2848
Sök

Audi A4 1,8TS -04 reagerar inte på gaspådrag + laddar inte.

"Glidare"
254 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
Efter att vart ut på resa i helgen var jag idag på väg hem då bilen började krångla,
efter cirka 20 mil började bilen bluddra vid ett gaspådrag, check engine lampan
tändes som hastigast för att bilen sen började gå rent direkt och lampan slocknade
på direkten. Stannade till vid vägen och tog en snabb titt men hittade inte på något
vidare fel utan tänkte att det kunde vart en iskristall i soppan eller liknande.

Cirka 10 mil efter detta ligger jag ute på e4:an i cirka 120 km/h varpå det inte går att
gasa nått med bilen, vid fullt gaspådrag så går bilen helt enkelt inte snabbare, vid
uppförsbackar så går hastigheten ner till runt 110 km/h sen när det blir jämt igen så
går bilen i cirka 120 km/h som max igen. Då jag var mitt på motorvägen så kunde jag
inte stanna till och kolla körda på cirka 2 mil tills jag kom hem, när jag svängde av
motorvägen så testade jag att gasa på lägre växlarna, kom inget turbotryck eller liknande
och bilen var fruktansvärt seg men tog sig sakta framåt. När jag låg ute på motorvägen
och släppte gasen kändes det som att bilen "hugde till", hände varje gång jag släppte gaspedalen
lite snabbt. 

Nämvärt är väl att jag nyligen bytt soppapump + filter.

Några idéer?

Forummoderator
18 215 Inlägg
11 februari 2013
mx_3_ skrev:
Efter att vart ut på resa i helgen var jag idag på väg hem då bilen började krångla,
efter cirka 20 mil började bilen bluddra vid ett gaspådrag, check engine lampan
tändes som hastigast för att bilen sen började gå rent direkt och lampan slocknade
på direkten. Stannade till vid vägen och tog en snabb titt men hittade inte på något
vidare fel utan tänkte att det kunde vart en iskristall i soppan eller liknande.

Cirka 10 mil efter detta ligger jag ute på e4:an i cirka 120 km/h varpå det inte går att
gasa nått med bilen, vid fullt gaspådrag så går bilen helt enkelt inte snabbare, vid
uppförsbackar så går hastigheten ner till runt 110 km/h sen när det blir jämt igen så
går bilen i cirka 120 km/h som max igen. Då jag var mitt på motorvägen så kunde jag
inte stanna till och kolla körda på cirka 2 mil tills jag kom hem, när jag svängde av
motorvägen så testade jag att gasa på lägre växlarna, kom inget turbotryck eller liknande
och bilen var fruktansvärt seg men tog sig sakta framåt. När jag låg ute på motorvägen
och släppte gasen kändes det som att bilen "hugde till", hände varje gång jag släppte gaspedalen
lite snabbt. 

Nämvärt är väl att jag nyligen bytt soppapump + filter.

Några idéer?

Steg 1 är enkelt: Kolla så den laddar ordentligt. För lite kräm i batteriet gör att "allt" börjar krångla. Sen vet jag inte...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 860 Inlägg
11 februari 2013
Där borde väl vara en felkod eller fler att läsa ut efter att motorlampan tändes, se om du kan få den urläst så kanske man kan se vad som lurar.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 515 Inlägg
11 februari 2013
Tippar på att det är tändspolar + stiften som är slut!

Byt alla spolar på samma gång då de ger sig i ordning annars, så lika bra att byta alla på samma gång smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
"Glidare"
254 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
Testade att starta bilen igår och då gick den som vanligt igen, dock svajade laddtrycket ordentligt.

Om man gasar fullt så börjar han ladda, varpå han helt slutar helt plötsligt och sedan kommer laddet igång igen,
detta kan hända 2-3 gånger när jag gasar igenom en växel.

Några fler förslag? Låter som att det kan vara LMM?

3 860 Inlägg
12 februari 2013
spokenratt skrev:
Där borde väl vara en felkod eller fler att läsa ut efter att motorlampan tändes, se om du kan få den urläst så kanske man kan se vad som lurar.

?

Autotech

"Glidare"
254 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
spokenratt skrev:
spokenratt skrev:

?

Inte haft tid att åka förbi audi för att få felkoderna, gissar att man måste ta det via dem eller ha någon speciell utrustning?

3 860 Inlägg
12 februari 2013
kan kanske gå via biltemas eller någon liknande åf's OBD dosa? Dom funkar ju på de flesta bilar med OBD2 uttag iaf för det har väl audin? (kan inget om deras utrustning big_smile )

Autotech

Administratör
2 981 Inlägg
12 februari 2013
Låter som lmm men testa koppla ur den o se vad som händer tänk på att du skapar en felkod och motorlampan kan ev tända sig... BIlen bör gå jämnt utan svajjning dock kan den gå något sämmre.

En kopp av den svarta såsen...

"Glidare"
254 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
Hur funkar det, måste en varningslampa lysa för att man ska få felkoder eller kan man få upp det ändå?

Avstängd
10 388 Inlägg
13 februari 2013
mx_3_ skrev:
Hur funkar det, måste en varningslampa lysa för att man ska få felkoder eller kan man få upp det ändå?

Nej, du kan ha felkoder utan varningslampor

Sen är det ju givetvis mer som innefattas i "varningslampor" på vissa bilar

Men, som exempel kan tas om ex.vis N75-ventilen ger upp på en B5:a (vet inte hur det är på B6:an) så får du ingen varningslampa, trots att det påverkar bilen (blir ju limpmode på det)
Senast redigerat av it_mutt (13 februari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

"Glidare"
254 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
mx_3_ skrev:

Men, som exempel kan tas om ex.vis N75-ventilen ger upp på en B5:a (vet inte hur det är på B6:an) så får du ingen varningslampa, trots att det påverkar bilen (blir ju limpmode på det)

Tackar för snabbt svar, då åker jag förbi biltema och plockar upp den närmaste felkodsavläsaren!

