3096
Sök

Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet

180 449 Visningar
Projektet avslutat 11 oktober 2018
515 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#1
Länge kollat snett på den gamla 4 kantiga 80 talaren från Audi i form av 90 quattron med B2 karossen.
Man har ju sett nån enstaka som har fått ner lite mer motor under huven vilket inte gjort saken sämre.

I alla fall så dök det upp en 85a svart 30 mil bort, utan bild i annonsen som tur var annars hade det nog inte varit mitt garage den skulle stå i nu.
https://www1.garaget.org/archive/7/6651/314128/314128-2973605.jpg

https://www1.garaget.org/archive/7/6651/314128/314128-2973604.jpg

fanns/finns en del att göra men det fanns ju annat i mina planer också då jag på vägen hem passade på att hämta upp en 20V 5a i form av AAN från en S6 -95a och en växellåda från audi 100 quattro.

Då jag inte är tokerfaren utan bara lite hemmapulare så sattes målet att den ska vara på vägen lagligt sommaren 2013 så får vi väl se hur det går.

Detta va ju en stund sedan, september 2012 närmare bestämt
Då den fina arbetslokalen inte är särskilt isolerad som ni ser så har det tagit en stund
öser på med lite bilder tills vi är i kapp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-efd237eefca0b1db89cd29bc977789e3.jpg
Som ni ser är ju standarden på lokalen underbar wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2cfd722bfadec5dd507d85e40cd0805e.jpg
Lite senare på kvällen

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bf75cc13951d6d15952d40ae9e204a9b.jpg
Vaskade av motorn o låda
Fick tag i ny koppling snabbt o smidigt som verkar passa kanon

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-48b57c2d681f39d9b58df896710e33f9.jpg
Sådär nöjd med jobbet som låg framför

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-45f086313fa5023ab7929b030362d578.jpg
Gott om plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e78d5426fc5c3d6ca02b7e28498ab085.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0398a3429f6288cc0ed92c0344672591.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6f5caf46768e8d4a422af0141b4d93ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2ba71821a45d7cfd667b01326bf0f771.jpg
Lyckades slå ihop servon med pump från A6 V6
Här har ju även IC börjat testmonteras

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ace0d1564e4d65bfbd3e7028224ee4b0.jpg
Lite vatten, coupe kylare med hemmabyggd kåpa o fläkt från A6 V6
Som ni ser går jag inte direkt in för någa skönhetspriset i första hand utan det räcker att det funkar så kan man finslipa sånt senare

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-41112d8ff10c6067e6778cfee4ce8ace.jpg
Inpassad och svartlackad för att inte vara så skrikig

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e28c3b45011d3a10869c5a45190cae23.jpg
Slängde ihop en bit avgas från S2 dp'en till bakre avgaset


https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c6b136056e6fd48a1cc61614d9afad61.jpg
Smått o gott från tyskland och Luxemburg i form av:
bärarmar fram
spindelleder fram och bak
Bromsbelägg till nya bromsarna fram o bak
topplagringar
Bakljus
dörrstop
dörrhandtag
vita blinkers
växellådskuddar
bromsslangar
o till sist en chassisats

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ee1d225e1f6425e5d0962cc8ded33585.jpg
S2 bromsar fram och S6 bak är planen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bcba9447fc5b8aca2a5a2799513196ab.jpg
efter x antal timmar i elektrolysbadet + lite färg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d8aa8f7b901a1a08bf5247daf7cd9d48.jpg
Fjäderbenens tur att bli lite finare

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5f562cd226f1ef850bac6e9a1a82b41d.jpg
Zinkspray

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cb3c33d344084a2986da12c9af483ac5.jpg
o så lite annat på de

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0faa18a431ef0d4374745391249f1f24.jpg
Bakben

