3087
Sök

Behöver experthjälp angående bygge

94 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Hej! har lite frågor angående att bygga en egen baslåda.

Har två stycken MDS FR12W MKI som ska driva av ett T5 steg, har just nu 33m2 kablar som får räcka för nuet.

Va idag och köpte spånskiva 22mm som ska bli virket för denna låda.

Jag har läst lite och läst att 100L och en 6" aeroport borde göra susen för dessa basar, lirar mest låtar med djup och hård bas, dubstep, house etc.

Passar denna låda bra för detta? och ska jag bygga 100L sen slänga in basarna eller bygga 110~ sen slänga in allt så den blir 100L?

Nu så skulle jag veta lite verktyg jag borde använda, först hade jag tänkt lämna in skivan med ritningar till ex beijer men kan ju va bra att få egna erfarenheter...

Sticksåg vet jag att jag behöver, men sen? Vill få bitarna så raka som möjligt så en vanlig handsåg är kanske inget diskuterbart att man inte använder;d

Polarn har väl endel utrustning på sitt jobb men kanske inte allt, annars kanske jula/biltema/rusta/öb etc har billiga maskiner..

275 Inlägg
29 januari 2013
en 12" bas tar upp knappt 3 liter vad jag har hört iaf, så om du bygger baslådan på 106l och 280mm lång 6" port så får du en avstämning på 36hz vilket borde spela bra smile
Senast redigerat av Raawn (29 januari 2013)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 januari 2013
Sänksåg med skena, dyrt men bra!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
29 januari 2013
Om du vill köra med sänksåg som Nitromast tipsa om kolla med Mavex i Skellefteå om de har sån som hyresinventarie samt om de hyr ut till privatpersoner.
Vi gör det och vi har Festools sänksåg i vårat hyressortiment.
Länk till Mavex:
http://www.mavex.nu/system/kontakt.asp? … ;HSID=1869

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 januari 2013
Swedenrockers skrev:
Om du vill köra med sänksåg som Nitromast tipsa om kolla med Mavex i Skellefteå om de har sån som hyresinventarie samt om de hyr ut till privatpersoner.
Vi gör det och vi har Festools sänksåg i vårat hyressortiment.
Länk till Mavex:
http://www.mavex.nu/system/kontakt.asp? … ;HSID=1869

Åh vad härlig festoolen är, har en själv. Så fina snitt! (sorry för OT) wink

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
29 januari 2013
En fundering ?.
Vilken typ av bil kommer det sitta och spela i.

Kör du kombi så funkar en avstämning på ca 38 Hz kanon, Kör däremot en golftyp skulle jag rekomendera avstämning på 45 Hz...

Bra låda:
120L tom och häng dit basarna smile.
6" aeroport kapa röret 15 cm och släng dit trattarna för en avstämning på 38 Hz.

För 45 Hz kapa röret 10 cm. Om du nu vill labba så börja med det längre röret och sen kan du kapa i steg om 2cm för det gör 1Hz.

Lycka till med byggandet

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

610 Inlägg
29 januari 2013
WooDMaN skrev:
En fundering ?.
Vilken typ av bil kommer det sitta och spela i.

Kör du kombi så funkar en avstämning på ca 38 Hz kanon, Kör däremot en golftyp skulle jag rekomendera avstämning på 45 Hz...

Bra låda:
120L tom och häng dit basarna smile.
6" aeroport kapa röret 15 cm och släng dit trattarna för en avstämning på 38 Hz.

För 45 Hz kapa röret 10 cm. Om du nu vill labba så börja med det längre röret och sen kan du kapa i steg om 2cm för det gör 1Hz.

Lycka till med byggandet

45 hz till djup bas? är de verkligen rätt? O.o

1 835 Inlägg
29 januari 2013
Mycket är beroende på vad du har för bil. Man utnyttjar bilens storlek och resonans.

Om du tar och gluttar lite i min byggtråd så ser du att jag har labbat en hel del med dessa basar och fått det spela duktigt.

Finns även filmer på MDS hemsida. smile

94 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Ska bygga i en BMW 518 touring så kombi:)
Ska jag köra en vägg mellan dom i lådan eller öppet? Sen ska porten sitta uppåt eller samma håll som basarna:)?

Sen undrar jag vilken ohm jag ska lira med, tack för responsen:)

1 835 Inlägg
30 januari 2013
Bygg en stor låda. Basar och port på samma sida och sätt porten mellan basarna...

Sen kan du prova att spela uppåt eller bakåt. Men skulle tro att spelar du bakåt får du trevligast respons i basen och blir trevligt att lyssna på.

Koppla basarna i 1 ohm så får du max från steget.

94 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
nu hatar jag att räkna lådliter etc, vet på ett ungefär hur jag ska ha lådan, storlek etc, men om jag bygger yttervolymen 120l blir det inte 120l innervolym, ingen som kan säga på ett ungefär hur många ytterliter jag ska bygga för få en innervolym på 120 ;]

610 Inlägg
31 januari 2013
Hycklaren skrev:
nu hatar jag att räkna lådliter etc, vet på ett ungefär hur jag ska ha lådan, storlek etc, men om jag bygger yttervolymen 120l blir det inte 120l innervolym, ingen som kan säga på ett ungefär hur många ytterliter jag ska bygga för få en innervolym på 120 ;]

gå in på rockfordfosgate.com sen support och box wizard. väldigt enkelt och så slipper du framtida liknande frågor
Senast redigerat av Ljud-fan (31 januari 2013)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 januari 2013
Ca 150L yttervolym ger 120L innervolym om du använder 19mm material.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

94 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
@woodman tack för tipset, låter ruskigt bra, tyvärr fick porten sitta på taket då den inte rymdes på framsidan, men dunkar fint smile))
Har.bara ett problem, ibland då jag drar upp volymen så stängs basen av sig, då måste jag starta om stereon för den ska funka igen, jordfel? Har redan jordfel nu då basen låter då jag använder tex elhissarna men kan ett jordfel göra så?

Sen undrar jag om man kan få "maxvolymen" lägre just nu är den på 40~ eller måste jag skaffa steg till resten av systemet då?

EDIT:
Kan tillägga vad jag har för setup.
En JVC Stereo från Jula(fick i julklapp hehe) kommer inte ihåg namnet
Steg: MDS T5
Basar: 2 x fr12w 600/1200
Kablar: 33mm2 ström och jord
Batteri: Ett relativt nytt 80aH.

Det jag tycker är lite konstigt är att de inte blinkar så himla mycket i lysena åså när jag drar på, kommer inte ihåg vart jag satt jorden, ska kika på det och sätta om inte de redan är där i bältesbulten,

Läst lite om liknande fel, byta HU? Funderat på det ett bra tag men har inte ekonomin att punga upp 3k+ just nu=)
Senast redigerat av Hycklaren (3 februari 2013)

1 835 Inlägg
4 februari 2013
Eftersom det kan dra en hel del ström när man lirar rekomenderar jag att du gör en extra jord från motor till kaross  och kaross till batteri. Så grovt som möjligt. smile 50mm2

En bra jord punkt brukar vara bältesinfästningen under baksätet. Byt gärna upp dig till 50mm2 kabel både pluss och minus.

Efter att du gjort detta så borde alla dina problem försvinna

Sök