billigare i usa men blir ungefär samma pris sen med frakt, tull, moms och skit... det vill jag inte betala, speciellt inte efter jag betalat ynka 1000kr för 3.55 utväxlingen
På chans kollade jag lite obskyra grupper på fajsbook och döm om min förvåning när det dök upp en komplett 8" klump som gått 50 mil efter renovering, med 4.11 utväxling och yukon lamelldiff!!
Jag köpte den...
Den väger 32kg och killen i kiosken som är ombud åt bussgods tycket jag var dum i huvudet
Men 4.11 i röven kommer det gå 86mph dvs 138km/h vid 3500rpm, tror det kan bli rätt så lagom
Så nu får jag renovera den andra klumpen ändå, stoppa i 3.55 utväxlingen och lägga den på hyllan helt enkelt