Spåra bygge - Volvo V70 AWD -98

Jonas_Kapli Glidare
2 februari 2013 · 18 Inlägg

Haj

Jag har en klart normal V70 AWD 98.. Funkar jäkligt bra. Alla Andra gnäller på 4wd funktionen i dessa bilar. Men min fungerar inte alls så som beskrivet av andra, max 50/50 drivning, ohållbar drivlina osv. Vad kan ha gjorts för att jag ska ha mer drivning på bakhjulen än framhjulen och att den fungerar klockrent med prestanda på alla fyra när jag vill att den ska driva på? Däremot så funkar inte riktigt balansen i bilen, vilket jag tror är trötta dämpare eller kanske snarast då nivå regleringen bak då som inte hänger med. Vilket jag tror/vet är det senare som inte hänger med. Nån som har några tankar? Och jo, det är hästar i den mer än orginal. Har bara inte forskat i vad som är gjort med bilen.

Germax
2 februari 2013 · 12 086 Inlägg

Jag fattar ingenting?

BOLIN_
2 februari 2013 · 2 763 Inlägg

Vad är syftet med denna tråden? Jag fattar nada...

Volvo - For Life
Jonas_Kapli Glidare
2 februari 2013 · 18 Inlägg

Jag undrar bara vad som kan vara uppgraderat i drivlinan? eftersom jag inte gjort något själv..

BOLIN_
2 februari 2013 · 2 763 Inlägg

Jonas_Kapli skrev:
Jag undrar bara vad som kan vara uppgraderat i drivlinan? eftersom jag inte gjort något själv..

Vinkelväxeln och viskon kan vara utbytt, dock kan man bara få 50/50 drivning på våra AWD då de är konstruerade så smile

Volvo - For Life
Jonas_Kapli Glidare
2 februari 2013 · 18 Inlägg

Suck, klart fel ställe att vända sig till...

BOLIN_
2 februari 2013 · 2 763 Inlägg

Jonas_Kapli skrev:
Suck, klart fel ställe att vända sig till...

HAde du skrivit en ordentlig rubrik och skrivit en bättre text där du förklarar vad som är "fel/inte är som det ska" och vad du vill veta så hade du fått bättre svar från början!

Volvo - For Life
Jonas_Kapli Glidare
2 februari 2013 · 18 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Jonas_Kapli skrev:
Suck, klart fel ställe att vända sig till...

HAde du skrivit en ordentlig rubrik och skrivit en bättre text där du förklarar vad som är "fel/inte är som det ska" och vad du vill veta så hade du fått bättre svar från början!

jag har inte skrivit nånstans om vad som är fel eller inte fungerar, jag skriver att den fungerar alldelles utmärkt. Men jag funderar på vad det är för modifikationer som är gjorda på drivlinan. Det hade varit lite kul att veta det. För tidigare ägare har inte en aning. Så jag tänkte om nån här visste vad som kunde vara modifierat för att det ska fungera med mer bakhjulsdrift än framhjulsdrift, direkt drivning och vad jag förstår ganska så mycket kraftigare drivlina än vad andra gnäller på att awd visco inte ska ha.

Som sagt, jag vill spåra upp vem som har gjort jobbet och gjort vad enligt beskrivningen enbart.

horbybonnen
2 februari 2013 · 1 160 Inlägg

förra ägaren förrförra ägaren etc etc etc

Henrik-N
2 februari 2013 · 450 Inlägg

Jonas_Kapli skrev:
Suck, klart fel ställe att vända sig till...

Men seriöst. hur ska folket här på gorg ha en aning om vad som är gjort på din bil?
du måste väl klara av att klura ut själv vilka vägar man kan gå som till exempel tidigare ägare, vända sig till verkstaden bilen har varit på etc etc.

(sen att du skriver så inget fattar och reagerar som en 2 åring för att ingen har svar är ju en annan femma)

Senast redigerat av Henrik-N (2 februari 2013)

Germax
2 februari 2013 · 12 086 Inlägg

Om jag förstått det rätt så är din drivlina uppbyggt på ett sätt som gör det omöjligt att få mer drivning bak än fram. Framhjulen driver nämligen konstant och bakhjulen hänger med kan man säga.

Mack Forum- och sitemoderator
2 februari 2013 · 26 205 Inlägg

På registreringsbeviset så brukar de tre tidigare ägarna stå. Kontakta dem och fråga vad som är gjort.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
baltis
3 februari 2013 · 1 948 Inlägg

OM du nu verkligen vill "spåra upp" tidigare ägare och få reda på om något är gjort med din kanonfina bil.
SKRIV UT REG. NR.! smile

Och sen lite OT, volvos 4wd funkar helt okej. Dock finns det bra många andra biltillverkar som har system som fungerar ännu bättre.

H3dlund Med lem
3 februari 2013 · 1 127 Inlägg

Mer drivning på bakhjulen än framhjulen är fysiskt omöjligt på samtliga volvos awd bilar.

Du har bara turen(?) att ha en som fungerar, det är garanterat ingenting gjort med den.

Senast redigerat av H3dlund (3 februari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang