hejsan!
har en e34 525 tds -97 som jag införskaffade i slutet på förra året som har gått 38xxx mil som det även enligt ägaren satt 6 nya glödstift på..
vid inköp så gick den i princip som vilken tds som helst, den tog lite tid på sig att starta när den va varm bara.
de satt även ett evry mod på när jag köpte den som jag har ställt in satt den ligger precis på max o sen har jag nästan max uppskruvat laddtryck på wg stången (får ändå bara 1,5 bar?!
).
problemen är när bilen är kall så räcker det inte med att glöda 1 gång, utan jag måste glöda 3 gånger efter varandra, OCH jag måste dessutom ha evry modet på för att den ska starta??
när bilen är varm så är den dessutom RIKTIGT svårstartad, har hänt att jag har fått stå o nöta uppåt en 20sek på startmotorn för att den ska gå ingång och jag måste även då ha evry modet på för att den ens ska överhuvudtaget fundera på att starta, har jag inte det på så vägrar den o starta o suger ur batteriet istället.. har även hänt att den inte vill starta alls när den är varm (oftast efter hård körning) oavsett om jag har evry modet på eller inte..
då måste jag alltid vänta tills bilen hinner bli tillräckligt kall så jag kan glöda mina 3 gånger så den kan starta?!...
sen har jag även noterat en liten luft ficka i slangen mellan diesel filtret o pumpen på motorn?..
jag kan inte heller köra bilen längre än till 25L på tankmätaren för då beter den sig precis som diesel torsk, även fast jag vet att det finns diesel i tanken?
sen har jag även några frågor:
1. någon som har nå förslag på felen?
2.ljuger ägaren innan om att glödstiften är bytta?
3.vrf behöver jag glöda 3 gånger?
4. glöder den bara när bilen är kall eller ska glödningslampan tändas när jag slår på tändningen oavsett om bilen är kall eller varm?
5. kan min lilla luft ficka bero på att pumpen i tanken är pajj?
6. har m51d25 själv luftande diesel system?
7. jag har hört att det 6e glödstiftet o pumpen i tanken ska höra ihop på nått sätt eller är det bara skitsnack?
8. ifall pumpen i tanken är pajj, kan jag montera en extern matarpump intill tanken t.ex en bosch 044 kopia istället för att köpa en ny original pump till tanken då dom verkar kosta en del...
9. har läst mycket på forum o en del av mina symptomer verkar tyda på slitet ställverk? hur vet jag de o är det mycket jobb o byta till någon slags mek pump från t.ex merca eller 524 tds?
10. vad beror mitt sista bekymmer på med att jag måste hela tiden hålla mig som lägst över 30L för att vara på säkra sidan?
ber om ursäkt för min lilla predikan men vill gärna få allt o funka för att kunna göra nått seriöst av bilen!