Historia:
Min första bil var en BMW 328ci, jag var ganska nöjd med den, men besiktning närmade sig och en polare höll på att bygga en s13 och jag vart mer och mer sugen på att köpa en lika dan jag med. Jag fick reda på att en bekant hade en steg 3 chippad s13 som har var sugen på att sälja.
Vi åkte och kollade på den och jag lade fram förslaget att byta BMWn mot den vilket han inte alls var intresserad av. Jag fortsatte fråga och tjata och efter ungefär två veckor gick han med på bytet.
Till en början var jag inte alls imponerad, jag gillade inte bilen alls men efter några dagar började jag gilla den mer och mer! Efter sommaren sålde jag bilen, jag gjorde det för att jag ville försöka hitta någon som var mer påkostad i motorn och värd att lägga ner tid på. En bit in på vintern iår så hittade jag en väldigt mycket påkostad.
Det är den bilen denna tråd ska handla om!
Information om bilen:
Hela motor är byggd av ACC Racing i Svenljuga i Småland
BOTTENDEL
Vevaxel, Slipad och balanserad från remhjul till tryckplatta
Vevlager, Nya orginal vevlager ÖD
Block, Borrat och omhonade cylindrar 0.25 ÖD.
Planat och sedan o-ringat
Vevstakar, Smidda från Sten parner motor
Kolvar, Smidda från CP Pistons, 0.25 ÖD
Svänghjul, Ultralätt från JUN
Koppling, Steg 4 från Spec clutches (400-550 hk)
TOPP
Planad
Fullportad
Ventilsäten, MIRA-frästa
Ventiler, Genomgångna vissa bytta alla inslipade för maximal täthet
Ventillyftare, Orginal hydraliska genomgångna vissa bytta
Ventilfjädrar, Hårdare fjädrar från TOMEI
Kamdrev, Justerbara från TOMEI
Kamaxlar, Orginal genomgångna
Kamrem, Ny orginal
ÖVRIGT MONTERAT
Extraktorgrenrör från XS-power ombyggt till topp/montage
Universal turbo GT30 modell
Nya stålomspunna slangar för vatten till/från samt olja till
Stor intercooler med polerade tryckrör
Greddy type R dumpventil
Walbro 255l/h bensinpump
Nytt bensinfilter
Ny original bränsletrycksregulator
Nismo 555cc spridare
Original luftmassemätare
Öppet sportluftfilter från K&N
Aluminium kylare med ett Cellpaketet som är 55mm med två 12" elfläktar.
Oljekylare från Setrab
Oljefilter relocation kit från Greddy med nytt original oljefilter
Greddy E-manage Ultimate piggyback (monterat innan styrbox på orginal kabelhärva) skiva med mapp program medföljer.
Steg 1 chip (tar bort boost cut, fuel cut,)
Oljetemp, oljetryck, vattentemp 52mm mätare
Apexi AVC-r Boost controller
AEM bredbandslambdasond
Ghost drifting ratt
En Glasfiber OMP stol och en Sparco röramstol. FIA
Planer för framtiden:
-Ny växellåda, lutar mot en ZF (Orginal låda till salu)
- Byta ut piggyback systemet mot Megasqurit 3 v3. (Piggyback till salu)
- Nya fälgar
- plocka bort kjolpaketet och sätta på något annat (detta till salu)
Min första bil var en BMW 328ci, jag var ganska nöjd med den, men besiktning närmade sig och en polare höll på att bygga en s13 och jag vart mer och mer sugen på att köpa en lika dan jag med. Jag fick reda på att en bekant hade en steg 3 chippad s13 som har var sugen på att sälja.
Vi åkte och kollade på den och jag lade fram förslaget att byta BMWn mot den vilket han inte alls var intresserad av. Jag fortsatte fråga och tjata och efter ungefär två veckor gick han med på bytet.
Till en början var jag inte alls imponerad, jag gillade inte bilen alls men efter några dagar började jag gilla den mer och mer! Efter sommaren sålde jag bilen, jag gjorde det för att jag ville försöka hitta någon som var mer påkostad i motorn och värd att lägga ner tid på. En bit in på vintern iår så hittade jag en väldigt mycket påkostad.
Det är den bilen denna tråd ska handla om!
Information om bilen:
Hela motor är byggd av ACC Racing i Svenljuga i Småland
BOTTENDEL
Vevaxel, Slipad och balanserad från remhjul till tryckplatta
Vevlager, Nya orginal vevlager ÖD
Block, Borrat och omhonade cylindrar 0.25 ÖD.
Planat och sedan o-ringat
Vevstakar, Smidda från Sten parner motor
Kolvar, Smidda från CP Pistons, 0.25 ÖD
Svänghjul, Ultralätt från JUN
Koppling, Steg 4 från Spec clutches (400-550 hk)
TOPP
Planad
Fullportad
Ventilsäten, MIRA-frästa
Ventiler, Genomgångna vissa bytta alla inslipade för maximal täthet
Ventillyftare, Orginal hydraliska genomgångna vissa bytta
Ventilfjädrar, Hårdare fjädrar från TOMEI
Kamdrev, Justerbara från TOMEI
Kamaxlar, Orginal genomgångna
Kamrem, Ny orginal
ÖVRIGT MONTERAT
Extraktorgrenrör från XS-power ombyggt till topp/montage
Universal turbo GT30 modell
Nya stålomspunna slangar för vatten till/från samt olja till
Stor intercooler med polerade tryckrör
Greddy type R dumpventil
Walbro 255l/h bensinpump
Nytt bensinfilter
Ny original bränsletrycksregulator
Nismo 555cc spridare
Original luftmassemätare
Öppet sportluftfilter från K&N
Aluminium kylare med ett Cellpaketet som är 55mm med två 12" elfläktar.
Oljekylare från Setrab
Oljefilter relocation kit från Greddy med nytt original oljefilter
Greddy E-manage Ultimate piggyback (monterat innan styrbox på orginal kabelhärva) skiva med mapp program medföljer.
Steg 1 chip (tar bort boost cut, fuel cut,)
Oljetemp, oljetryck, vattentemp 52mm mätare
Apexi AVC-r Boost controller
AEM bredbandslambdasond
Ghost drifting ratt
En Glasfiber OMP stol och en Sparco röramstol. FIA
Planer för framtiden:
-Ny växellåda, lutar mot en ZF (Orginal låda till salu)
- Byta ut piggyback systemet mot Megasqurit 3 v3. (Piggyback till salu)
- Nya fälgar
- plocka bort kjolpaketet och sätta på något annat (detta till salu)
Senast redigerat av rowbn (6 februari 2013)
0
0
0
0