2635
Sök

Nira I3+

ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#1
kan någon hjälpa mig med mitt problem om nira?!

antagligen fel på den där förbannade vevaxelgivarn!
har 132 varv enligt datorn, ska givarn upp eller ner?
har filat till givarn nu så den ska komma längre ner men är ingen skillnad, bilen hostar inte ens.
vad ska ja göra?

HJÄÄÄÄÄLP !


Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 januari 2013
#2
sspencer skrev:
kan någon hjälpa mig med mitt problem om nira?!

antagligen fel på den där förbannade vevaxelgivarn!
har 132 varv enligt datorn, ska givarn upp eller ner?
har filat till givarn nu så den ska komma längre ner men är ingen skillnad, bilen hostar inte ens.
vad ska ja göra?
!

Vet inte hur niras flying led ser ut men har du skärmat av kablarna? Man ska inte behöva fila 1-0,5mm ska vara tillräckligt för en induktiv givare.

132varv är det på starten? i sånt fall låter det som ett troligt värde säker på att du har gnista & soppa?
Senast redigerat av MeloveGolf (25 januari 2013)


ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#3
kabeln är avskärmad från start, enligt nira ska den vara 0.5-1 mm ifrån svänghjulet och de står att man ska ha ca 200 rpm när man vrider på starten.
soppa kommer fram till fuelrailen iaf och gnista borde det vara, för nu har den börjat hosta iaf. men de är till och från med det hela tiden...

less på massa strul nu, ska åka is i morgon ! smile


7 276 Inlägg
25 januari 2013
#4
Står tändningen rätt på motorn mot vad sprutet tror?
Senast redigerat av Brains (25 januari 2013)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 januari 2013
#5
sspencer skrev:
kabeln är avskärmad från start, enligt nira ska den vara 0.5-1 mm ifrån svänghjulet och de står att man ska ha ca 200 rpm när man vrider på starten.
soppa kommer fram till fuelrailen iaf och gnista borde det vara, för nu har den börjat hosta iaf. men de är till och från med det hela tiden...

Hur ser inställningarna ut? Är det som i ms olika inställningar för olika triggerhjul?
Kanske någon med mer koll på nira kan svara på det.


sspencer skrev:
less på massa strul nu, ska åka is i morgon ! smile

Hehe tyvärr bitter sanning med eftermarknads sprut smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2013
#6
Det är ju trots allt den avancerade delen så du får svara på vad för motor du har? Vad för svänghjul har du? Är Nira ställt på 60-2 om du nu har 60-2?

Vad är problembilden? att motorn inte startar? eller bara att du tycker att du har för lågt varv?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#7
B5234T vit block volvo t5,

60-2, check!


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2013
#8
sspencer skrev:
B5234T vit block volvo t5,

60-2, check!

Och motorn startar inte gissar jag?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#9
nix.


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2013
#10
sspencer skrev:
nix.

Börja kolla bränsle (startgas)
Gnista, om den finns och när (stroboskop) lås mappen på 10grader exempelvis och se om du får 10grader.

Om du har gnista på rätt ställe så skall den starta på gas om inte annat ju. Gör den inte det måste något i motorn vara fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#11
vad menar du med låsa på 10 grader? smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2013
#12
sspencer skrev:
vad menar du med låsa på 10 grader? smile

Plippa in 10 i alla rutor som du kan tänkas använda, dvs typ mellan 0-120kPa och upp till 2500rpm eller så. Då kommer det alltid vara 10grader kring tomgång och du kan läsa av med stroboskopet i lugn och ro

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#13
ja har sämst gnista, antagligen de som gör att den inte tänder på soppan. sad


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2013
#14
sspencer skrev:
ja har sämst gnista, antagligen de som gör att den inte tänder på soppan. sad

Byg givaren då. Har du en riktig motor med originalmonterad riktig givare så ska det funka. Tänk på att vevaxelgivaren måste vara rätt mappad också.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#15
de är ju de att den hostar ju igång till och från, gnistan är dålig som fan och givare har ja 3st och testar med, dock har alla lika längder och samma art nummer.. soppa kommer enda fram för de va blött på stift och kolvtoppar, va nyss ut och kika.

vad menar du med att givarn ska va rätt mappad?
bilen är grundmappad och har gått fram tills datorn börja varna för givaren, men den varnar inte hela tiden.
har mellan 132 varv upp. tror mer på dålig gnista så testar byter stift imorgon och ser hur de går då..
borde hoppa igång då tycker jag.


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2013
#16
Haha, härligt när vi bygger tråden bakifrån.  In med all info innan vi gissar vidare :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#17
haha vi får väl läsa bakot nu då ;b


379 Inlägg
1 februari 2013
#18
Det är säkert kamsync givaren som är död. Va exakt står det på varningen i Nira?

7 276 Inlägg
1 februari 2013
#19
Det va mest troligen en dålig mapp som dödade stiften.
Eller ja, den va inte mappad alls utöver grundinställningarna...


ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#20
brains tack för hjälpen via fb, blev någon timmes prat där en fredanatt eller vare va ! smile
nu går bilen och de va inge givare som va döda, MEN svänghjulsgivarn är glapp och blinkar lite till och från men bilen startar endå smile



Sök