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7a151e74983cab22e172c1e4f4891a3a.jpg
Benen på plats igen fram med sproilans bärarmar


https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-942eae4a596532c636ec07b1f4e59c5c.jpg
Bak hittade jag inga nya bärarmar så smidigt så vi körde renovering där istället med fräscha bustningar
Senast redigerat av MatsaBusen (26 januari 2013)

515 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#2
Om temperaturen är behaglig imorrn så ska jag montera benen bak igen o börja kika på bromsarna smile

248 Inlägg
26 januari 2013
#4
Blir det regbesiktning sen eller ren busbil?


515 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#5
Lukas- skrev:
Blir att följa! lycka till! smile

Låter bra, hastigheten är inte den högsta som sagt men lite ska det hända iallafall.

Sparky_s2 skrev:
Blir det regbesiktning sen eller ren busbil?

Tanken är att regga, annars ser inte jag vitsen med det.
Inga planer på att jaga effekt i nuläget direkt utan bara fräscha upp och regga till en början sen får man väl se vad man känner för.

va lite kyligare än jag trodde idag, lr så va jag frusen av mig bara.
Fjäderbenen bak hittade tillbaka till bilen iallafall men inte färdigt.
Så blev det lite städning och annat allmänt fix o trix.

97 Inlägg
26 januari 2013
#6
Intressant, ska följas!

248 Inlägg
26 januari 2013
#7
MatsaBusen skrev:
Sparky_s2 skrev:
Blir det regbesiktning sen eller ren busbil?

Tanken är att regga, annars ser inte jag vitsen med det.
Inga planer på att jaga effekt i nuläget direkt utan bara fräscha upp och regga till en början sen får man väl se vad man känner för.

Cool! Hade liknande planer med en 100quattro jag hade förut smile


370 Inlägg
515 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#9
Alelalen skrev:
Intressant, ska följas!

Unleash skrev:
ska givetvis följas ;-))

Trevligt att höra!


Sparky_s2 skrev:
Cool! Hade liknande planer med en 100quattro jag hade förut

Jasså, men så blev det mer S2 istället? wink


Kanske är till sin rätta att förtydliga lite föresten

konceptet som är tänkt:
AAN motor S6 -95
Audi 100 växellåda
S2 bakdiff

90 20V Huvudbromscylinder
S2/90 20V Girling G60 broms-ok fram
S6 C4 Broms-ok bak

Sen är det ju som sagt renovering av chassi osv men det är ju mest för att det ändå skulle ner.
Vore ju rätt tråkigt o sätta tillbaka det för att riva vid senare tillfälle.

Karossen finns i dagsläget inga planer på att renovera nämnvärt (även om det inte vore helt fel)

Motor, låda och diff är ju på plats sedan tidigare och motorn är även provstartad.
Dock inte direkt några mätare till motorn inkopplade och det ska göras innan den startas igen.

237 Inlägg
26 januari 2013
#10
Coolt bygge prem lagd!!


276 Inlägg
27 januari 2013
#11
Härligt projekt smile Prem lagd!!

Hade liknande tankar med min gamla 90q, men planerna las på is då en s2 avant dök upp och jag bytte åt mig den istället.. så nu blir de bygge på den istället smile
Insåg att de krävdes på tok för mkt jobb+pengar på 90q än vad jag hade lust att lägga på den...

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)

515 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#12
golf666 skrev:
Härligt projekt smile Prem lagd!!

Hade liknande tankar med min gamla 90q, men planerna las på is då en s2 avant dök upp och jag bytte åt mig den istället.. så nu blir de bygge på den istället smile
Insåg att de krävdes på tok för mkt jobb+pengar på 90q än vad jag hade lust att lägga på den...

hehe mm kan tänka mig det, jo det går ju åt en hel del tid och pengar bara för att komma till utgångsläget på s2an...