Avstängd
10 388 Inlägg
13 februari 2013
mx_3_ skrev:
it_mutt skrev:
mx_3_ skrev:

Tackar för snabbt svar, då åker jag förbi biltema och plockar upp den närmaste felkodsavläsaren!

Ingen aning om hur dom fungerar, men ja, personligen anser jag att min vagcom-kabel och haynesboken är de vettigaste "tillbehörsköpen" jag gjort

"Glidare"
254 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
Tyvärr viste dessvärre inte biltema personalen vilken avläsare jag behövde, även om det trodde att någon av deras skulle passa. Någon som vet? Eller som vet vilket typ av uttag det är på audin?

Avstängd
10 388 Inlägg
14 februari 2013
mx_3_ skrev:
Tyvärr viste dessvärre inte biltema personalen vilken avläsare jag behövde, även om det trodde att någon av deras skulle passa. Någon som vet? Eller som vet vilket typ av uttag det är på audin?

Ja det är ju det standard obd2-uttag

"Glidare"
254 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare

3 860 Inlägg
14 februari 2013
Den första du länkade till stod tom VAG wink Men ja, uttaget är samma... ser inte varför en av dom är nämd till VAG men men..

Autotech

"Glidare"
254 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
Köpte hem en felkodsläsare och fick fram följande fem felkoder:
16825 Evaporative emission control system (EVAP) - Incorect purge flow
16618 ?
16684 Random misfire detected - any cylinder
16687 Cylinder #3 misfire detected
16688 Cylinder #4 misfire detected

Nu kan jag dessvärre inte se när varje felkod kommit till, eller i vilken följd m.m. Kanske någon uppkom
när bilen bluddrade till, kanske någon ligger kvar sedan soppapumpen stannade m.m.

Problemet just nu är att bilen inte riktigt går som den ska och laddar väldigt ojämt med turbon. Vad får ni ut för fel av felkoderna?

Sitter BSR chip på bilen, kan vara värt att veta.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 februari 2013
mx_3_ skrev:
Köpte hem en felkodsläsare och fick fram följande fem felkoder:
16825 Evaporative emission control system (EVAP) - Incorect purge flow
16618 ?
16684 Random misfire detected - any cylinder
16687 Cylinder #3 misfire detected
16688 Cylinder #4 misfire detected

Nu kan jag dessvärre inte se när varje felkod kommit till, eller i vilken följd m.m. Kanske någon uppkom
när bilen bluddrade till, kanske någon ligger kvar sedan soppapumpen stannade m.m.

Problemet just nu är att bilen inte riktigt går som den ska och laddar väldigt ojämt med turbon. Vad får ni ut för fel av felkoderna?

Sitter BSR chip på bilen, kan vara värt att veta.

Orkar inte översätta;

16825/P0441/001089 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) active
Possible Causes
Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) faulty/jammed
Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) faulty/jammed
Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing faulty
Pipes between Tank Breathing and Throttle Body leaky/blocked

Possible Solutions

Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)
Perform Output Test
Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115)
Check Evaporative Emission (EVAP) Canister
Perform Basic Setting
Check Pipes between Tank Breathing and Throttle Body

Special Notes

When found in the NAR 1.8T Audi A4 1.8T check TSB 24-08-78 or 2010268/3 or Pass-Thru equivalent TSB
When found in the NAR 1.8T VW Passat 1.8T check TSB 01-09-09 or 2005554 or Pass-Thru equivalent TSB
Note: The Passat 26E5 or "R5" recall includes the same software update
Make sure the quick release lines for the N80 valve and vacuum line to LDP are not crossed.
This can also make the engine hard to start after filling up the fuel tank.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

16618/P0234/000564 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)

Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Boost Pressure too high
Reduced Power Output
Possible Causes
Hoses incorrectly connected, disconnected, blocked or leaking
Boost Pressure Control Valve (N75) faulty
Boost Pressure Sensor (G31) faulty
Turbo Charger stuck/faulty

Possible Solutions

Check Charge Pressure Control System
Perform Output Test (to check the Turbo Charger)
Perform Basic Setting (to check the Charge Pressure Control)
Perform Pressure Test to locate Leaks
Check/Replace Boost Pressure Control Valve (N75)
Check/Replace Boost Pressure Sensor (G31)
Check/Replace Turbo Charger

16684/P0300/000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected

Possible Causes

Air Intake System leaking
Fuel Supply faulty
Injector(s) faulty
Ignition Cable(s) and/or Spark Plug(s) faulty
Ignition Coil(s) faulty
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18) stuck/open
Camshaft Position Sensor (G40) faulty

Possible Solutions

Check Misfire Recognition
Check Air Intake System
Check Fuel Supply
Check Injector(s) and Injector Sealing
Check Ignition Cable(s) and Spark Plug(s)
Check Ignition Coil(s)
Check Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18)
Check Camshaft Position Sensor (G40)

16687/P0303/000771 - Cylinder 3 Misfire Detected

Possible Causes

Ignition system
Fuel injectors
Fuel pressure
Running out of fuel
EVAP canister purge valve
Evaporative emission system
Low compression
Base engine problems
Controle Module damaged

Special Notes

This feature search for engine misfire in a specific cylinder. Most of the time the cause for a misfire is a lack of combustion in a cylinder due to absence of spark, poor fuel metering, or poor compression.

(o då samma gällande cylinder 4)

Sök