Men 90:n e ju en annan charm med wink

178 Inlägg
28 januari 2013
#13
kommer följas ;D


515 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#14
masterbitt skrev:
kommer följas ;D

De e alltid välkommet

inte blivit något skruvande i veckan o kommer inte bli något i helgen.
men lite funderingar ang bromsproblemet o så har jag visst införskaffat en stol..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-16f2933f107a7fc9d6141bdb81ee8503.jpg

Köpte ju nya röda bakljus innan jul men har lite svårt o bestämma mig om jag vill ha dom eller svarta så när det dök upp en komplett svart ramp lite billigt så var det ju inte lätt att hålla händerna borta.

Så nu finns det ju ett par olika alternativ smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a493752945b6da7e034e37560bc79100.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7b153514d57a73ea9b9ffb05086783fd.jpg
http://sites.internet.lu/folders/customautocraft/images/b2_80-90_red_taillights.jpg

German Engineering
9 083 Inlägg
7 februari 2013
#16
Detta ska följas, nice work grabben smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

515 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#17
CarpeDiem skrev:
Detta ska följas, nice work grabben smile

Tackar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6f1acbebd31a7d0ee8f9cf3a59d89635.jpg
Detta är förhoppningsvis en lösning på bromsproblemet fram. kanske även bak :S
Tanken är att skimsa ut "nya" bromsskivan för att den i dagsläget har för hög "hatt" och tar i fjäderbenet.

Skivorna bak passar bättre, dock inte testat hur det blir i förhållande till oket.

515 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#18
Jahopp
Varit ifrån verkstaden en stund i väntan på varmare tider, hunnit med att renovera vardagsrummet och 1 veckas skidåkning i Italien smile
Men åter till bilen då.

Var förbi en sväng idag efter jobbet så bakvagnen är färdig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c3a5c57a361924c16e34f5c6f736db4d.jpg

Började sen att kolla på bromsarna bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b96ec14f75a6b6d6de2e6675c2932a66.jpg

Hade 2 olika skivor att testa med, bilens org fram skivor hamnar för långt in
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-354edb7fa3855857df59d70122ef59a7.jpg

andra uppsättningen jag hade liggandes o tänkt köra med kommer från Coupe -92a men det funkade ju inte direkt...  den var alldeles för "djup" och shimsa ut den så mycket är ju inte aktuellt.  (en bit över 10mm)

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8abe2a1838f190bb67c0acb0cba525ba.jpg

förstnämnda skivan skulle behöva komma ut ca 4mm så det får nog bli nya sånna o ett shims innanför.
256x20mm skiva blir det isåfall. lär duga gott bak, dock lite mindre än 269x20 som sitter på de bilarna med dessa bromsar orginal.
får väl slänga iväg en beställning från tyskland fför att hålla kostnaderna nere lite.

Gick sedan på främre för att se hur långt man kunde komma där.
Här har vi S2 skiva på 276x25 med ett 8mm shims innanför för att gå fritt från fjäderbenet
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6ffea6fa5d3061c19a6ddf5fb9227835.jpg

Fick modifiera adaptern en del bara för att få den på plats, men ET't eller vad man ska kalla de stämmer dock inte än. ska slipa lite mer o hålla på, får väl se om man ska svarva ner shimset lite också , kan hjälpa rätt duktigt bara att få ner det från 8 till 4-6mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4790fa003c21cbcb6dcb72be2f800c1c.jpg

Åkte ju på att jobba imorrn också men ska se om det inte finns lite mer tid att lägga på frambromsarna

Någon som vet hur viktigt det är att få skivan mitt i okhållaren?
Senast redigerat av MatsaBusen (1 mars 2013)

Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
1 mars 2013
#19
Fränt projekt! Kommer definitivt följa detta! smile

Angående okhållaren, måste inte skivan hamna i mitten för att man ska kunna få i 2 lika stora belägg? Eller tänker jag fel nu..

Vad vore en bil utan turbo?

18 Inlägg
1 mars 2013
#20
Älskar dessa gamla bilarna! Hoppas du gör den riktigt fin! smile


Sök